Groeien op Instagram, veel volgers hebben en veel volgers voeden met jouw content. Het klinkt als een paradijs, echter is het verkrijgen van deze volgers vaak lastiger dan het lijkt. Persoonlijk ben ik ook al jaren actief op Instagram en ik begon in januari 2018 ook met een zakelijk account. In anderhalf jaar tijd heb ik veel over het algoritme van Instagram geleerd. Waar ik eerder al schreef over alle ins en outs van Instagram en over vijf trucjes die rondgaan in de community, geef ik vandaag 6 tips om jouw Instagram game een boost te geven. Hoeveel volgers heb jij straks?

Tip 1: wees uniek

Wellicht een open deur, maar dit is wel de sleutel tot succes. Met unieke content geef je jouw volgers dé reden om te engagen met jouw content. Een mooi voorbeeld vind ik 433, de Nederlandse voetbalpagina begon in 2013 op een unieke manier met het delen van voetbalvideo’s en -nieuws. Door dit unieke concept groeiden ze snel en zijn ze tegenwoordig een van de grootste Instagramkanalen met meer dan 20 miljoen volgers die allemaal engagen met de geüploade content.

Een ander voorbeeld zijn influencers, allemaal hebben ze een unieke persoonlijkheid waar volgers zich in kunnen herkennen of ze zien de influencer als hun voorbeeld. Volgers van influencers nemen door middel van Instagram een kijkje in het leven van hun grote ster en het voelt voor hen net alsof ze vrienden met hun grote ster zijn.

Unieke content zorgt voor volgers die jou voor een reden gaan volgen en engagen met jouw content. Onderscheid je van je concurrenten en geef een unieke draai aan jouw content, houd volgers up to date, deel leuke posts of geef er een humoristische draai aan.

Tip 2: consistentie

Een van de belangrijkste factoren voor het genereren van volgers, is het consistent uploaden van berichten. Wanneer jij maandelijks een post uploadt en een volger engaged toevallig niet met die content, kan het zijn dat Instagram besluit jouw posts minder snel aan diegene te laten zien. Iemand die dagelijks of meerdere keer per week een bericht uploadt, geeft zijn volgers een grotere kans om keer op keer te engagen met de aangeboden content. Wanneer je meer content uploadt heb je ook meer kans dat je content gedeeld wordt met anderen of dat jouw content via de verkennen pagina of #hashtags bij nieuwe personen terechtkomt.

Consistent uploaden was voor mij best een uitdaging, daarom besloot ik op een gegeven moment om een wekelijks moment uit te kiezen waar ik content voor de hele week produceerde, het enige wat ik dan twee keer per dag moest doen was het uploaden van de foto – en ik was klaar. Sinds kort is het overigens ook mogelijk om berichten in te plannen voor Instagram!

Tip 3: #hashtags

#iets #wat #ook #kan #helpen #is #het #gebruiken #van #hashtags. Door middel van hashtags koppel jij een ‘zoekwoord’ aan jouw post. Binnen de zoekfunctie van Instagram heb je als gebruiker de mogelijkheid om op een bepaalde hashtag te zoeken, wanneer je op ‘#shoes’ zoekt kom je op een speciale pagina waar allemaal berichten staan die hebben gebruikgemaakt van deze hashtag.

Wil je scoren met hashtags, dan is het belangrijk dat je onderzoek doet: welke hashtags zijn relevant voor mijn content en op welke hashtags wordt door gebruikers gezocht? Je kunt zelf onderzoek doen, maar er zijn voor dit proces online ook enkele tools te vinden dit voor je in kaart kunnen brengen. Er is veel discussie over wat het perfecte aantal hashtags zijn. Instagram heeft hier helaas geen uitspraken over gedaan maar zelf heb ik altijd maximaal 15 hashtags in mijn berichten gebruikt, zo blijven de hashtags relevant en kan je gericht naar een doelgroep sturen.

