2018 is gestart, dus de kwartaalcijfers van het vierde kwartaal van 2017 zijn binnen. Zoals van ons verwacht mag worden hierbij weer een update over de marktaandelen van de populairste zoekmachines in Nederland, België, Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Europa.

Bekijk ook de nieuwere Marktaandelen zoekmachines Q1 2018

Nederland Desktop Smartphone Tablet
Google 89,33% 98,70% 97,83%
Bing 7,29% 0,22% 0,81%
Yahoo! 1,10% 0,70% 0,73%

Op desktop/laptop verloor Yahoo! 0,44% marktaandeel. Niet toevallig won Google 0,44% marktaandeel in Q4. Ook Bing’s aandeel steeg licht met 0,08% naar een nette 7,21%.  Op smartphones Groeide het aantal van Google in Q4 met 0,27% ten opzichte van Q3. Bing (-0,03%) en Yahoo! (-0,27%) kende een minder goed kwartaal. Zoekopdrachten vanaf tablets toonde een redelijk gelijk beeld. Bing verloor 0,10% en Google won 0,30%. Met name bij Yahoo! zullen ze ongelukkig zijn, want het marktaandeel op op tablets halveerde bijna van 0,73% naar 0,39%.

In Europa

Europa Desktop Smartphone Tablet
Google 87,07% 97,74% 94,61%
Bing 6,48% 0,23% 2,91%
Yahoo! 1,99% 0,55% 0,89%
Yandex 3,08% 1,17% 0,91%

Nadat Google twee kwartalen op rij een fors verlies kende op desktop/laptop steeg het marktaandeel in Q4 weer ruim (+0,85). Niet voldoende om vorig kwartaal (-0,95%) te compenseren, maar wel een stap in de juiste richting. Dit ging met het meest minimale percentage ten koste van zoekopdrachten op Bing (-0,01%) en voornamelijk ten koste van Yahoo! die 0,66% van het marktaandeel verloren. Het Russische Yandex won 0,05% in Europa.
Smartphone gebruikers gebruikte in Q4 van 2017 iets meer Google (+0,11%). Gebruik van Bing en Yahoo! daalde met respectievelijk 0,02% en 0,42%, terwijl Yandex steeg met 0,34%. De verschuiving op tablets was groter. Daar won Yandex wederom Europees marktaandeel (+0,12% naar 0,79%), verloor Bing marktaandeel (-0,39%) en kende Yahoo! een forse daling (-0,98%). En Google? Die konden tevreden terugkijken op het laatste kwartaal van 2017 en sloot af met 94,61% marktaandeel wat een groei van 1,25% betekent ten opzichte van Q3.

Verenigd Koninkrijk

Verenigd Koninkrijk Desktop Smartphone Tablet
Google 83,16% 98,43% 91,79%
Bing 11,99% 0,34% 6,28%
Yahoo! 3,30% 0,90% 1,39%

Yahoo!’s verlies in Europa op desktop/laptop in Q4 van 2017 was al duidelijk. Dit verschil is in het Verenigd Koninkrijk goed terug te zien. Daar daalde Yahoo!’s marktaandeel van 4,19% naar 3,30%. Het verlies van Yahoo!, die Bing resultaten weergeeft, wordt beperkt gecompenseerd door Bing zelf die 0,21% marktaandeel won. De grote winnaar in Q4 is Google die van 81,96% naar 83,16% groeide (+1,20%). Een bijna gelijke situatie, maar met minder grote verschillen, is te zien op smartphone gebruikers in het VK. Google wint 0,77% van de zoekopdrachten, Bing blijft op 0,34% en Yahoo! daalt met 0,79%.
Tabletgebruikers in het Verenigd Koninkrijk gingen vrij massaal over op Google (+1,97%) wat ten koste ging van Bing (-0,50%) en wederom met name ten koste van Yahoo! (-1,49%).

Duitsland

Duitsland Desktop Smartphone Tablet
Google 86,67% 98,61% 94,77%
Bing 9,82% 0,35% 3,19%
Yahoo! 1,83% 0,62% 0,80%

In Duitsland kwam Google als winnaar van Q4 uit de bus op alle apparaten. Op desktop/laptop won Google 0,35%, op smartphones 0,53% en op tablets 1,02%. Bing kon op desktop/laptop nog een winst realiseren van 0,31%, maar moest zijn meerdere erkennen op smartphones (-0,08%) en tablets (-0,40%). Yahoo! kende een ronduit slecht afsluitend kwartaal van 2017 en verloor 0,75% marktaandeel op desktop/laptop, 0,50% op smartphones en 0,77% op tablets.

België

België Desktop Smartphone Tablet
Google 90,11% 99,28% 98,19%
Bing 7,59% 0,24% 0,93%
Yahoo! 1,49% 0,25% 0,35%

Op desktop/laptop kon Bing geen gevolg aan twee kwartalen van groei en zag het marktaandeel van hun zoekmachine met 0,06% dalen. Bing zag ook via Yahoo! het aantal verwerkte zoekopdrachten ten opzichte van de markt dalen van 1,93% naar 1,49%. De ‘verloren’ zoekopdrachten kunnen teruggevonden worden bij het marktaandeel van Google die uitkwam op 90,11% en daarmee met 1,01% steeg. De absolute dominantie van Google op smartphones werd in Q4 nog groter. Met 0,21% groei kwam Google uit op 99,28%. Bing verloor 0,02% en Yahoo! verloor 0,18% op smartphones. Verschuivingen op tablets waren groter dan op smartphones. Google won 0,51% en kwam uit op 98,19%. Het gewonnen marktaandeel van Google ging ten koste van Bing (-0,12%) en vooral Yahoo! die hun marktaandeel bijna zagen halveren naar 0,35% (was 0,72%).

Meer informatie over marktaandelen van zoekmachines?

Laat je e-mailadres achter en je ontvangst naast onze gave nieuwsbrief ook gratis het rapport marktaandelen zoekmachines 2016. Dat rapport bevat informatie en trends over meer landen dan in de kwartaalanalyses.

Vul je e-mailadres in en druk op downloaden

Brondata: gs.statcounter.com

1 reactie op “Marktaandelen zoekmachines Q4 2017”

  1. Jan schreef:

    Prima blog Eddie!

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *