Jij wilt online marketeer worden en je bent op zoek naar informatie en tips over waar je moet beginnen? Bij ons ben je aan het juiste adres! Bij Pure werken we inmiddels met acht online marketing experts, dus het minste wat we kunnen doen is jou in de goede richting sturen. De eerste stap richting het prachtige ambt van online marketeer heb je in ieder geval gezet. Hieronder lees je wat de volgende stappen kunnen zijn.

Wat is ervoor nodig om online marketeer te worden?

Het helpt als je graag online bent; je bent ‘online minded’ zullen we maar zeggen. Je hebt Facebook niet verwijderd omdat er een beetje ophef was over de privacy en een AdBlocker vind je maar niks. Natuurlijk hoef je niet op elk socialmedia-kanaal actief te zijn, maar je vindt het op z’n minst interessant hoe de kanalen werken. Online producten kopen vind je heel normaal en offline koop je alleen nog producten omdat je het leuk vindt even lekker de stad in te lopen (of omdat je meegesleurd wordt door een vriend of vriendin). Bovendien vind je het heerlijk data te analyseren om vervolgens alleen met het beste resultaat genoegen te nemen. Voldoe je aan deze eisen? Dan kom jij in aanmerking een goede online marketeer te worden.

Verschillende soorten online marketeers

Over het algemeen begin je vaak in een leuke allround rol waarin je zowel creatief als met data bezig bent.

Overigens is lang niet elke online marketeer hetzelfde! Je hebt hele creatieve online marketeers die niets liever doen dan content schrijven, socialmedia-kanalen bijhouden en communities managen, en je hebt online marketeers die het liefst de hele dag met een koptelefoon op grote hoeveelheden data analyseren. En alles daartussenin natuurlijk. Ben je dus heel creatief, dan kun je prima een geweldige online marketeer zijn, maar ben je echt een ‘data nerd’ dan kan dat ook! Over het algemeen begin je vaak in een leuke allround rol waarin je zowel creatief als met data bezig bent. Je kunt je vervolgens specialiseren of lekker generiek bezig blijven. Dit is afhankelijk van het bedrijf waarin je terecht komt en de wensen die je zelf hebt.

Online marketing opleiding

Er is (nog) niet echt één opleiding die je per se gedaan moet hebben om in de wondere wereld der online marketing aan de slag te kunnen. Sterker nog, toen mijn collega’s en ik nog studeerden was online marketing niet eens een onderdeel van de opleidingen die we volgden! We zitten al wel een paar jaartjes in het vak, maar zo lang geleden is dit nou ook weer niet. Wat dat betreft is online marketing nog steeds een vrij ‘jong’ vakgebied.

Uiteraard zijn er wel logische opleidingen die je kunt volgen. Goede opleidingen die je kunt volgen zijn hbo- of wo-opleidingen in de richting van communicatie en/of marketing. Mogelijke opleidingen zijn Communicatie, Commerciële Economie, Communicatie en Multimedia Design, Business IT en Management. Afgelopen jaren zijn er aan deze opleidingen steeds vaker online marketing vakken toegevoegd. Ook is er vaak de mogelijkheid om bijvoorbeeld een minor te volgen op online gebied. Genoeg mogelijkheden dus! Goed advies is om – naast je opleiding – ook alvast bezig te gaan met lezen en oefenen met online marketing. Dit kan eraan bijdragen om na het behalen van je diploma sneller aan een baan te komen! Zorg er wel voor dat je een opleiding gedaan hebt, want de meeste online marketing vacatures vragen wel om hbo- of wo-denkniveau!

Cursus online marketing

Het mooie van online marketing is dat je veel ‘online’ kunt doen; dit maakt dat er veel cursussen zijn die je gemakkelijk vanuit huis kunt volgen. Wil je jouw LinkedIn-profiel pimpen en alvast bekend worden met verschillende functionaliteiten in de online marketing? Dan kan het zinvol zijn alvast enkele van deze cursussen te volgen:

  • Google: omdat vrijwel elke online marketeer met Google te maken krijgt is dit een goede plek om te starten. Google heeft diverse cursussen online gezet die je gratis kunt volgen en af kunt sluiten met een examen. Meld je hiervoor aan bij Google’s Academy for Ads en volg daar sowieso de cursus Google Analytics die je af kunt sluiten met een Analytics examen (Google Analytics Individual Qualification). Ook kunnen de cursussen Google AdWords Fundamentals en Google Search je helpen om de basis van AdWords onder de knie te krijgen. Na het volgen van deze twee cursussen ben je tevens ‘Google AdWords Certified’, een mooie aanvulling voor jouw CV en LinkedIn-profiel! Wil je nog meer over AdWords leren? Volg dan ook de cursussen Display, Mobile, Video, Digital Sales en Shopping. Let wel op: deze cursussen dien je jaarlijks of om het jaar te herhalen om ook daadwerkelijk gecertificeerd te blijven. Onze tip is dan ook om de examens een beetje te verspreiden (elke maand één bijvoorbeeld) zodat je niet telkens op hetzelfde moment alle examens weer opnieuw moet maken.
  • Facebook: wil je alles te weten komen over adverteren op Facebook? Bekijk dan de eLearning omgeving van Facebook: Facebook Blueprint. Eventueel kun je na het volgen van de verschillende cursussen het Blueprint certificaat halen om ‘Facebook Certified Professional’ te worden. Dit examen is echter niet gratis en dient dit ook elk jaar opnieuw gehaald te worden. Een must is dit examen zeker niet, maar de informatie is erg interessant en volledig.
  • HubSpot: ook interessant om eens te bekijken is de HubSpot Academy. Staar je zeker niet blind op informatie over het programma zelf (want de kans dat je met HubSpot gaat werken is niet zo heel groot) maar haal hier vooral de informatie vandaan die jij interessant vindt.
  • MOZ: wil je een goede basis leggen op het gebied van SEO? Download dan de Beginners Guide to SEO van MOZ. Een must-read voor elke online marketeer!

