Naamsbekendheid is bijzonder belangrijk voor een bedrijf. Een bekender bedrijf krijgt in een gelijke situatie immers de voorkeur boven een minder bekend bedrijf. Naast het herkennen van een bedrijf is het herkennen van de producten en diensten die aangeboden worden even belangrijk. Deze facetten vormen de basis van naamsbekendheid.

Wat maakt naamsbekendheid belangrijk

Al sinds het bestaan van marketing wordt gewerkt aan naamsbekendheid. Zo tonen vele studies dat naamsbekendheid een aantal concrete voordelen heeft, waaronder:

  • Bij oriëntatie naar een product of dienst worden minder merken in overweging genomen als er een product/dienst met hoge naamsbekendheid is
  • Een hogere naamsbekendheid zorgt voor meer loyaliteit aan een merk.
  • Marketingcampagnes voor merken met hoge naamsbekendheid zijn efficiënter
  • Klanten zijn bereid te betalen voor een ‘naam’

Oftewel, een bekende bedrijfsnaam en/of bekende producten zorgen voor meer omzet en minder vergelijking met concurrenten.

 Naamsbekendheid fasen

De meest waardevolle bedrijfsnamen ter wereld in 2014 zijn Google, Apple en IBM. Maar weinig mensen zullen deze bedrijven niet kennen. Ook kan het merendeel van de mensen wereldwijd benoemen wat deze bedrijven doen. Het is echter maar de vraag of dit niveau van naamsbekendheid relevant is voor jouw bedrijf. Wanneer je lokaal of regionaal werkt is dat de geografische doelgroep. Wanneer je doelgroep bepaalde eigenschappen bezit (geslacht, interesses, etc.), dan zit daar de relevante naamsbekendheid. Naast de targeting van de doelgroep zijn er ook een aantal fases te benoemen waarin je naamsbekendheid opbouwt. Tezamen met de doelgroep (targeting) en de gewenste fase (de doelstelling) kan een campagne opgezet worden.

1. Merkherinnering

Actieve marketinginzet op naamsbekendheid zorgt in eerste instantie voor merkherinnering. Men zal je merk kunnen benoemen bij een relevante vraag, of je merk herkennen wanneer het gezien wordt. Dit zorgt er echter niet voor dat je benoemd wordt wanneer gevraagd wordt om ‘noem alle bedrijven op die product/dienst x aanbieden’. Naamsbekendheid in deze fase zorgt dat men mogelijk voor jou kiest omdat ze je naam (al dan niet onbewust) in hun hoofd hebben.

2. Merkherkenning

Na merkherinnering komt het herkennen van een merk. Bij de vraag ‘noem alle bedrijven op die product/dienst x aanbieden’ zal jouw merk nu wel met enige regelmaat benoemd worden. Mensen kiezen nu voor jouw merk omdat ze het kennen. In deze fase zullen mensen bij wens voor product/dienst x ook minder aanbieders in overweging nemen, omdat er een bekend merk tussen hun opties zit. Voor vele bedrijven is dit een goed niveau om te bereiken onder hun doelgroep. Ondanks dat elke fase zorgt voor meer omzet is de merkherkenningsfase in veel gevallen de meest rendabele investering met hoogte ROI.

3. Merkvoorkeur

Een merk wat sterk in zijn schoenen staat, en waar het aanbod duidelijk is,  geniet de voorkeur boven andere onbekende merken. De merkvoorkeursfase zorgt voor veel extra sales enkel omdat jij het verkoopt. Deze fase is met name voor zeer grote bedrijven met hoge budgeten weggelegd. Het bereiken van deze fase gaat vaak via meerdere kanalen.

Kanalen

Er zijn vele mogelijkheden om je naamsbekendheid te vergroten. Alle opties komen echter neer op zichtbaar zijn. Een merk dat zichtbaar is zal in eerste instantie merkherinnering  tot gevolg hebben, later merkherkenning en bij voldoende cross-mediale inzet merkvoorkeur. De meest voor de hand liggende brandingkanalen zijn: TV Commercials op TV werken zeer goed voor verhogen van naamsbekendheid van zowel producten als bedrijven. Dit komt met name door drie aspecten:

  1. TV heeft een hoog bereik
  2. Mogelijkheid tot gebruik audio en video
  3. Hoger vertrouwen door beperktere toegankelijkheid

Ondanks dat kijkers steeds meer mogelijkheid hebben reclame over te slaan tonen studies aan dat TV reclame nog steeds een significant effect heeft op naamsbekendheid. Er kleven echter ook nadelen aan TV reclame. Het is duur om een TV reclame te maken, bijzonder duur om een TV reclame uit te zenden en gevolgen van TV reclame zijn lastig zelf door te meten. Radio Radiospotjes kunnen erg effectief zijn om naamsbekendheid te creëren. Dit medium heeft een relatief hoog bereik en er is vrij veel bekend over doelgroepen die bereikt kunnen worden via verschillende zenders. Echter, het inzetten van radio vereist een relatief hoge initiële investering. Het maken van een goed spotje is namelijk lastig. Ook is merkherkenning lastig te  bereiken doordat radio enkel gebruik kan maken van geluid en het visuele aspect uiteraard ontbreekt. Radio is daarom een uitstekend ondersteunend onderdeel van een naamsbekendheid campagne, maar enkel radio volstaat vaak niet. Print Adverteren in gedrukte media is laagdrempelig en er kan specifiek getarget worden. In veel gevallen geldt dat bladen met lage oplages een specifiek publiek hebben, terwijl hoge oplages (bijvoorbeeld kranten en dagbladen) een minder homogeen publiek hebben. Voor de combinatie van een redelijk groot bereik en relevante doelgroep dienen dus veel advertenties te worden geplaatst, wat het veel arbeidsintensiever maakt. Het voornaamste nadeel van print is dat het daadwerkelijke bereik en de effecten zeer lastig door te meten zijn. Internet Internet is laagdrempelig en gemakkelijk in te zetten. De voornaamste voordelen van branding via internet zijn:

  • Lage opstartkosten
  • Goede targetingmethoden om de doelgroep te bereiken
  • Zeer goed door te meten
  • Zeer goed bij te sturen

Ondanks deze voordelen zit er een nadeel aan adverteren op internet. Er zijn zeer veel andere adverteerders die aandacht opeisen. Het is daarom belangrijk om goed advertentiemateriaal te ontwikkelen en de campagne goed in te richten. Ook dient nagedacht te worden over een landingspagina die de gebruiker verder informeert met de naamsbekendheid gedachtegang. De homepage inzetten bij een brandingcampagne is vaak niet optimaal.

Hoe naamsbekendheid te vergroten

Elk kanaal heeft zijn voor- en nadelen. En voor elke situatie kan een kanaal de beste keuze zijn. Er zijn echter een aantal overeenkomsten in alle kanalen om een goede campagne in te zetten. Zeer belangrijk, en even logisch, is dat je merk moet zichtbaar zijn. Verberg je merk en logo dus niet, maar toon het zoveel mogelijk zonder dat het geforceerd wordt. Een TV reclame waar het merk in beeld blijft is een goed voorbeeld, internet bannering waar het logo op meerdere ‘slides’ van een interactieve banner terug komt ook. Een ander punt is het aanbod van producten en/of diensten. Laat deze helder overkomen, zodat de doelgroep een associatie kan maken. Zeker bij het starten met naamsbekendheid vergroten is dat belangrijk. Voor veel bedrijven, zeker het MKB, die zich richten op Nederland of een regionaal gebied, biedt internet de beste mogelijkheden voor een brandingcampagne. Opstartkosten zijn laag, kosten uitstekend beheersbaar en de naamsbekendheid kan specifiek getarget worden op jouw doelgroep. Ook is internet het beste kanaal om effecten van de campagne door te meten. Er is immers te achterhalen welke mensen jouw website bezoeken, waar zij vandaag komen, wat zij op jouw website doen, of ze jouw website vaker bezoeker en uiteraard of zij een product kopen of dienst afnemen.

Resultaat van een brandingcampagne

Na een periode van gerichte naamsbekendheid acties, bijvoorbeeld via adverteren op andere sites, social media en zoekmachines, zal de naamsbekendheid toenemen. In eerste instantie zal merkherinnering optreden en later ook merkherkenning. Dit zal zorgen voor meer relevante bezoekers op je site en uiteindelijk meer omzet. Ook versterkt een hoge naamsbekendheid de kracht van andere marketing kanalen. Dit houdt in dat het er meer bezoek naar je winkel zal komen, of in het geval van een website meer bezoekers uit SEA, SEO, verwijzende sites en social media. Bronnen

Wil je meer weten over online naamsbekendheid vergroten?
Neem voor een afspraak en/of offerte vrijblijvend contact met ons op. Pure Internet Marketing denkt graag mee over de meest geschikte inzet van zoekmachine adverteren binnen jouw bedrijf.

Wij hebben onder andere gewerkt voor:

Trots op onze klanten

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *