Q3 van 2018 is afgerond, waardoor het aan ons is om de marktaandelen zoekmachines weer een update te geven. Bij dezen dus de marktaandelen zoekmachines van het derde kwartaal in 2018.

Bekijk ook de nieuwere marktaandelen zoekmachines Q4 2018

Nederland Desktop Smartphone Tablet
Google 90,63% 98,56% 97,21%
Bing 6,80% 0,27% 0,64%
Yahoo! 1,15% 0,58% 0,63%

Tijdens Q3 heeft Google in Nederland op desktop/laptop fors aan marktaandeel gewonnen ten opzichte van Bing. Waar Google weer boven de 90% marktaandeel steeg kende Bing een daling van 8,15% naar 6,80%. Op mobiel waren verschuivingen minimaal: Google verloor slechts 0,02% en Bing won 0,03%. Tablet kende een bijzondere wijziging: Duckduckgo steeg op tablets naar 1,16% terwijl dat in Q2 1,02% was. Voor een kleinere speler een grote wijziging.

In Europa

Europa Desktop Smartphone Tablet
Google 87,14% 97,06% 93,57%
Bing 5,90% 0,34% 3,16%
Yahoo! 1,86% 0,66% 1,50%
Yandex 3,45% 1,53% 0,89%

In Europa daalde Google’s marktaandeel met zoekopdrachten op tablets met 0,08%, maar kende het een stijging van 0,09% op mobiel en 0,68% op desktop/laptop zoekopdrachten. Op desktop/laptop ging dat met name ten koste van de zoekmachine die de laatste kwartalen zo veel steeg: Bing. De zoekmachine van Microsoft daalde van 6,76% in Q2 naar 5,9% in Q3 van 2018.

Verenigd Koninkrijk

Verenigd Koninkrijk Desktop Smartphone Tablet
Google 83,36% 97,45% 90,19%
Bing 11,88% 0,63% 6,67%
Yahoo! 2,92% 1,48% 2,44%

In het tweede kwartaal van dit jaar won Bing 0,93% aan marktaandeel van zoekopdrachten en ging dit ten koste van Google die met 0,98% daalde. In Q3 waren de rollen omgedraaid. Waar Bing’s marktaandeel daalde naar 11,68% (-0,36%) won Google 0,77%. Op smartphones waren de verschillen veel minder. Google verloor 0,06%, Bing bleef gelijk en Yahoo verloor 0,06%. Zoekopdrachten via tablets gingen in Q3 voor 0,22% meer via Google en andere wijzigingen waren minimaal.

Duitsland

Duitsland Desktop Smartphone Tablet
Google 89,51% 98,58% 95,61%
Bing 6,88% 0,48% 2,41%
Yahoo! 1,19% 0,51% 0,79%

De Duitse zoekopdrachten gaan grotendeels via Google. In Q1 van 2o18 won Bing fors in zoekopdrachten op desktop/laptop, Q2 was voor Google die weer terug won van Bing en in Q3 zette Google die lijn door met een stijging van 87,41% naar 89,51%. Die stijging moest Bing toegeven en zowel Bing als Yahoo! kende een daling van respectievelijk 2,01% en 0,26%. Ook op smartphones  (+0,17%) en tablets (+0,34%) stegen zoekopdrachten via Google en leverden Yahoo! en Bing beide marktaandeel in.

België

België Desktop Smartphone Tablet
Google 89,97% 99,17% 97,96%
Bing 7,89% 0,26% 0,80%
Yahoo! 1,27% 0,30% 0,53%

Wie de Belgische gebruiker van zoekmachines wil benaderen doet dat -uiteraard- nog steeds het beste via Google. Het tweede kwartaal daalde de marktleider nog op desktop/laptop, maar in Q3 werd wat marktaandeel teruggewonnen (+0,46%). Direct gebruik van Bing daalde weer onder de 8% (van 8,47% naar 7,89%) en Yahoo! daalde naar 1,27% (-0,10%) marktaandeel. Zoekopdrachten via smartphones blijven nagenoeg in dezelfde verhouding. De maximale verschuiving was slechts 0,03% (ten nadele van Yahoo!).

Het enige minpuntje voor Google in Q3 van 2018 was het tabletgebruik voor zoekopdrachten (-0,06%). Bing steeg 0,01% en Yahoo daalde met 0,02%. DuckDuckgo eindigt met 0,59% van de zoekopdrachten via tablets nog boven Yahoo!.

Meer informatie over marktaandelen van zoekmachines?

Verder lezen? Dat kan! Laat je e-mailadres achter en je ontvangt naast onze nieuwsbrief ook gratis onze nieuwste Whitepaper Marktaandelen Zoekmachines 2020. Vol informatie over de ontstaansgeschiedenis van alle bekende zoekmachines tot de huidige marktaandelen wereldwijd en in diverse Europese landen.

Brondata: gs.statcounter.com