Instagram lanceerde op 5 augustus een nieuwe feature: Instagram Reels. In dit blog lees je alle ins en outs over dit nieuws.

Wat is Instagram Reels?

Instagram Reels is een functie op Instagram waarbij je een videoclip van maximaal vijftien seconden kunt creëren met behulp van audio- en muziekfragmenten. In combinatie met andere features van Instagram zoals de boomerangfunctie en het toevoegen van effecten en AR filters, stimuleert Instagram Reels gebruikers creatieve content te maken. Je kunt je Reel eenvoudig delen via je stories en ze zijn ook terug te zien op je feed. Als je een openbaar account hebt, kunnen de Reels ook in het ontdekoverzicht van Instagram gespot worden. Als je dat voor elkaar krijgt, krijg je een notificatie. Hierdoor kan je anderen vermaken en inspireren om ook een toffe Reel te maken.

Hoe maak je een Reel?

Zodra je op Instagram je camera-interface opent, zie je naast ‘Verhaal’ een ‘Reels’ optie staan. Als je daar op klikt, zie je links in het scherm vier tools die je helpen om je Reel te maken.

  1. Audio
    Met behulp van de eerste tool kan je een nummer uit de Instagrambibliotheek toevoegen. Er is een speciale ‘Voor jou’ lijst met nummers waar je uit kunt kiezen. Ook is het mogelijk om bij ‘Bladeren’ op muziekgenre, thema’s en stemmingen te zoeken. Je kunt bovendien een eigen audiofragment toevoegen om je Reel origineler te maken. Als je hiervoor kiest én je hebt een openbaar account, kunnen andere Instagramgebruikers jouw audio ook gaan gebruiken voor hun Reel.
  1. Snelheid
    De tweede mogelijkheid is om de snelheid van de videoclip in stellen, waarbij de maximale snelheid drie keer zo snel of drie keer zo traag is.
  1. Timer
    Daarnaast kan je zelf kiezen hoelang je clip wordt, met een maximum van 15 seconden. Als je timer is ingesteld, wordt er afgeteld voordat de opname begint.
  1. Effecten
    En dan het leukste: je kunt kiezen uit oneindig veel effecten om een extra draai aan je Instagram Reel te geven. Dit zijn zowel filters als coole AR-effecten. Tip: je kunt eenvoudig zoeken en bladeren in de effectengalerij als je onderaan in het midden op het pijltje naar beneden bij een effect klikt.

Als je eenmaal je voorkeuren hebt ingesteld, start je met een druk op de ronde knop je Instagram Reel. Je kunt je video in een keer opnemen of opdelen in verschillende clips. Als je gaat opnemen, zie je bovenin het scherm een roze balk verschijnen, waarin je ziet hoeveel seconden je nog kunt opnemen of toevoegen. Ook is het mogelijk om video’s te gebruiken uit je eigen fotogallerij. Gebruik je meerdere videoclips? De tool ‘uitlijnen’ maakt je het makkelijk om een vloeiende videoclip in elkaar te draaien.
Voorbeeld delen Instagram Reels

Wanneer je tevreden bent, klik je verder om je Reel te gaan delen. Je kunt hier je omslag nog aanpassen en een beschrijving met eventuele hashtags toevoegen. Na het delen van je clip, zal het verschijnen op de speciale Reel tab op je feed. Je kunt je Reel ook eenvoudig delen via je stories, die na 24 uur verdwijnen.

Adverteren op Instagram

Je kunt via Facebook op Instagram adverteren, met bijvoorbeeld story- of video-advertenties. Hierdoor kan je advertentie tussen de Instagram Reels verschijnen. Hier lees je meer over adverteren op Instagram.

Instagram Reels was al eerder in andere landen gelanceerd en lijkt op een exacte kopie van Tiktok. We zijn benieuwd in hoeverre Instagram Reels een succes zal worden!