Als online bedrijf kun je jezelf verliezen in de vele werkzaamheden die op je pad komen. In een jaar zijn er heel wat kansen die je kunt benutten. Het missen van een kans is ronduit zonde en dit willen we natuurlijk voorkomen. Een online marketing contentkalender kan je heel erg helpen met het in kaart brengen van alle acties die in een jaar plaatsvinden. Wij helpen je graag met de eerste stappen om zo een contentkalender op maat voor jouw bedrijf samen te stellen.

Gebruikmaken van landelijke feestdagen

Nederland kent veel landelijke feestdagen waar bedrijven ontzettend veel marketingbudget in steken. Denk bijvoorbeeld eens aan Koningsdag. Rond deze tijd zie je veel creatieve advertentiecampagnes langs komen van de grootste merken. Dit soort dagen zijn voor veel bedrijven een mooie kans om aan te sluiten op deze marketing-gekte. Om je inspiratie te geven hebben we een aantal ideeën uitgewerkt voor de inzet van een Koningsdag-campagne:

  • Heel Holland WillemVervang de banners die je bij externe websites zoals affiliates hebt staan voor oranje Koningsdag-themabanners.
  • Zorg voor een creatieve kortingscode zoals “KONINGJARIG50”.
  • Verstuur de nieuwsbrief in een oranje tint.
  • Plaats op de homepage een grote banner met daarin een speciale Koningskorting.
  • Maak een speciale pagina aan die je wijdt aan Koningsdag met bijvoorbeeld oranje producten.
  • Gebruik deze landingspagina als bestemmingspagina voor diverse promoties zoals affiliates, social media, AdWords, etc.
  • Maak een grappige afbeelding die likeable is voor social media, zoals het voorbeeld van Peijnenburg hiernaast.

Je eigen contentkalender voor 2017

In onderstaande tabel hebben we voor jou alvast alle belangrijke dagen in 2017 benoemd. Nu is het aan jou om dit aan te vullen met dagen die voor jouw bedrijf belangrijk zijn. Werk je voor een elektronica webshop? Dan is het bijvoorbeeld belangrijk om de lanceerdatum van de nieuwste iPad te noteren. Een promotiecampagne rondom dit product zal namelijk vast voor veel aandacht zorgen. Daarnaast kun je de kalender nog aanvullen met diverse taken. Weet je bijvoorbeeld dat 2 weken voor een actie de webbouwer nog zaken dient in te stellen? Stel dan 2 weken voor de deadline een reminder in om dit alvast te regelen. Een grote valkuil kan zijn dat je te veel hooi op je vork neemt en ongecontroleerd te veel promoties bedenkt. Heb je in het verleden al eens een promotie gedaan op één van deze dagen? Bekijk dan in Analytics of deze actie ook daadwerkelijk voor de nodige aandacht en conversies heeft gezorgd. De moeite en het budget dat je erin steekt wil je uiteindelijk wel terugbetaald zien. Daarom is het goed om voor elke promotie een aparte landingspagina te maken. Door het bezoek op deze pagina te bekijken, kun je in de toekomst altijd herleiden wat een bepaalde actie heeft gedaan.

Datum Onderwerp
01-01-17 Nieuwjaarsdag
02-01-17 Goede voornemens
03-01-17 Winter sale
18-01-17 Webwinkel Vakdagen
19-01-17 Webwinkel Vakdagen
02-02-17 Valentijnsdag
18-02-17 Voorjaarsvakantie
26-02-17 Carnaval
09-03-17 Shopping Awards XS
23-03-17 Shopping Awards XL
14-04-17 Goede vrijdag
16-04-17 Eerste paasdag
17-04-17 Tweede paasdag
22-04-17 Meivakantie
27-04-17 Koningsdag
05-05-17 Bevrijdingsdag & Hemelvaart
14-05-17 Moederdag
23-05-17 Vakantiegeld
04-06-17 Pinksteren
15-07-17 Zomervakanties
28-08-17 Back to school
22-09-17 Herfst
14-10-17 Herfstvakantie
31-10-17 Halloween
11-11-17 Singles day
24-11-17 Black Friday
27-11-17 Cyber Monday
05-12-17 Sinterklaas
21-12-17 Winter
23-12-17 Kerstvakantie
25-12-17 1e kerstdag
26-12-17 2e kerstdag
31-12-17 Oudjaarsavond
Door: Kay Bleekman

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *