Wanneer je online marketing in gaat zetten voor je bedrijf, krijg je te maken met een aantal keuzes. Kies je er bijvoorbeeld voor om een online marketeer in dienst te nemen of besteed je deze werkzaamheden uit aan een online marketing bureau?

Persoonlijk heb ik beide situaties meegemaakt. Zo werk ik al heel wat jaren binnen een online marketing bureau voor klanten, maar heb ik ook 3 jaar voor een webshop intern aan de online marketing gewerkt.

Over beide opties valt er genoeg te zeggen en is er geen vast antwoord voor deze vraag. Daarom zal ik in dit blog de voor- en nadelen benoemen zodat je zelf een keuze kunt maken.

Een online marketeer in dienst nemen

De voordelen

  • Snelheid en korte lijnen. Wanneer iemand in hetzelfde kantoor zit, kun je vanzelfsprekend net iets sneller schakelen dan wanneer iemand op een andere locatie werkt. Vooral in de details valt hier winst te behalen. Uiteraard kun je een extern bureau regelmatig langs laten komen om de details door te spreken, echter zullen zij (mits afgesproken) niet elke dag in-house werken. Een regelmatige in-house dag zou hier een mooie oplossing voor zijn.
  • Je krijgt intern meer mee. Een interne medewerker krijgt erg veel mee van alles wat er gebeurt binnen het bedrijf. Wanneer deze input van waarde is, kan dit ingezet worden in de online marketingcampagnes. Wordt er gewerkt met een extern bureau, dan zou een online marketingmanager deze input moeten verzamelen en door moeten spelen naar het externe bureau. Uiteraard kunnen hier kansen in gemist worden omdat er een persoon extra tussen zit.
  • Meer tijd voor hetzelfde geld. Een werknemer in dienst nemen brengt over het algemeen minder kosten met zich mee. Tegen dezelfde kosten kunnen er simpelweg meer uren worden gemaakt. Zo kunnen er bijvoorbeeld meer marketingkanalen worden aangegrepen om stappen in te zetten. Daarbij is het wel belangrijk de juiste focus aan te brengen zodat er impact blijft worden gemaakt. Het verliezen is ‘simpele’ klusjes en werkzaamheden die afwijken van de kern zijn hierin verleidelijk.
  • Investeren in groei van personeel. Als je iemand aanneemt, heb je invloed op de groei van een persoon. Zo kun je samen met de werknemer kijken waar zijn/haar krachten liggen en deze verder ontwikkelen. Dit heb je volledig zelf in de hand en je kunt er zoveel tijd en geld als gewenst in investeren.

De nadelen

  • Continuïteit is niet te waarborgen. Bij het in dienst nemen van een online marketeer, loop je het risico dat iemand tijdelijk of permanent wegvalt. Bijvoorbeeld door ziekte of doordat iemand een andere werkgever heeft gevonden. Alle kennis is dan opeens verdwenen. Het vinden en inwerken van een nieuwe werknemer brengt vaak enige tijd met zich mee waardoor alle lopende zaken stil dreigen te vallen.
  • Er staat iemand op de loonlijst. Iemand in dienst nemen brengt verplichtingen met zich mee. Ten eerste nemen lasten zoals de aanschaf van een werkplek en de huur van een kantoor toe. Verder heeft een werknemer recht op vakantiedagen en dien je iemand voor een lange tijd aan te nemen.
  • Invloed van andere online marketeers. Als je omringt bent met meerdere ervaren online marketeers, gaat je eigen ontwikkeling ook een stuk sneller. Bij bureaus werken over het algemeen meer ervaren online marketeers. Aan klantzijde is dit vaak minder het geval. Constant op de hoogte zijn van de laatste ontwikkelingen op het gebied van online marketing zie je vaak meer bij een online marketing bureau.

Uitbesteden aan een online marketing bureau

De voordelen

  • Kennisniveau is hoog. Van een online marketing bureau mag je verwachten dat het kennisniveau hoog ligt. Omdat de focus van meerdere online marketeers volledig ligt op online marketing, gaan de ontwikkelingen snel en zijn ze vaak volledig op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen. De kwaliteit zal daarmee ontzettend hoog liggen.
  • Learnings vanuit andere klanten. Een online marketeer van een extern bureau, beheert vaak meerdere campagnes van diverse klanten. Learnings vanuit deze andere accounts kunnen worden toegepast op jouw online marketingcampagnes.
  • Meerdere marketeers beschikbaar. Een online marketing bureau beschikt over het algemeen over een grote groep online marketeers. Mocht er iemand tijdelijk wegvallen of op vakantie gaan, dan kan een collega de werkzaamheden eenvoudig overnemen. Bij Pure werken en denken we altijd met meerdere marketeers aan een klant. Daardoor haal je het maximale uit een campagne en zijn meerder mensen op de hoogte van alles wat er speelt.
  • Vanuit een neutraal oogpunt kijken. Als marketeer denk ik vaak mee met keuzes van bedrijven. Omdat mijn blik dan net iets neutraler is dan die van de klant zelf, helpt dit met het geven van nieuwe inzichten. Daarnaast is het als externe partij net iets makkelijker om echt kritisch te zijn.

De nadelen

  • Hogere kosten per uur. Wanneer je een online marketing bureau inschakelt, betaal je over het algemeen per uur meer dan wanneer je iemand in dienst hebt. Daarom is het goed om juist gebruik te maken van expertises die je niet in huis hebt. Zo kunnen er wel stappen worden gemaakt zonder dat je voor elke expertise iemand in dienst hoeft te hebben.
  • Minder gevoel bij de branche. Omdat een externe online marketeer niet elke dag betrokken is bij de branche, ligt het gevoel hierbij vanzelfsprekend lager dan wanneer een online marketeer in dienst is. Daarom is het goed om regelmatig contact te houden met een externe partij. Dit werkt het beste wanneer er regelmatig een face-to-face meeting wordt ingepland. Hier komen de beste ideeën uit voort.
  • Geen invloed op verloop personeel. Je hebt geen invloed op het verloop van personeel wanneer een online marketeer van een extern bureau voor je werkt. Mocht een online marketeer kiezen voor de overstap naar een ander bedrijf, dan zijn er gelukkig wel altijd andere marketeers die de opdracht snel kunnen overnemen.

Een combinatie van beide?

Uiteraard kun je er ook voor kiezen om een online marketeer in dienst te nemen en daarbij een online marketing bureau inschakelen voor bepaalde expertises. Zo kan het online marketing bureau bijvoorbeeld nadenken over de strategie en kunnen ze ontzorgen in diensten die de interne online marketeer niet goed beheerst.

Op termijn kan het online marketing bureau zelfs trainingen geven zodat werkzaamheden steeds meer naar intern kunnen worden verschoven.

Kortom, elke situatie is anders en voor elk probleem is er een geschikte oplossing. Mochten we mee kunnen denken over een oplossing voor jouw bedrijf, neem dan gerust contact met ons op via onderstaand contactformulier.

Door: Kay Bleekman

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *