Als data-driven marketing bureau zijn we altijd op zoek naar meer data. Door middel van veel onderzoek heeft dit geleid tot het Pure Lab waar we neuro wetenschappelijke en biometrische data gebruiken om websites te verbeteren. In onderstaande video leg ik uit wat het Pure Lab is en hoe er onderzoek gedaan wordt in het Pure Lab. Lees je liever? Onder de video is een transcriptie van de video te vinden!

Neuromarketing voor websites, hoe werkt dat? – Het Pure Lab

Timestamps:
00:00 Intro
00:20 Wat is het Pure Lab?
03:02 Usability onderzoek doen in het Pure Lab
05:51 Conclusie

Transcriptie video

In het Pure Lab maken we gebruik van neuro wetenschappelijke en biometrische data om nog beter marketing te bedrijven! Hey, ik ben Sjoerd en in deze reeks video’s ga ik jullie meenemen in het Pure Lab, alle tools die wij inzetten en natuurlijk wat je kan met al deze data.

Wat is het Pure Lab?

Je vraagt je natuurlijk gelijk af, wat is het Pure Lab?

Als data-driven marketing bureau zijn we altijd op zoek naar meer data want we willen meer inzicht, maar we willen vaak ook verder kijken dan de data die er al is. Want Google Analytics geeft ons wel wat informatie maar het gaat uiteindelijk om de eindgebruiker die daar op de stoel zit, dat vergeten we nog wel eens als we die eindgebruiker compleet vertalen naar cijfertjes.

Wat bedoel ik daarmee? Stel dat je in Analytics te zien krijgt dat je doelgroep een man van dertig is, gemiddeld. Je kunt daarvoor optimaliseren maar wat wil je doelgroep nou? Wat wil die persoon, die man van dertig, nou terwijl die op jouw website zit en het pad tot een conversie bewandeld? Dat weet je totaal niet en dat inzicht ga je ook niet krijgen in Analytics maar dat inzicht is super waardevol voor effectieve marketing.

Wij als online marketingbureau hebben lang gezocht naar een methode om dat ook gefundeerd in data te realiseren maar dan kom je gelijk bij het vraagstuk wat ga je dan doen als online marketingbureau? Er zijn ruwweg twee paden die je kan bewandelen. Je kun het pad opgaan van traditioneel usability onderzoek. Dan moet je denken aan focusgroepen of enquêtes om zo toch meer de achterliggende gedachte, het gevoel te achterhalen van een deelnemer of respondent. Dat gevoel probeer je te vertalen naar de eindgebruiker op jouw website.

Dat is iets wat we overwogen hebben maar we liepen gelijk tegen het struikelblok aan dat usability onderzoek te maken heeft met een grote valkuil namelijk gewenste antwoorden. Ook kwam de de vraag bij ons op van weten mensen wel ter plekke wat ze voelen en wat ze eigenlijk willen. Onderzoek wijst uit dat dat vaak niet het geval is, het onderbewuste speelt een hele grote rol zeker in een websitebezoek. Het zijn snelle acties, er wordt niet bewust nagedacht maar vanuit het onderbewuste wordt gehandeld en om dat af te vangen kunnen we helaas geen gebruik maken van een normale focusgroep en ook niet van een enquête. Dat ga je daarmee niet kunnen onderzoeken.

Het lijkt dus een vrij onmogelijke taak om het onbewuste in kaart te brengen, zeker voor een online marketingbureau. Toch zijn hier al heel wat onderzoeken naar gedaan en zijn er ook heel wat verschillende tools die ingezet worden ten behoeve van marketing die inspelen op het onbewuste. Zo kun je denken aan neuro wetenschappelijke methodes die de hersenen door meten maar ook biometrische methodes die door middel van huidweerstand – iets wat je vaak ziet bij leugendetector – ook kan bepalen wat de mate van gevoel of emoties is bij iemand op het moment van spreken.

Deze tools zijn al vaak ingezet voor offline marketing methodes zoals reclame op tv maar voor online marketing – met name websites – hebben we dit nog niet vaak teruggezien. De tools zijn er, onze kracht is online, die twee combineren dat is het Pure Lab. Met heel veel testen zijn we er eindelijk achter hoe we dit met gefundeerde data in kaart kunnen brengen dus ook het onbewuste kunnen gebruiken om onze marketing, online marketing, naar een hoge platform te tillen.

