Als liefhebber van spraakgestuurde technologie vind ik het bijzonder interessant om na te denken over uitdagingen die deze techniek met zich meebrengt voor de ontwikkelaars. Eén van de grootste uitdagingen voor bijvoorbeeld Amazon en Google is dan ook het verdienen van centjes hierbij. In dit artikel ‘help’ ik ze daarom een handje op weg met drie denkrichtingen voor een mogelijk verdienmodel voor Alexa, Siri en de rest.

#1 Advertising

De meest voor de hand liggende mogelijkheid is uiteraard (ik ben natuurlijk niet voor niets online marketeer) advertising. Het lastige voor spraakgestuurde technologie is, anders dan in bijvoorbeeld een zoekresultaat in Google, om meerdere resultaten te delen met de gebruiker. Men geeft namelijk een spraakopdracht en wil vervolgens niet een antwoord van vijf minuten terugkrijgen van Alexa.

Er zijn hierbij echter wel interessante denkrichtingen. Zo kan er, zeker voor lokale ondernemers, gewerkt worden met het kopen van een tijdsslot. Stel je wilt bijvoorbeeld in de stad Arnhem een pizza bestellen, dan kan je tijdsloten beschikbaar stellen. Indien men in de regio dan bijvoorbeeld de vraag stelt aan Alexa: ‘waar kan ik een pizza bestellen?’ krijgt een adverteerder (bijvoorbeeld Domino’s) vervolgens voorrang op dat moment. Dit zou je zelfs kunnen doortrekken naar een veilingmodel (à la Google Ads) op lokaal niveau. De factor kwaliteit dient daar uiteraard ook in mee te worden genomen. Dit om het enigszins eerlijk te maken voor relatief kleine aanbieders om ook mee te kunnen doen. Kwaliteit kan dan bijvoorbeeld zitten in de levertijd of reviews van de desbetreffende adverteerder.

Tot slot kan je ook denken aan betaalde Skills (de benaming die Alexa gebruikt). Dit zijn een soort van apps / add-ons die het mogelijk maken extra functionaliteiten te gebruiken op jouw Amazon Echo, Google Home en andere spraakcomputers. Iedereen kan zo’n Skill maken en aanbieden voor in dit geval Amazon Alexa. Amazon verdient dan niks aan de ‘verkoop’ van de Skill, maar kan zich bijvoorbeeld wel richten op een commissiemodel. Oftewel: producten die verkocht worden via de Skill brengen een commissie met zich mee. Een model dat min of meer ook gebruikt wordt door een Bol.com, Independer en noem maar op.

#2 Licentie voor bedrijven/partners

Een tweede denkrichting is het richten op de andere kant van de markt. Dus niet aan de consumentzijde, maar aan de zijde van aanbieders, partners, bedrijven, geef het een naam. Denk bijvoorbeeld aan een verplichte licentie om Amazon Alexa te mogen gebruiken op een ander device. Stel dat Philips bijvoorbeeld overweegt om een muziekinstallatie met integratie van Alexa te creëren, dan is dat een mooie licentie mogelijkheid. Oftewel: waardering voor het gebruik van de techniek.

Overigens zijn hierbij ook genoeg consumenten denkrichtingen. Zo zou je ook kunnen denken aan een soort van Spotify model / premium optie waarbij je, na het maandelijks betalen van een bedrag, toegang hebt tot alle functionaliteiten. Hierbij wordt overigens het Spotify model genoemd omdat Spotify gratis beschikbaar is, tenzij je meer functionaliteiten wilt hebben.

#3 Devices

Ook hier zitten heel veel mogelijkheden voor de verschillende aanbieders van spraakgestuurde technologie. Denk bijvoorbeeld eens aan apparaten met displays en vooral ook de integratie met allerlei huishoudelijke apparatuur. Amazon probeert dat bijvoorbeeld al met de Echo Show. Hier zou vervolgens het Netflix model op kunnen worden toegepast. Oftewel, indien je meerdere apparaten wilt gebruiken, wordt er een andere abonnementsvorm van toepassing.

De dienstverlening kan een stapje verder op dit vlak gaan door meer gebruik te maken van de combinatie tussen een device en de spraaktechniek. Google kan bijvoorbeeld al zien wanneer er een ongeluk ontstaat op de autosnelweg en jouw auto vervolgens al automatisch 112 laten bellen. Maar die techniek kan natuurlijk ook perfect binnenshuis worden toegepast. Denk bijvoorbeeld eens aan de beveilig van huizen en bedrijven. Zo kunnen rookmelders, inbraakalarmen, et cetera nu al prima ‘smart’ worden gemaakt en werken met automatische meldingen.

Hoe gaaf zou het zijn wanneer, in dit voorbeeld Amazon, glasgerinkel kan herkennen in een woonhuis. Op basis van spraakherkenning kan de inbreker vervolgens ook niets doen om dit systeem te stoppen. Zo krijg je straks in plaats van de sticker: ‘dit pand is beveiligd door Janssen beveiliging, de sticker: ‘in dit huis is een Amazon Alexa aanwezig’. Oh en Alexa weet natuurlijk precies wanneer ze extra scherp moet zijn, omdat ze in jouw agenda heeft gezien dat je op vakantie bent. Uiteraard krijg je dit niet voor niets en mogen de centjes worden ingeleverd bij Amazon om zodoende toegang te krijgen tot deze functionaliteiten.

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *