Als (online) marketeer weet je dat een online strategie onmisbaar is om je houvast te geven bij online activiteiten en om resultaten meetbaar te maken. Een model dat je hierbij kunt gebruiken is de SWOT. Door het invullen van dit eenvoudige model krijg je direct inzicht om de juiste strategie te bepalen. Daarom wordt in dit artikel de SWOT toegepast op online marketing.

De SWOT-analyse is in de vorige eeuw samengesteld en is vandaag de dag nog steeds een veelgebruikt model voor een ondernemingsplan, marketingplan of zelfs voor een persoonlijk ontwikkelingsplan. Het model is genoemd naar haar vier delen: Strengths, Weaknesses, Opportunities en Threats. Oftewel: sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen, met daarin de verdeling tussen intern en extern. Hieronder is de SWOT-analyse te zien.

Hieronder wordt stap voor stap uitleg gegeven hoe je de SWOT kunt invullen als online marketeer.

Sterktes – intern

Als je de SWOT wilt invullen, begin je eigenlijk altijd bij de sterktes. Bedenk wat je sterktes binnen je bedrijf zijn. In de ‘offline wereld’ zijn dit vaak onderwerpen zoals een breed assortiment, innovatieve producten of een hoge kwaliteit. Voorbeelden van sterktes binnen de online marketing zijn:

  • Veel kennis op gebied van SEA
  • Grote naamsbekendheid
  • Het gebruik van kwalitatief goede tools en systemen
  • Effectieve marketingcampagnes

Zwaktes – intern

Na het invullen van sterktes, is het bepalen van zwaktes iets eenvoudiger. Je bedenkt je simpelweg wat niet nog (voldoende) goed is aan je online marketingbedrijf of online marketingactiviteiten. Voorbeelden hiervan zijn:

  • Geen volledige inzet van online marketingactiviteiten zoals het ontbreken van e-mailmarketing
  • Weinig volgers op social media
  • Weinig specialistische kennis over SEO
  • Medewerkers hebben weinig ervaring in het online marketingvak

Kansen – extern

Ook in de online wereld zijn talloze kansen, die je bij dit onderdeel op een rijtje moet zetten. Hier vallen ook trends en ontwikkelingen onder. Onderstaande opsomming bestaat uit (fictieve) voorbeelden:

  • Er is een verschuiving in het social media landschap; het Facebookgebruik neemt af terwijl Instagram groeit
  • Naar verwachting wordt er in de toekomst steeds meer gebruik gemaakt van influencer marketing
  • De mogelijkheid om ook op Pinterest en binnen Facebook Messenger te adverteren is in ontwikkeling
  • De online marketingbudgetten worden steeds hoger

Bedreigingen – extern

Het laatste onderdeel gaat over alle externe bedreigingen die je in kaart moet brengen. Ook online zijn die er, zoals:

  • Er is veel concurrentie in Google Ads waardoor de CPC hoger wordt
  • Er is afname in het zoekverkeer
  • De privacywet is veranderd waar je je als (e-mail)marketeer rekening mee moet houden
  • Het gebruik van ad-blockers wordt steeds populairder omdat de consument online reclame irritant vindt

Zet alles op een rijtje en vergelijk sterktes met kansen, sterktes met bedreigingen – oftewel: vul de confrontatiematrix in. In onderstaande matrix koppel je de delen door te beoordelen hoe relevant ze samen zijn. Stel vragen zoals: kan je de sterkte inzetten om de bedreiging af te weren? Verhindert de zwakte om de kans te benutten? Je kunt de verschillende delen beoordelen met een cijfer op de schaal van 1-5 of je kunt werken met – en + (en ++ en +++ et cetera). Hieronder zie je een voorbeeld.

Je kunt op basis van de hoogste scores uit de confrontatiematrix beslissen wat je wilt gaan uitwerken. Bestudeer de hoogste scores goed en bedenk hoe je ze kunt inzetten.

Sterkte 1 (veel kennis op gebied van SEA) en bedreiging 1 (er is veel concurrentie in Google Ads waardoor de CPC hoger wordt) krijgen een score van 5, omdat je de sterkte goed kunt gebruiken om de bedreiging af te weren.

Na het invullen van de SWOT heb je genoeg inzichten op een rijtje staan om de online strategie te bepalen. Je kunt altijd meer inzichten opdoen uit beleidsdocumenten zoals ondernemingsplannen, communicatieplannen en marketingplannen. Zo zorg je ervoor dat je voordat het bepalen van de strategie de plannen van anderen duidelijk hebt. Dan krijg je een totaalbeeld van de situatie: naast de uitkomsten van de SWOT heb je dan inzicht in bijvoorbeeld visie, missie, organisatiedoelen en doelgroepen.

Bedenk dat je bij het bepalen van een online strategie keuzes moet maken en prioriteiten moet stellen, zoals: welke online doelgroepen krijgen voorrang, wat wil je precies bereiken en welke online activiteiten zijn daarvoor nodig? Om je online activiteiten succesvol te maken stel je online doelstellingen en KPI’s op.

Op bovenstaande manier heb je door middel van de SWOT-analyse op een strategische manier een online strategie bepaald.

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *