Afgelopen dinsdag kondigde Google op haar Twitter account een nieuwe versie van de Panda update aan. Door deze update aan het algoritme van Google zal 1,2% van de Engelse zoekopdrachten worden aangepakt. Het is inmiddels een van de vele updates aan de alom besproken Panda aanpassing van het algoritme. Google Tweet over de nieuwste Panda update De achterliggende gedachte van Google is het verbeteren van de zoekresultaten. Wat de zoekmachine wil is de meest kwalitatieve websites tonen bij de opdracht van haar gebruikers. Op het blog van Google wordt beschreven wat men onder kwalitatieve websites verstaat. Als je de punten die Google aandraagt segmenteert is er een duidelijk beeld van de belangrijkste pijlers van deze kwaliteitscheck van Google.

Vertrouwen

Voor Google is het belangrijk dat ze de afnemers van het hoofdproduct een goed antwoord geven op de gestelde vraag. Uiteraard wil de zoekmachine niet refereren aan artikelen of websites die niet of minder te vertrouwen zijn. Het zou bijzonder vervelend zijn als je na een vraag doorverwezen wordt naar een website dit eigenlijk onjuistheden of zelfs foutieve informatie verspreid. Om dit te testen stelt Google zichzelf eigenlijk de volgende vragen:

  • Zou jij de informatie in dit artikel vertrouwen?
  • Zou jij deze website je creditcard gegevens toevertrouwen?
  • Indien het om informatie over gezondheid gaat, is de informatie in het artikel dan te vertrouwen?
  • Zullen bezoekers van deze pagina klagen wanneer ze de pagina bezoeken?

Liefde

Toon liefde en passie voor je vakIemand met een passie voor een bepaald onderwerp heeft hierover  hoogstwaarschijnlijk ook meer kennis. Liefde uitstralen is daarom ook voor Google belangrijk. In het algoritme van Google is hiermee zeker rekening gehouden. Zelf zeggen ze hierover:

  • Is dit artikel geschreven door een expert of een fanatiekeling van dit onderwerp, of is het maar oppervlakkig?
  • Is de auteur oprecht gedreven om informatie te delen aan de lezers of is de tekst enkel geschreven met het doel om te ranken in zoekmachines?
  • Zijn de pagina’s gemaakt met aandacht en toewijding of juist minder aandacht voor details?

Autoriteit

Al sinds het begin van Google staat autoriteit hoog in het vaandel. In het begin werd het aantal verwijzingen (links) naar een website meegenomen in het algoritme. Wie verwijst er naar je? Ook dat is van belang bij het bepalen van de autoriteit van een website. Wanneer de Wall Street Journal naar je verwijst is dat natuurlijk anders dan wanneer ik met mijn privé blog naar je website link. Google stelt in haar blog de volgende vragen bij het bekijken van de autoriteit:

  • Is de website een gewaardeerde autoriteit op het onderwerp van het artikel?
  • Zou je de naam van de website herkennen als een autoriteit?

Uniek

Hoe stom is het om een vraag te stellen en tien keer hetzelfde antwoord te horen. Dat geldt natuurlijk ook voor Google en dus is unieke content voor de zoekmachine van belang. In de Panda update maar ook in voorgaande Google updates is hieraan gerefereerd:

  • Heeft de website dubbele, vrijwel dezelfde of overlappende artikelen over hetzelfde onderwerp met iets andere zoekwoord variaties?
  • Geeft het artikel originele informatie, unieke rapporten, uniek onderzoek of analyses?
  • Is de content massaal geproduceerd of geoutsourced aan een groot aantal auteurs? Of is het verspreid over een groot netwerk aan sites zodat individuele websites minder aandacht krijgen?

Geschreven voor bezoekers

Zoekmachines beïnvloeden met het doel zelf goede rankings te behalen, dat kan op veel manieren en dus ook slechte manieren. Wanneer je de eindgebruiker begint te vergeten en eigenlijk alleen nog zoekmachine robots in het oog hebt dan ben je verkeerd bezig. Waarom zou Google jouw website aan een bezoeker tonen wanneer je eigenlijk geen antwoord geeft op de vraag? Dit onderwerp komt veelal voor in de vraag die Google stelt:

  • Is  de auteur oprecht gedreven om informatie te delen aan de lezers of is de tekst enkel geschreven met het doel om te ranken in zoekmachines?

Kwaliteit

Kwaliteit is enorm belangrijk! Prutswerk wordt afgestraft en hierdoor hoopt Google de vele miljarden vragen steeds beter te beantwoorden. Niet alleen het artikel zelf dient van hoge kwaliteit te zijn, maar ook de website zelf is belangrijk. Zo is recentelijk de hoeveelheid advertenties van invloed geworden op het algoritme, hoewel dit naar alle waarschijnlijkheid nog een kleine invloed heeft. De usability, of in goed Nederlands gebruiksvriendelijkheid, van een website dienen bij het grotere doel: kwaliteit. Google somt een heel rijtje met vragen op om de kwaliteit te beoordelen:

  • Heeft dit artikel fouten op het gebied van spelling, stijl of feitelijke onjuistheden?
  • Is het artikel duidelijk beter dan andere artikelen in de zoekresultaten?
  • Hoeveel waarde aan kwaliteitscontrole is er gegeven?
  • Beschrijft het artikel beide kanten van het verhaal?
  • Is het artikel goed in elkaar gezet of is het slordig en haastig gemaakt?
  • Geeft dit artikel een compleet beeld over het onderwerp?
  • Geeft dit artikel interessante analyses en geen open deuren?
  • Zou je dit artikel delen of aanraden aan je vrienden?
  • Heeft de pagina een overvloed aan advertenties die de gebruiksvriendelijkheid van de website beïnvloeden?
  • Zou je dit artikel verwachten in een geprint magazine, encyclopedie of boek?
  • Is het artikel kort en onvolledig om behulpzaam te zijn?