Usability onderzoek doen in het Pure Lab

Nu we de introductie gehad hebben ga ik jullie in de komende video’s meenemen in alle tools die wij hebben en ga ik ze allemaal belichten, alleen voor deze video ga ik een hoog over laten zien van hoe het nou is om een deelnemer te zijn in een onderzoek van het Pure Lab. Dit zodat je ook alle tools gelijk te zien krijgt en de basic functie daarvan.

De deelnemer die komt in deze ruimte waar ik nu zit het onderzoek doen. Op deze pc gebeurt het allemaal. De deelnemer neemt plaats hier waar ik nu zit en voor ons hier staat de eyetracker. Die houdt gelijk bij waar ik allemaal kijk en op die manier krijgen we een beeld, een heatmap van de website waar iemand gekeken heeft maar ook al een kijkpaden en focuspunten van iemand.

Al die punten schieten alle apparaten de data weer opnieuw terug in zodat we precies op het punt van kijken kunnen uitlezen wat daar het gevoel is, wat dat daar de gedachte is en wat daar de handeling waarschijnlijk gaat zijn. Als de respondent hier dus plaatsneemt kalibreren we de ogen zodat we weten dat waar die kijkt ook daadwerkelijk daar gemeten wordt op het scherm.

Vervolgens sluiten we de respondent aan de GSR aan, de huidweerstandmeter. Dat zijn twee van deze dingetjes die we om de vingers plaatsen en op die manier lezen we de huidweerstand uit, wat de kracht of de mate van de emotie weergeeft.

Tijdens het hele proces staat een webcam boven het scherm, die filmt niet maar die houdt de gezichtsuitdrukkingen van de respondent in de gaten. Mocht iemand lachen of fronzen wordt het gelijk meegenomen en op een schaal teruggestuurd als data. Dit om ook te kijken van oké iemand fronst, in welke mate fronst hij en de GSR – mocht die dan ook uitslaan – kunnen we bepalen of die frons daadwerkelijk vanuit een emotie komt of omdat het gewoon een gezichtsvertrekking is.

Daar bovenop meten we nog EEG. De EEG is dit apparaat dat op het hoofd van de respondent geplaatst wordt om op die manier de elektrische signalen van de hersenen door te meten. Deze signalen – gebaseerd op de gebieden die de punten hier aangeven – die geven bepaalde emoties of gevoelens weer bij de respondent en die leest heel nauwkeurig uit – ook in de maat van de tijd – dus die zetten we het gehele experiment op. Zo meten we ook of iemand bijvoorbeeld stress ervaart of de mate van focus sterk is of lager is. Ook die data wordt weer per punt waar iemand gekeken heeft, teruggeschoten naar ons programma.

Op die manier krijgen we in kaart wat de pijnpunten zijn van een website doordat iemand het koopproces doorloopt, op sommige punten misschien wel of niet kijkt of heel lang focust, dat daar een bepaald gevoel bij geregistreerd wordt. Maar ook waar niet gekeken wordt op een website krijgen we heel mooi in beeld doordat hij dat allemaal niet registreert. Zet je dat op die manier, ga je al die tools combineren, kun je hele duidelijke uitspraken gaan doen over het gebruik van een website door een respondent. Doe je dit met genoeg respondenten dan kun je bruikbare uitspraken gaan doen over een bepaalde doelgroep en op die manier heb je hele gefundeerde data om door te testen en je website beter te laten converteren.

Mocht je dit nu interessant vinden en denken dit ligt ver buiten mijn budget of de tijd heb ik er niet voor, maak je niet druk. Het Pure Lab inzetten gaat sneller dan focusgroepen. Binnen twee dagen kun je een onderzoek uitvoeren en dan is het aan ons om de data te gaan verwerken.

Mocht je dit interessant vinden vergeet dan niet te liken en te abonneren want er komen nog veel meer video’s over het Pure Lab aan en in de volgende video ga ik alles vertellen over ons eyetracking tool, doei!