Marktaandelen zoekmachines Q4 2014
Bekijk ook de meer recente marktaandelen zoekmachines Q1 2015. Gebruik van zoekmachines liet in Q4 weinig veranderingen zien ten opzichte van Q3. De verschuivingen zijn minimaal. In Nederland loopt Google ietsje uit op de concurrenten Bing en Yahoo!, terwijl Google Europees iets verliest op Bing. In de meeste Europese landen (waaronder zeker Nederland en België) wordt Google in ruim 90% van de gevallen gebruikt om online te zoeken.
Nederland | Desktop | Smartphone | Tablet |
94,07% | 97,52% | 97,89% | |
Bing | 3,42% | 0,34% | 0,57% |
Yahoo! | 1,57% | 1,90% | 1,15% |
De marktaandelen zoekmachines van Nederland zijn in Q4 van 2014 nauwelijks veranderd ten opzichte van het voorgaande kwartaal. In Q4 toonde Google een lichte stijging op desktop/laptop gebruik, maar een lichte daling op smartphone en tablet. De verschuiving op de apparaten kwam met name van Yahoo!. Bing bleef erg constant in toepassing op de meest gangbare apparaten.
In Europa
Europa | Desktop | Smartphone | Tablet |
91,42% | 95,79% | 93,77% | |
Bing | 3,18% | 0,77% | 2,30% |
Yahoo! | 2,26% | 2,54% | 2,54% |
Yandex | 1,37% | 0,61% | 0,84% |
Ook in Europa is het gebruik van zoekmachines nauwelijks gewijzigd. Google blijft onbedreigd op de eerste plek staan en moest in de laatste drie maanden van 2014 slechts 0,03% marktaandeel afstaan. Ook de andere zoekmachines kende geen noemenswaardige winst of verlies in gebruik.
Verenigd Koninkrijk
Verenigd Koninkrijk | Desktop | Smartphone | Tablet |
88,39% | 93,59% | 89,78% | |
Bing | 6,55% | 1,43% | 5,47% |
Yahoo! | 3,76% | 4,74% | 4,31% |
Engeland, en het gehele Verenigd Koninkrijk, is meer Bing/Yahoo! georiënteerd dan de rest van Europa. In het vierde kwartaal nam dat wat meer toe. Met name Bing won via alle apparaten aan terrein op Google, waardoor het gebruik van Bing op bijna in Engeland bijna 10% uitkomt.
Duitsland
Duitsland | Desktop | Smartphone | Tablet |
91,53% | 97,59% | 96,48% | |
Bing | 3,27% | 0,51% | 1,44% |
Yahoo! | 2,38% | 1,55% | 1,42% |
In Duitsland kende Google via desktop en laptop computers een lichte daling, maar won het via smartphones aan terrein. Met name op Yahoo! Op de korte termijn vervelend, want desktop/laptop heeft een groter deel van de zoekopdrachten taart. Echter, zoekopdrachten via smartphones stijgen enorm snel ten koste van desktop/laptop.
België
België | Desktop | Smartphone | Tablet |
94,53% | 97,53% | 97,47% | |
Bing | 3,30% | 0,58% | 0,82% |
Yahoo! | 1,16% | 1,71% | 1,33% |
België zit in de top van landen waar Google het meest gebruikt wordt. In Q4 van 2014 is dat enkel toegenomen. Via zowel desktop/laptop, smartphone als tablets kende Google een stijging in zoekopdrachten in vergelijking met de concurrenten. Op desktop/laptop ging dat met name ten koste van Bing, terwijl op smartphone en tablet de winst bij Yahoo! vandaan kwam.
Meer informatie over marktaandelen van zoekmachines?
Verder lezen? Dat kan! Laat je e-mailadres achter en je ontvangt naast onze nieuwsbrief ook gratis onze nieuwste Whitepaper Marktaandelen Zoekmachines 2020. Vol informatie over de ontstaansgeschiedenis van alle bekende zoekmachines tot de huidige marktaandelen wereldwijd en in diverse Europese landen.
Brondata: gs.statcounter.com