Zo bouw je aan online autoriteit met inbound marketing
In mijn jaren als online marketeer, heb ik heel wat backlinks op mogen bouwen. Uiteraard altijd gericht op kwaliteit en relevantie. De meeste van deze links zijn opgebouwd met outbound marketing. Veelal wordt er een website benaderd om bijvoorbeeld een gastblog te schrijven. Dit is zeker (nog steeds) een goed werkende strategie. Echter is er nog een andere manier om kwalitatieve backlinks op te bouwen, namelijk met inbound marketing.
Bij inbound marketing richt je je, in tegenstelling tot outbound marketing, op het natuurlijk verkrijgen van traffic en links naar je eigen website, zonder daar iets extern voor te plaatsen. Door kwalitatieve content te maken, waardig genoeg om naar toe te linken, bouw je op de lange termijn automatisch backlinks op.
Om je wat meer concrete voorbeelden te geven, waar je zelf ook mee aan de slag kunt, zal ik hieronder een aantal strategieƫn behandelen.
Ga op zoek naar zoveel mogelijk nuttige data
Het verzamelen van nuttige data is vaak erg waardevol. Omdat niet iedereen de tijd en middelen heeft om goede data te verzamelen, kan jij iets in handen krijgen dat niemand heeft. En deze content is daarom direct veel waard. Heb je niet de middelen om aan data te komen? Neus dan goed rond op internet en gebruik desnoods meerdere bronnen. Om je een voorbeeld te geven. Stel, je hebt een website over drones. Een idee is om data te verzamelen waarmee je kunt laten zien in welke vakantiegebieden een drone wel of niet is toegestaan. Deze data is vast verspreid over het internet te vinden. Ja, het kost je even wat tijd, maar eenmaal alles verzameld, kan je er een waardevol artikel over schrijven. Je kunt het zelfs verwerken in een infographic. Hier kom ik later in dit artikel op terug.
Schrijf waardevolle reviews
Als je een review schrijft over bijvoorbeeld een boek (of ander product), dan is de kans groot dat de auteur of maker van het product een link opneemt op zijn eigen website. Je kunt de kans op een link nog groter maken door onderdelen te behandelen die voorheen niet door een ander zijn behandeld. Schrijf bijvoorbeeld je eigen korte samenvatting van het boek om zo mensen een inzage te geven over wat ze kunnen verwachten.
Deel gratis templates
Voor inbound marketing is iets gratis weggeven een erg goede manier om aandacht te krijgen. Ik heb het hierbij specifiek over het maken van bijvoorbeeld templates, maar je kunt er natuurlijk ook je eigen twist aan geven voor jouw business.
In de online marketing werkt het bijvoorbeeld goed om templates weg te geven voor bijvoorbeeld een Datastudio dashboard of een Google Analytics aangepast rapport. Vooral als de kwaliteit van deze templates erg hoog is en voor veel doelgroepen geschikt is, vergroot je de kans op waardevolle links.
Organiseer webinars en plaats de recap online
Net als het schrijven van blogs, is het geven van webinars ook een goede manier om content te creƫren waar mensen naar willen linken. Ten eerste kan je een webinar organiseren en geven. Als je dit hebt gedaan, kan je deze content heel goed gebruiken om als recap online te zetten. Verwerk de presentatie in een te downloaden bestand, integreer het in je website en schrijf een recap van de webinar die je hebt gegeven. Zo maak je dubbel gebruik van dezelfde content en heb je iets unieks en opvallends op je eigen website staan. Weer een mooie kans om op te vallen en automatisch links op te bouwen.
Ontwerp infographics
Mensen zijn dol op infographics en het delen van infographics. Simpelweg omdat ze er zo overzichtelijk en concreet uit zien. In een oogopslag heb je vaak al de belangrijkste informatie gezien. Zeker in een tijd waarin mensen websites steeds meer scannen i.p.v. aandachtig lezen, kan je met een goed infographic de aandacht trekken. Content die je goed in een infographic kunt verwerken zijn bijvoorbeeld data onderzoeken waar ik het eerder in dit artikel ook over heb gehad. Ben je zelf geen designer? Dan zijn er tegenwoordig handige tools online te vinden waarmee je eenvoudig een infographic kunt maken. Wil je nog beter onder de aandacht komen? Zorg dan dat je een embed code maakt waarmee mensen nog eenvoudiger de infographic op de website kunnen plaatsen.
Tot slot: stimuleer het aantal inkomende links
Als je inmiddels waardevolle content hebt gemaakt, is het wachten op de eerste backlinks. Maar naast het wachten, kan je ook nog iets anders doen. Je kunt namelijk het aantal inkomende links stimuleren door websites te benaderen die soortgelijke content hebben geschreven.
Stel, we pakken weer even het voorbeeld van de drones erbij. Je hebt een uitgebreid blog artikel met data over in welke vakantielanden drones wel of niet toegestaan zijn. Je hebt er een overzichtelijke infographic bij gemaakt. Nu kan je wachten op links, maar je kunt ook op zoek naar artikelen die gaan over hetzelfde onderwerp en waarbij jouw content als waardevolle aanvulling wordt gezien. Vraag de beheerder van de website of hij jouw infographic wil gebruiken op zijn website met daarbij een link naar jouw uitgebreide blog artikel. Grote kans dat hij de waarde ervan inziet en hier graag aan mee wil werken.