Online marketing blogs

Kies een paar sites met blogs die jij leuk vindt om te lezen

Online marketing blogs zijn er in alle soorten en maten: van super breed tot zeer specifiek. Blogs staan boordevol informatie en zijn hét middel om in de onlinemarketingwereld op de hoogte te blijven van veranderingen. Kies een paar sites met blogs die jij leuk vindt om te lezen, sla deze sites op en check regelmatig of er nog leuke artikelen geplaatst zijn. Plan bijvoorbeeld wekelijks een uurtje in om ‘een rondje langs de velden’ te maken. Om dit er niet bij in te laten schieten kun je wellicht ook met vrienden of klasgenoten afspreken interessante blogs met elkaar te delen. Dat doen wij hier binnen Pure ook!

Een greep uit blog-websites die interessant zijn om in de gaten te houden:

  • Marketingfacts
  • Frankwatching
  • Sprout
  • Marketingtribune
  • MOZ (waarbij zeker de ‘Whiteboard Fridays’ populair zijn)
  • PPC hero
  • TED Talks

Natuurlijk ben ik lichtelijk partijdig, maar volgens mij schrijven wij daarnaast bij Pure ook zeer interessante blogs om de ins & outs van online marketing te leren. Leer bijvoorbeeld hoe je een goede en effectieve nieuwsbrief opzet in 4 stappen, wat Google Tag Manager of Google Ad Grants is, hoe je een succesvolle Facebookcampagne opzet in 7 stappen of welke TED Talks de moeite waard zijn om te kijken. En nog veel meer natuurlijk; check onze blogs maar eens. 

Influencers zijn er tegenwoordig ook in overvloed. Een ‘held’ die hier op de voet gevolgd wordt is bijvoorbeeld Rand Fishkin, oprichter van MOZ. Wil je starten met jouw eigen website? Kijk dan eens naar Pat Flynn’s www.smartpassiveincome.com. Daarnaast zijn er tal van grote bedrijven waarvan je iets kunt leren, waaronder Amazon, Coolblue, KLM en Google.

Online marketing leren? Aan de slag!

Zo, genoeg over de theorie: tijd voor de praktijk. Wil je écht online marketing leren? Dan is onze belangrijkste tip om vandaag al te beginnen! Een van de beste manieren om online marketing in de breedste zin van het woord te gaan begrijpen is om een simpele eigen website te beginnen.

  • Start met een website: waarschijnlijk ben je handig genoeg en kun je zo met WordPress een mooie site bouwen (al dan niet met een standaard template). Kan of wil je zelf geen website maken, dan heb je wellicht een vriend of vriendin die al een site heeft, die je kunt helpen met de online marketing. Of een vriend of vriendin helpt jou in ruil voor een lekker avondmaal met het opzetten van de basis van de website. Kies als onderwerp voor jouw website iets wat je leuk vindt; een hobby of interesse. Op die manier houd je het leuk.
  • Teksten schrijven: zorg dat je goede teksten schrijft voor de pagina’s op de website (geoptimaliseerd voor SEO) en vul deze wekelijks aan met blogs voor content.
  • Socialmedia-kanalen aanmaken: maak profielen op socialmedia-kanalen aan om de content (blogs en pagina’s) te delen. Loopt alles goed? Probeer dan eens met een paar euro een campagne te draaien via Google AdWords en Facebook.
  • AdSense: krijg je veel bezoekers en heb je ruimte voor banners op jouw website? Meld je aan voor Google AdSense. Hiermee kun je de bannerruimte op jouw website door Google in laten vullen en kun je per klik op de banner geld gaan verdienen.
  • Ga aan de slag met Affiliate Marketing: heb je geen bannerruimte maar blog je veel over producten of verkoop je zelfs producten op jouw website? Meld je dan aan op Affiliate-websites. De linkjes naar de producten vervang je vervolgens door jouw affiliate-linkjes en wanneer iemand dan een product koopt, krijg jij hier geld voor.
  • Installeer Google Analytics: installeer Google Analytics op jouw website en duik in de data! Wat gaat er goed en wat niet? Welke pagina’s krijgen veel bezoekers? Wat doet een verandering aan de pagina met het gedrag van de bezoekers?
  • En ga zo maar door!

Met een eigen website kun je vrijwel alles in de praktijk leren

Met een eigen website kun je vrijwel alles in de praktijk leren: content schrijven, html, werken met WordPress, adverteren met Google AdWords en Facebook, het analyseren van data via Google Analytics, het beheren van communities via socialmedia-kanalen, affiliate marketing en ga zo maar door. Doe dit niet puur uit winstoogmerk, maar ook vooral om erachter te komen of online marketing jou ligt en of je het leuk vindt! Kom je er even niet uit? Geef dat niet gelijk op! Rome is ook niet in één dag gebouwd. Lees meer of vraag om meer tips aan experts in de branche. Over het algemeen is niemand te beroerd om vragen te beantwoorden. Wij horen in ieder geval graag van je.

Wellicht tot in de toekomst, aanstomend onlinemarketingtalent!

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *