Heb jij op de planning staan om advertentieteksten te verbeteren? Of ben jij zo druk met campagnebeheer dat je de advertentieteksten eigenlijk vergeet? Als jij wel wat handvatten kunt gebruiken om je advertentieteksten te verbeteren, dan ben je op de goede blog beland. Ik neem je graag mee in de stappen die je kunt doorlopen om meer uit je Google Ads advertentieteksten te gaan halen.

Denk goed na over je doel

Er zijn verschillende redenen om aan de slag te gaan met de advertentieteksten in je campagnes. Dit kan bijvoorbeeld zijn omdat:

Daarnaast kan het zijn dat er momenteel nog geen structuur in jouw teksten te herkennen is, en dat dit het optimaliseren en testen wat lastig maakt. Denk daarom goed na over de reden, zodat je concreet aan de slag kunt gaan en je wijzigingen kunt monitoren (en weer door kunt testen!)

1. Bedenk een structuur

Misschien denk je: ik heb best wat advertentieteksten in mijn Google Ads account staan. Waar begin je dan? Stap één is het bedenken van een handige structuur, zodat je niets vergeet en werkt op basis van prioriteit. Structuur is noodzakelijk om de meeste impact te maken en bespaart je dan ook tijd. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Campagnes die de focus zijn waar bijvoorbeeld de meeste business uitkomt;
  • Campagnes die het meeste kosten;
  • Campagnes waar je nog niet tevreden over bent;
  • Campagnes opdelen per taal/land/regio waar je adverteert;
  • Campagnes opdelen per categorie die je hanteert.

Ook kan je een indeling maken op basis van kwaliteit, zoals de kwaliteitsscore of onderdelen daarvan zoals de CTR die je beoordeelt. Zoals je merkt, begin je te analyseren: tijd voor stap twee!

2. Maak een analyse

De tweede stap is het maken van een analyse. Of je dit nu gaat doen om te bepalen waar je gaat beginnen, het overzicht te krijgen of om concreet aan de slag te gaan: een analyse op basis van de resultaten gaat je zeker verder helpen.

Met behulp van de Google Ads interface
Je kunt op verschillende manieren je advertentieteksten analyseren, zoals het simpelweg filteren op (lage) kwaliteitsscores, CTR of andere factoren die je belangrijk vindt. Wat ik in de interface van Google Ads fijn vindt werken, is het maken van een aangepaste kolom. Dit doe je op de volgende wijze:

Klik je advertenties open en klik daarna op ‘Kolommen’ > ‘Kolommen aanpassen’. Helemaal onderaan staat de optie ‘Aangepaste kolom’. Geef je aangepaste kolom een naam en eventueel een beschrijving. Je kunt ook een gegevensindeling selecteren, zoals een percentage, getal of bedrag. Daarna kan je aan de slag. Je kunt hier zelf kolommen combineren die je belangrijk vindt, bijvoorbeeld CTR x Conversiepercentage uitgedrukt in een percentage.

Ik heb mijn aangepaste kolom ‘Ad. Pres.’ genoemd. Zet de aangepaste kolom vervolgens in je overzicht.Dit maakt dat je in een oogopslag ziet welke advertentie beter werkt dan de andere uit jouw advertentiegroep, gebaseerd op gecombineerde statistieken.

Op basis van deze inzichten kan je bijvoorbeeld een nieuwe variant maken op de best-presterende advertentie, en de wat slechtere variant uitzetten. Dit kan je dan weer gaan testen – en zo optimaliseer je je advertentieteksten gaandeweg!

Het voordeel van het maken van een aangepaste kolom is dat je bij het maken van de kolom het denkwerk doet, en daarna puur hoeft te kijken naar de uitkomst. In dit voorbeeld geldt: hoe hoger het percentage, hoe beter de ad.

Starten met Google Ads

Ben je (redelijk) nieuw met Google Ads en wil je starten met dit kanaal? Download dan deze whitepaper om snel te starten met Google Ads.



* Nadat je op "Downloaden" klikt vragen wij je om jouw e-mailadres te bevestigen. Vervolgens ontvang je binnen enkele minuten de Whitepaper per e-mail. Hiermee meld je je ook aan voor onze nieuwsbrief.

Met behulp van Excel
Bovendien kan Excel uitkomst bieden, zeker als het om veel teksten gaat en je het overzicht al snel verliest in de Google Ads interface. Zorg dat in je kolommen de gewenste statistieken staan, zoals CTR, conversiepercentage, kosten per klik of kosten per conversie et cetera. Maak vervolgens een export van je (eventueel geselecteerde advertenties uit bijvoorbeeld een eerdere campagneselectie) advertentieteksten in Excel. Dit doe je door rechts boven in de interface op ‘Downloaden’ te klikken.

Net zoals je met de aangepaste kolom zelf je combinaties maakt, kan je in Excel jouw overzicht samenstellen. Dit kost één keer wat meer tijd, maar zodra je dit hebt staan, kan je dit template steeds opnieuw gebruiken. Hieronder zie je een voorbeeld waarin het onderscheid is gemaakt in een advertentie met twee verschillende woorden die gebruikt worden en waarbij met formules in Excel de uitkomsten van de data in een tabel staan:

Deze data is de basis voor jouw verbeteringen en kan je ook als 0-meting gebruiken als het gaat om de prestaties van je ad teksten. Probeer eerlijke vergelijkingen te maken. Tip hierbij is om eventuele branding advertenties uit te sluiten en om deze advertenties apart te analyseren. Deze advertenties hebben vaak een andere insteek en over het algemeen meer conversies en andere betere prestaties. Daarom kan dit de data van de andere advertenties behoorlijk beïnvloeden, terwijl je geen verkeerde conclusies wilt trekken over de advertenties in je andere campagnes.

Ook kun je analyseren wat niet de beste, maar juist de slechtste advertenties zijn. Denk bijvoorbeeld aan een selectie op basis van minst aantal conversies die je uit je vertoningen hebt behaald. Voordat je een nieuwe advertentie gaat maken, weet je nu wat heel goed werkt en wat juist niet.

3. Maak een nieuwe variant

Dan is het tijd om aan de slag te gaan met een nieuwe variant. Het is aan te raden om een nieuwe advertentie aan te maken, wat een variatie van de best-presterende advertentie is. Je kunt dan de variant die wat minder presteert uitzetten. Dit kan je baseren op je analyses, maar wellicht vind je het lastig om nieuwe ideeën te bedenken als nieuwe variant. Kan je wel wat inspiratie gebruiken? Lees dan zeker deze blogs van mijn collega’s eens voor ideeën en tips:

4. Voer je wijzigingen door

Stap vier: wijzingen aanbrengen. Werkte je met Excel? Top, dan kan je je wijzigingen aanbrengen en het bestand weer importeren met behulp van de Google Ads editor. Maakte je de analyse buiten Excel? Dan is het nu tijd om Excel erbij te pakken. Zeker bij het aanbrengen van wijzigingen in bulk gaat dat je veel tijd schelen. Ik heb al eens een blog geschreven over het gebruik van de Google Ads editor waarbij ook deze functie aan bod komt.

Tip: check hoeveel advertenties er in je advertentiegroepen staan. Hoe meer advertenties, hoe langer het duurt voordat je iets over de data kunt zeggen.

5. Testen maar!

Laatste – en terugkerende stap: testen maar! Zoals al eerder benoemd is het optimaliseren van je Google Ads advertentieteksten een doorlopend proces om steeds betere resultaten te behalen. Door steeds de slechtste variant te pauzeren en een nieuwe variant te testen, zorg je ervoor dat je continu je resultaten aan het verbeteren bent. Bedenk dat de advertentie uiteindelijk de gebruiker moet overtuigen om te klikken, dus zorg ervoor dat je naast al je andere optimalisaties, zoals bid management, ook zeker niet vergeet om aan de slag te gaan met het aanpakken van de ad teksten!

Wil je meer weten over Google Ads? Bekijk dan onderstaande video eens door je aan te melden!

De basis van Google Ads leren

Fabian heeft een 30 minuten durende video opgenomen waarin je de basis van Google Ads en SEA gaat leren. Perfect voor iedereen die gaat starten met SEA of er simpelweg meer over wil weten.



* Nadat je op "Downloaden" klikt vragen wij je om jouw e-mailadres te bevestigen. Vervolgens ontvang je binnen enkele minuten de link naar de video per e-mail. Hiermee meld je je ook aan voor onze nieuwsbrief.

Wil je graag eens sparren over jouw Google Ads campagnes? Neem dan gerust contact op!