De marktaandelen van zoekmachines in Q4 2015 tonen dat Google Search -onbedreigd- het jaar afsluit. Over de hele linie zien we dat de bing/Yahoo! combinatie een stijgend aantal zoekopdrachten verwerkt op desktops en laptops. Echter, op smartphones en tablets groeit Google en gaat dit ten koste van bing/Yahoo!. Bekijk ook de nieuwere Marktaandelen zoekmachines Q1 2016

Nederland Desktop Smartphone Tablet
Google 92,89% 97,97% 97,08%
bing 4,61% 0,36% 0,79%
Yahoo! 1,55% 1,32% 1,04%

Ook in het laatste kwartaal van 2015 toonde bing in Nederland een stijging in marktaandeel op desktops en laptops. De combinatie bing/Yahoo! kende zelfs een groei van 5,50% naar 6,16%, terwijl Google een daling kende 0,63%. Op het vlak van Smartphones gebeurde niet zoveel. Google won 0,1%, bing steeg met 0,05% en Yahoo! daalde met 0,15%. Al met al een kleine stijging voor Google. Anders dan in Q3 is de lichte stijging van bing/Yahoo! op tablets, al is dit verschil minimaal. Bing gebruik op tablets steeg met 0,16% en Yahoo! won 0,03% aandeel op tablets. Dit ging ten koste van Googlen op tablets en kostte Google 0,14% marktaandeel in Q4.

In Europa

Europa Desktop Smartphone Tablet
Google 90,89% 96,74% 94,08%
bing 3,70% 0,58% 2,26%
Yahoo! 1,98% 1,63% 2,15%
Yandex 1,96% 0,75% 0,96%

Ook in Q4 van 2015 bleek Google onomstreden in Europa. Het marktaandeel van werelds grootste zoekmachine daalde wat (0,20%) op desktop en laptop, maar steeg met 0,13% op smartphones en 0,19% op tablets. De Europese ‘winnaar’ was Yandex die op alle apparaten meer gebruikt werd dan in Q3 van afgelopen jaar. De betere cijfers van Google en Yandex gingen ten koste van bing/yahoo! die in Europa op alle apparaten minder gebruikt werden.

Verenigd Koninkrijk

Verenigd Koninkrijk Desktop Smartphone Tablet
Google 87,61% 95,83% 90,53%
bing 7,69% 0,94% 5,24%
Yahoo! 3,55% 3,00% 3,74%

In het Verenigd Koninkrijk zet de trend van de laatste kwartalen door; Google verliest terrein op desktop/laptop (maar blijft ruimschoots de grootste) en Google wint terrein op smartphones en tablets. Q4 toont zelfs een vrij forse verschuiving. Op desktop gebied verplaatste bijna 1% hun zoekopdrachten van Google naar bing (en in zeer beperkte mate Yahoo!). Op smartphones won Google echter 0,71% en op tablets 0,45%. Per saldo is Google in het Verenigd Koninkrijk de winnaar in het vierde kwartaal.

Duitsland

Duitsland Desktop Smartphone Tablet
Google 92,25% 98,03% 96,57%
bing 4,52% 0,51% 1,66%
Yahoo! 2,15% 1,21% 1,26%

Duitsland kende een bijzondere ontwikkeling op desktops en laptops. Zowel Google, bing als Yahoo! steeg in gebruik. Dit kwam door een forse afname in gebruik van de zoekmachine op t-online (powered by Google). Deze gebruikers verspreidde in direct gebruikt van de ‘grote drie’ in Duitsland.

België

België Desktop Smartphone Tablet
Google 93,31% 98,17% 97,48%
bing 3,80% 0,49% 1,04%
Yahoo! 1,34% 0,94% 0,95%

Nadat Google de afgelopen kwartalen in België groeide op smartphones en tablets maakt het nu even pas op de plaats. Bing groeide in België op desktops en laptops, smartphones en tablets en dat ging ten koste van Google. Het verschil op alle apparaten betreft echter tienden van procenten en zal bij Google geen aanleiding tot slapeloze nachten zijn.

Meer informatie over marktaandelen van zoekmachines?

Verder lezen? Dat kan! Laat je e-mailadres achter en je ontvangt naast onze nieuwsbrief ook gratis onze nieuwste Whitepaper Marktaandelen Zoekmachines 2020. Vol informatie over de ontstaansgeschiedenis van alle bekende zoekmachines tot de huidige marktaandelen wereldwijd en in diverse Europese landen.

Brondata: gs.statcounter.com