Wat is het? Het is Q3 van 2017! En wat krijgen we dan? Een update! Wat voor een update? Van de marktaandelen zoekmachines! Dus bij dezen: de meest recente marktaandelen zoekmachines 2017 met de ontwikkelingen in het derde kwartaal.

Bekijk ook de nieuwere Marktaandelen zoekmachines Q4 2017

Nederland Desktop Smartphone Tablet
Google 88,89% 98,70% 97,53%
Bing 7,21% 0,22% 0,81%
Yahoo! 1,54% 0,70% 0,73%

Vorig kwartaal kende Bing een kleine daling op desktop/laptop. In het derde kwartaal van 2017 kwam het marktaandeel van zoekmachine Bing weer (ruim) boven de 7%. Ook Yahoo! groeide met 0,10% en de groei van beide ging ten koste van Google.
De maximale verschuiving op Smartphones was 0,08%. Dat was namelijk de daling van het marktaandeel van Google. Bing daalde ook heel licht (0,03%) en Yahoo! groeide met 0,02%. Er waren dus weinig spannende ontwikkelingen qua zoekopdrachten op smartphone.
De zoekopdrachten die verwerkt worden vanaf Tablets kende ook weinig verandering. Google bleef gelijk, Bing daalde met 0,03% en Yahoo! steeg met 0,04%.

In Europa

Europa Desktop Smartphone Tablet
Google 86,22% 97,63% 93,36%
Bing 6,49% 0,25% 3,32%
Yahoo! 2,65% 0,97% 1,86%
Yandex 3,03% 0,83% 0,79%

Q2 in Europa op desktop/laptop was zeer matig voor Google met een daling van ruim 1%. In Q3 daalde het marktaandeel van Google wederom en dit maal met bijna 1% (0,95%). Bing won juist aan marktaandeel in Europe (+0,40%) en Yahoo! steeg met 0,45% naar 2,65%. Ook Yandex kende een groei (+0,28%) en kwam boven de 3% uit.
Op Smartphones en tablets bleven de marktaandelen van de zoekmachines redelijk gelijk. Google daalde wat en daar profiteerden de andere zoekmachines van.

Verenigd Koninkrijk

Verenigd Koninkrijk Desktop Smartphone Tablet
Google 81,96% 97,66% 89,82%
Bing 11,78% 0,34% 6,78%
Yahoo! 4,19% 1,69% 2,85%

Op desktop/laptop (+0,49%) en tablets (+0,24%) groeide het marktaandeel van Bing in het derde kwartaal in het Verenigd Koninkrijk gestaag verder, terwijl Bing op smartphones wat marktaandeel verloor (-0,05%). Yahoo! kende ook een groei en won 0,85% op desktop/laptop, 0,08% op smartphone zoekopdrachten en 0,15% op tablets. De ‘verliezer’ in Q3 was daarmee Google, al is dat met de marktaandelen die Google in het Verenigd Koninkrijk nog steeds heeft moeilijk verliezer te noemen.

Duitsland

Duitsland Desktop Smartphone Tablet
Google 86,32% 98,08% 93,75%
Bing 9,51% 0,43% 3,59%
Yahoo! 2,58% 1,12% 1,57%

Wijzigingen tussen de grootste drie zoekmachines in Duitsland bleven beperkt. Google verloor een beetje (-0,18%) marktaandeel van zoekopdrachten op desktop/laptop, maar won op smartphone (+0,33%) en tablets (+0,28%) marktaandeel. Bing groeide dit kwartaal enkel op tablets en wel vrij fors met 0,79%. Op desktop/laptop en smartphone werd respectievelijk -0,06% en -0,35% verloren. Yahoo! kende minimale wijzigingen en won enkel op tablet zoekopdrachten een noemenswaardige 0,29%

België

België Desktop Smartphone Tablet
Google 89,10% 99,07% 97,68%
Bing 7,65% 0,26% 1,05%
Yahoo! 1,93% 0,43% 0,72%

In België groeide Bings marktaandeel van zoekopdrachten op desktop/laptop aanzienlijk voor het tweede kwartaal op rij. Dit maal met 0,73%. Op smartphone en tablets moest Bing wat inleveren en incasseerde het een -0,04% verlies aan marktaandeel. Ook Yahoo! won op desktop/laptop (+0,31%) en op smartphone (+0,01%) en bleef gelijk in marktaandeel op tablets.
Door winst van de grootste twee concurrenten op desktop/laptop verloor Google -1,13% op dezelfde apparaten. Op smartphone (+0,11%) en tablet (+0,26%) groeide Google daarentegen.

Meer informatie over marktaandelen van zoekmachines?

Laat je e-mailadres achter en je ontvangst naast onze gave nieuwsbrief ook gratis het rapport marktaandelen zoekmachines 2017. Dat rapport bevat informatie en trends over meer landen dan in de kwartaalanalyses.



Brondata: gs.statcounter.com

Wil je meer weten over dit onderwerp?

Laat je e-mailadres achter en ontvang verse blogs over de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van online marketing.

PS Wij houden ook niet van spam.