Online jaaroverzicht: de grootste online marketing veranderingen uit 2016
Het jaar 2016 is voor Pure voorbijgevlogen. We hebben hele gave online marketingcampagnes ontwikkeld en in een wereld waarbij de ontwikkelingen jaar op jaar blijven doorgaan, is en blijft dit erg afwisselend en uitdagend. Bij deze ontwikkelingen zitten wij graag op de 1e rang zodat we hier direct op in kunnen spelen om onze campagnes nog beter te maken. De volgende online marketing ontwikkelingen zijn de grootste van 2016…
Google Ads: Expanded Text Ads
Google heeft ons in 2016 maar liefst 47% meer advertentieruimte gegeven. Deze extra ruimte heeft ervoor gezorgd dat wij meer dan 13042 advertenties hebben geschreven in 1 maand! Het grote voordeel van deze extra ruimte is de grotere zichtbaarheid van een advertentie. Daarnaast kun je er veel meer informatie in kwijt. Op deze manier kun je de bezoeker nog meer overtuigen om naar jouw website te gaan.
Een ETA bestaat uit:
- Kop 1: 30 tekens
- Kop 2: 30 tekens
- Beschrijving: 80 tekens
- URL pad 1: 15 tekens
- URL pad 2: 15 tekens
Nadat Google deze grote wijziging heeft doorgevoerd, is Bing (niet geheel verrassend) ook meegegaan in deze ontwikkeling en biedt nu ook Expanded Text Ads aan.
Google Ads: 4 topadvertenties + 0 rechterkolom-advertenties
Voor de gebruiker van Google is dit misschien wel de grootst merkbare verandering van 2016. Google heeft namelijk besloten om (bijna) alle advertenties aan de rechterkant te laten vervallen. Daarvoor in de plaats hebben ze de topadvertenties (aan de linkerkant) uitgebreid van 3 naar 4 advertenties. Door het wegvallen van de rechterkolom, zal de strijd om plek 1 t/m 4 nog meer losbarsten met als gevolg hogere CPC’s. Wanneer je buiten de top 4 valt, dan doe je tegenwoordig al bijna niet meer mee. Daarnaast is deze ontwikkeling voor het organische verkeer natuurlijk erg ongunstig. Alle organische zoekresultaten worden nu een plek naar beneden gedrukt.
Google Penguin update
Net als elk jaar, zit Google niet stil met het doorontwikkelen van haar algoritme. Zo heeft Google dit jaar de update Penguin 4.0 doorgevoerd. Deze update heeft de meeste invloed op website met slechte backlinks. Bij slechte backlinks moet je denken aan websites met een lage autoriteit die voornamelijk worden gebruikt om heel veel links naar externe websites te plaatsen. Google heeft Penguin in meerdere fases live gezet. Daarnaast zijn er nog andere ontwikkelingen geweest. Een tijdlijn van alle algoritme-ontwikkelingen tot het jaar 2000 zijn te vinden op de website van MOZ.
E-mail marketing: Gmail gaat responsive e-mails ondersteunen
Voor veel e-mail markteers komt dit bericht als een groot geschenk. De grootste struggle van e-mail marketing is altijd nog de ondersteuning van diverse e-mail clients. Aangezien veel mensen hun e-mails tegenwoordig op een mobiel apparaat openen, is het uiterlijk erg belangrijk. Gmail heeft in 2016 aangekondigd eindelijk responsive e-mail templates te ondersteunen. Vanaf nu is het niet meer nodig om rekening te houden met de wensen van Gmail bij de ontwikkeling van een goede template en dit maakt het allemaal een stuk eenvoudiger.
Nieuwe advertentie extensie: prijsextensie
Een advertentie-extensie is een toevoeging aan de standaard advertentie. Deze toevoegingen zorgen ervoor dat je advertentie meer body krijgt en de kans op klikken wordt verhoogd. Dit jaar is er een nieuwe advertentie-extensie geïntroduceerd, namelijk de prijsextensie. Met deze extensie kun je bepaalde producten of diensten uit jouw website uitlichten en daarbij ook direct de prijs communiceren. Ideaal dus om bijvoorbeeld topproducten te promoten.
Naast prijsextensies biedt Google de volgende extensies aan in Ads:
- Extensies voor sitelinks
- Highlight-extensies
- Extensies voor website-informatie
- Oproepextensies
- Berichtextensies
- Locatie-extensies
- App-extensies
- Recensie-extensies
Google Ads: opsplitsing tablet- en desktop-biedingen
Als online marketeer wil je zoveel mogelijk controle hebben over je campagnes. Zo kun je op veel manieren biedingen verhogen en verlagen. In 2016 heeft Google de mogelijkheid om te bieden op zowel tablet-, desktop- als mobiel niveau. Mocht je tegenvallende resultaten zien op tablets, dan kun je bijvoorbeeld de biedingen verlagen met 50%. Dit zorgt ervoor dat de campagne die eerst te hoge kosten per conversie had via tablets, nu wel rendabel kan worden.
Kortom, in 2016 zijn er weer ontzettend veel grote ontwikkelingen geweest. In 2017 staan wij ook weer klaar om alles scherp in de gaten te houden en in te spelen op de actualiteiten. Op die manier gaan we weer heel wat mooie campagnes ondersteunen en ontwikkelen in het komende jaar!