Extra tip: wanneer je gebruik gaat maken van hashtags, experimenteer dan met meerdere hashtags om te kijken welke goed werken. Kijk via de statistieken van je bericht hoeveel weergaven je op die post van de hashtags kreeg en ga dan aan de slag met het optimaliseren hiervan. Hier heb je wel een zakelijk account voor nodig.

Tip 4: Instagram stories & IGTV

Naast het posten van berichten zijn Instagram stories erg populair en zorgen naast de standaardberichten voor extra content op jouw pagina. Mijn collega Casper deelde onlangs nog hoe je succesvol social media stories inzet. Met de stories kan je je volgers naast je berichten door middel van de stories aan je binden of laten engagen. Via de stories kan je behind the scenes laten zien, een quiz houden of je volgers vragen laten stellen en deze vervolgens beantwoorden.

Naast de berichten en stories kan je ook extra content aan je pagina toevoegen door middel van een video op IGTV te delen, hier kan je al je lange video’s delen met jouw volgers. De extra content zorgt ervoor dat je volgers op verschillende manieren engagen met jouw content, zo kan je ze blijven voeden met nieuwe content!

Tip 5: engagen

Engagement van je volgers, als creator is het een wenselijke situatie. Om jouw volgers te laten engagen met jouw content, kan je hen vragen om meldingen voor jouw pagina aan te zetten. Als gebruiker heb je namelijk de mogelijkheid om voor een bepaald account meldingen aan te zetten. Wanneer die pagina een bericht, story of IGTV deelt, krijgen ze vervolgens een melding dat die pagina iets gedeeld heeft zodat ze gelijk kunnen engagen. Je zou dit ook als vereiste kunnen stellen wanneer je een give-away doet op je pagina, dus naast dat mensen je moeten volgen om kans te maken op de prijs, moeten ze ook meldingen voor jouw account aanzetten.

Je wilt graag dat jouw volgers engagen met jouw content, maar jouw engagement kan ook helpen om je volgers aan je te binden of nieuwe volgers te genereren. Bind je volgers aan jouw pagina door te reageren op comments onder jouw bericht, direct messages te antwoorden of door enkele volgers terug te volgen en hun berichten te liken. Zo krijgen hechte volgers iets terug van een pagina waar ze fan van zijn en bind je je volgers aan jouw pagina. Naast de engagement op je eigen content kan je ook engagen met content van anderen, door middel van je likes en comments bij anderen ben je zichtbaar voor onbekenden. Onbekende gebruikers zien wellicht jouw comment en klikken misschien op je profiel om een kijkje te nemen, dus wees zichtbaar voor potentiële volgers!

Tip 6: Instagram Analytics

Wanneer je een zakelijk account hebt, krijg je ook toegang tot de ‘Analytics’ van Instagram. Hier vind je een overzicht van al je berichten en stories, hoeveel bereik en weergaven je de afgelopen week had en krijg je een inzicht in je volgers. In de ‘Doelgroep’ kan je zien waar je volgers vandaan komen, welk geslacht ze hebben, uit welke leeftijdscategorie ze komen en op welke dagen/uren ze actief zijn op Instagram. Aan de hand van deze gegevens kan je je pagina bijsturen, helemaal interessant is om te weten wanneer jouw volgers actief zijn. Zo kan je zien dat mijn volgers vooral in de avond actief zijn, waardoor het voor mij het meest interessant is om in de avond content te uploaden, dan zijn je volgers immers het meest actief en heb jij een grotere kans op engagement!

 

Aan de hand van deze tips kan jij aan de slag met jouw Instagram pagina. Het belangrijkste wanneer het gaat om het generen van extra volgers is geduld, iedereen begint immers met 0 volgers en niet iedereen zal even hard groeien. Instagram is een super leuk medium wanneer het gaat om het delen van visuele content. Het belangrijkste is dat je plezier hebt en je het leuk vindt om content te delen. Forceer vooral niet het succes maar heb plezier en deel jouw unieke content, dan komt het succes vanzelf!

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *