Je kent het wel: een mooie domeinnaam komt vrij of is nog beschikbaar en lijkt ontzettend veel op jouw dienst, product of zelfs bedrijfsnaam. Registreren dus! En na verloop van tijd bezit je zo’n honderd domeinnamen en komt daar toch jaarlijks een nette factuur voor terug. Maar wat heb je eigenlijk aan deze domeinnamen? Houden of wegdoen? Onderstaande tips helpen je bij het beslissen of je een domeinnaam wilt houden of beter weg kan doen!

Uit de hand van concurrentie

Het bezitten van een domeinnaam betekent ook dat concurrentie hem niet kan gebruiken of misbruiken. Varianten met een andere domeinextensie (bijvoorbeeld de .com of .eu variant) van jouw website zijn prettig om in bezit te hebben. Zo kunnen oplichters of concurrenten geen gekke handelingen verrichten vanuit deze domeinen. Oplichters kunnen bijvoorbeeld vanuit een variant van een sterk lijkend domein phishing e-mails versturen.

Hoe zit dat met misspellingen?

Er zijn eindeloos veel misspellingen te bedenken op jouw domeinnaam. Voordat je deze allemaal registreert en kosten gaat maken is het verstandig om te checken of er daadwerkelijk veel misspellingen plaatsvinden in Google bijvoorbeeld. In Search Console is het zichtbaar op welke woorden je website wordt gevonden. Staat hier vaak een misspelling van jouw bedrijfsnaam in? Dan is het te overwegen deze te registreren.

Een mooie URL registreren

Soms komt er simpelweg een URL vrij die erg aantrekkelijk lijkt in de branche waarin je opereert. Stel: wij zien bij Pure de URL ‘onlinemarketing.nl’ vrijkomen. Is het dan waardevol om deze te registreren?

Het antwoord is ‘ja’ op voorwaarde dat er actief met de domeinnaam aan de slag wordt gegaan. Vaak zijn dergelijke URL’s interessant omdat deze in het verleden een backlinkprofiel hebben opgebouwd, waardoor het met nieuwe content makkelijker wordt om te ranken op het gebied van SEO. Het backlinkprofiel achterhalen kan via verschillende online tools zoals Ahrefs, MajesticSEO of Moz.

Wanneer de domeinnaam enkel wordt gebruikt als redirect en geen content bevat, dan gaat er op het gebied van SEO geen wonder gebeuren. Hiervoor is namelijk content nodig, die met enkel een domeinregistratie niet beschikbaar is.

Verkopen van domeinnamen

Voordat je besluit je domeinnamen op te zeggen, dan kun je ook nog naar de optie kijken om deze te verkopen. Er zijn online veel marktplaatsen waar potentiele kopers kunnen reageren op aangeboden domeinnamen. Twijfel je nog over het houden of wegdoen van een domein? Vraag gerust een van onze consultants om advies. We denken graag mee!

Wil je meer weten over dit onderwerp?

Laat je e-mailadres achter en ontvang verse blogs over de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van online marketing.

PS Wij houden ook niet van spam.