Websites van ondernemers of bedrijven hebben vaak als belangrijkste doel om omzet of leads te genereren. Dat kan direct, via een online sale, of indirect via bijvoorbeeld een persoonlijk contactmoment met de bezoeker. De juiste inzet van online marketing zorgt ervoor dat online conversies (bepaalde doelen zoals sales, offertes of contact) vaker én rendabel kunnen plaatsvinden.

Waarom via online marketing om sales te verhogen

Er zijn vele opties om het aantal conversies op je website te verhogen. Flyers uitdelen, radio/tv reclame, advertentie in een vak- en dagblad, etc. Online marketing heeft echter een aantal grote voordelen ten opzichte van andere opties.

  • De doelgroep is zeer goed achterhalen
  • Bezoekers zijn al online, waardoor de stap tot online conversie kleiner is
  • Er is zeer veel data beschikbaar om te optimaliseren
  • Het is relatief goedkoop

Bezoekers die via een zoekmachine, een verwijzende site, social media, etc. op jouw site komen zijn zeer goed te traceren. Van die bezoekers is de bron van herkomst bekend, wat ze op je site bekijken, hoe lang ze je site bezoeken en welke acties ze ondernemen. Dat in combinatie met de andere voordelen zorgt ervoor dat online marketing een ideaal kanaal is om je sales te verhogen.

Hoe verhoog ik mijn omzet

Online zijn er twee zaken die direct bijdragen aan meer omzet voor een webshop of website.

  1. meer relevante bezoekers
  2. meer waarde per bezoeker

Een stijging in relevant bezoek is onder andere te bewerkstelligen via zoekmachine optimalisatie. Uiteindelijk doel bij zoekmachine optimalisatie (SEO) is om de vragen van relevante bezoekers te beantwoorden op de site. De manier om dat te doen is de website voor bezoekers en zoekmachines verbeteren op het gebied van techniek, content en autoriteit. Een andere mogelijkheid voor meer relevante bezoekers is het inzetten van advertenties. Groot voordeel van online adverteren is het onmiddellijke effect, terwijl SEO tijd nodig heeft om tot resultaat te komen. Nadeel van advertenties is uiteraard dat voor elke bezoeker naar jouw website betaald wordt.

De sleutel tot het rendabel inzetten van zoekmachine adverteren (SEA) is het sturen op sales en daaraan een waarde koppelen die rendabel is. De taak voor de SEA specialist is dan om te sturen op zoveel mogelijk sales binnen de gestelde waarde. Zo blijft SEA altijd rendabel. De waarde van bezoeker verhogen kan via conversie optimalisatie, oftewel het wegnemen van ‘drempels’ voor bezoekers. Dit proces begint met op zoeken van knelpunten op de website. Een bezoeker komt immers op de site via een vraag of wens voor een product/dienst. Deze bezoeker zoekt informatie, het product of de dienst en moet dit kunnen aanschaffen of afnemen.

In dat proces zijn er veel zaken die bezoekers kunnen afleiden of zelfs ontmoedigen om te converteren. Door ‘drempels’ in het proces van oriëntatie tot conversie te zoeken, alternatieven testen en daarmee de website te verbeteren stijgt het aantal bezoekers dat converteert. Simpele voorbeelden van aandachtspunten zijn:

  • Onvolledige informatie
  • Overbodige informatie
  • Lange formulieren
  • Onduidelijke processen
  • Geen overtuiging voor bezoeker

Met conversie optimalisatie kan duurzaam de prestatie van de website verbeterd worden om meer uit dezelfde bezoekers te halen.

Hoe helpt Pure IM

Om meer gratis rendabel bezoek naar je site te halen kan Pure IM met jou een SEO traject doorlopen. Daarmee wordt de website geoptimaliseerd om beter te presteren in zoekmachines. Een andere methode is via Google Ads, het advertentieprogramma van Google. Door onze ervaring kunnen wij Ads zeer rendabel inzetten. Dat komt mede omdat wij sturen op een maximale prijs per conversie en niet op prijs per klik. Die methode maakt dat kosten lager zijn dan de gewenste marge op producten en diensten. Zo betaal je voor rendabele omzet. Nadat de bezoekerskanalen op orde zijn is het een logische stap om zoveel mogelijk uit die bezoekers te halen door de online dienstverlening optimaal in te richten. Tijdens een conversie optimalisatie traject benoemen we verbeterpunten, stellen we verbeteringen voor en testen we uiteraard de verbeteringen. Zo weet je precies hoeveel extra omzet de verbeteringen tot gevolg hebben.

Wil je een keer sparren over hoe jouw omzet verhoogd kan worden?
Neem voor een afspraak of meer informatie vrijblijvend contact met ons op. Pure IM denkt graag mee over de meest geschikte inzet van internet marketing binnen jouw bedrijf.