Het laatste kwartaal van 2013 is weinig veranderd in zoekend Nederland. Google blijft groot, terwijl Bing en Yahoo! volgen. Op smartphones en tablets is de situatie nog meer in het voordeel van Google met ruim 98% van de zoekopdrachten op beide devices. In vergelijking met Europa zijn Nederlanders meer Google georiënteerd. Desondanks is het aandeel Google in Europa ook erg hoog. Bekijk ook de marktaandelen zoekmachines Q1 2014

Nederland Desktop Smartphone Tablet
Google 93,31% 98,33% 98,47%
Bing 3,76% 0,23% 0,7%
Yahoo! 0,8% 1,27% 0,62%

Evenals in Q3 is Bing de zoekmachine die Google, op gepaste afstand, volgt. De zoekmachine van Microsoft heeft in een kwartaal wel meer zoekopdrachten verwerkt, maar de achterstand op Google blijft zeer groot. Wel moet opgemerkt worden dat Bing langzaam naar de 4% marktaandeel voor Desktop en laptop gaat. Een nuance op die cijfers is dat Bing zeer weinig aandeel heeft op smartphone en tablets. Het aandeel zoekopdrachten op die devices is echter met respectievelijk 15,34% en 11,66% veel lager dan desktop/laptop waar 73% van de zoekopdrachten op plaatsvinden.

In Europa

Europees is er een vergelijkbaar beeld te zien. Google is het grootst en Bing volgt op gepaste afstand.

Europa Desktop Smartphone Tablet
Google 90,89% 96,3% 95,16%
Bing 2,92% 0,6% 2,01%
Yahoo! 1,68% 2,1% 1,74%
Yandex 1,39% 0,66% 0,62%

Ook in Europa weinig verassingen. Google is het grootst, terwijl Bing en Yahoo! volgen. Ook in geheel Europa geldt dat het aandeel van Google op mobiele devices toeneemt. Yandex vinden we ook weer terug in het gemiddelde, wat met name komt door een groot marktaandeel van de Russische zoekmachine in Rusland (ruim 39%). Ook Oekraïne (17,5%) en Wit-Rusland (24%) dragen bij aan het Europese aandeel van Yandex. Op desktop/laptop vinden 84,08% van de zoekopdrachten plaats, terwijl smartphone (10,26%) en tablet (5,66%) in opkomst zijn, maar nog niet in de buurt komen van desktop/laptop.

Verenigd Koninkrijk

Verenigd Koninkrijk Desktop Smartphone Tablet
Google 87,9% 94,76% 91,84%
Bing 6,22% 1,06% 4,57%
Yahoo! 3,48% 3,86% 3,22%

In het Verenigd Koninkrijk kwam 74,77% van de zoekopdrachten via desktop/laptop, 15,5% van een smartphone en 9,73% van de zoekopdrachten vond plaats via een tablet.

Duitsland

Duitsland Desktop Smartphone Tablet
Google 92,18% 98,35% 97,65%
Bing 2,28% 0,28% 0,93%
Yahoo! 1,5% 0,95% 0,91%

In het Duitsland kwam 85,77% van de zoekopdrachten via desktop/laptop, 9,81% van een smartphone en 4,41% van de zoekopdrachten vond plaats via een tablet.

België

België Desktop Smartphone Tablet
Google 93,9% 98,38% 98,14%
Bing 3,05% 0,39% 0,82%
Yahoo! 0,97% 1,01% 0,82%

In het België kwam 85,76% van de zoekopdrachten via desktop/laptop, 6,74% van een smartphone en 7,5% van de zoekopdrachten vond plaats via een tablet.

Meer informatie over marktaandelen van zoekmachines?

Verder lezen? Dat kan! Laat je e-mailadres achter en je ontvangt naast onze nieuwsbrief ook gratis onze nieuwste Whitepaper Marktaandelen Zoekmachines 2020. Vol informatie over de ontstaansgeschiedenis van alle bekende zoekmachines tot de huidige marktaandelen wereldwijd en in diverse Europese landen.

Marktaandelen Zoekmachines 2020

Een whitepaper voor iedereen die meer te weten wil komen over zoekmachines. Van de ontstaansgeschiedenis tot de huidige marktaandelen wereldwijd en in diverse Europese landen.



* Nadat je op "Downloaden" klikt vragen wij je om jouw e-mailadres te bevestigen. Vervolgens ontvang je binnen enkele minuten de Whitepaper per e-mail. Hiermee meld je je ook aan voor onze nieuwsbrief.

Brondata: gs.statcounter.com