Met de start van 2017 is het tijd om de marktaandelen zoekmachines Q4 2016 te publiceren. Onderstaand volgen de cijfers van Nederland, Verenigd Koninkrijk, Duitsland België en het overzicht van Europa. Per land (of continent) volgt de top 3 (of vier in het geval van Europa) zoekmachines in de drie populairste apparaatgroepen:

  • desktops en laptops
  • Smartphones
  • Tablets

Andere apparaten die gebruikt worden om te zoeken via een zoekmachine, zoals televisie, mediaboxen en spelcomputers zijn nog veel te klein om een noemenswaardige rol van betekenis te spelen en worden daarom achterwege gelaten.

Bekijk ook de nieuwere Marktaandelen zoekmachines Q1 2017

Nederland Desktop Smartphone Tablet
Google 91,06% 98,75% 97,91%
Bing 6,67% 0,23% 0,77%
Yahoo! 1,54% 0,80% 0,82%

Ook in het vierde kwartaal groeide Bing gestaag verder op dekstop en won het direct 0,33% aan zoekopdrachten en via Yahoo! nog eens 0,05%. Google verloor 0,35% op desktops en laptops. Op smartphones zien we het omgekeerde beeld. Zowel Bing (-0,03%) als Yahoo (-0,14%) verloren zoekopdrachten aan Google (+0,18%). Ook op tablets breidde Google haar marktaandeel uit ten koste van Bing en Yahoo!.

In Europa

Europa Desktop Smartphone Tablet
Google 89,74% 97,86% 93,67%
Bing 4,92% 0,28% 2,75%
Yahoo! 1,82% 1,00% 1,68%
Yandex 2,29% 0,65% 0,72%

Het gebruik van Google daalde op desktops en laptops in Europa. Dit beeld liet Nederland ook al zien. De daling in Europa blijft beperkt (-0,34%), maar zeer langzaam wordt Google minder dominant op deze apparaten. Bing groeide met 0,17% en het Russische Yandex met 0,22%. Yahoo! kende daarentegen ook een daling met moest 0,04% inleveren.
Op smartphones in Europa wordt in 97,86% van de gevallen Google gebruikt. Dat is iets meer dan in het vorige kwartaal (+0,31%). De groei van Google moesten de concurrenten bekopen met een lichte daling. Ook tablet gebruikers raakten verder overtuigt van Google. Het marktaandeel van Google steeg in het vierde kwartaal van 2016 naar 94,37% (van 93,67% in Q3). Bing, Yahoo! en Yandex verloren respectievelijk 0,31%, 0,25% en 0,07%.

Verenigd Koninkrijk

Verenigd Koninkrijk Desktop Smartphone Tablet
Google 86,26% 97,63% 90,56%
Bing 9,84% 0,42% 6,29%
Yahoo! 2,96% 1,77% 2,74%

In het Verenigd Koninkrijk verwerkt Microsoft via Bing en Yahoo! veel zoekopdrachten op desktop en laptop. Zoals vaker vermeld komt dat omdat Bing het in haar moedertaal Engels beter doet dan in andere talen. In Q4 van 2016 moest Yahoo! verloor Yahoo!, die Bing resultaten weergeeft, echter terrein (-0,33%). Bing pakte 0,26% marktaandeel terug, maar per saldo steeg Google (+0,11%) ten koste van haar belangrijkste concurrent en wat kleinere zoekmachines.
Op smartphones waren de verschillen groter. Het aandeel van Google steeg met 0,41% naar 97,63%. Zowel Bing (-0,13%)als Yahoo! (-0,25%) raakten daardoor zoekopdrachten kwijt.

Duitsland

Duitsland Desktop Smartphone Tablet
Google 90,15% 98,49% 95,82%
Bing 6,75% 0,34% 2,23%
Yahoo! 1,85% 0,94% 1,19%

In Duitsland deed Google goede zaken. Op desktop/laptop (+,014%) en tablets (+0,04%) groeide het aantal zoekopdrachten van Google ten opzichte van de concurrentie. Vooral Yahoo! verloor op desktop/laptop (-0,52%). Dit was naast Google ook aan Bing wat met 0,50% groeide op de ‘traditionele’ computers.

België

België Desktop Smartphone Tablet
Google 91,89% 99,10% 98,02%
Bing 5,75% 0,23% 0,93%
Yahoo! 1,23% 0,48% 0,71%

In Q4 van 2016 verloren zowel Bing als Yahoo! nog meer marktaandeel op smartphones. De al minimale rol die ze speelde nam verder af, waardoor Google nu meer dan 99% van de zoekopdrachten op smartphones verwerkt. Op tablet groeide Google ook wat verder (+0,24%)

Meer informatie over marktaandelen van zoekmachines?

Laat je e-mailadres achter en je ontvangst naast onze gave nieuwsbrief ook gratis het rapport marktaandelen zoekmachines 2016. Dat rapport bevat informatie en trends over meer landen dan in de kwartaalanalyses.

Vul je e-mailadres in en druk op downloaden

Brondata: gs.statcounter.com

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *