Wat is het? Het is Q3 van 2017! En wat krijgen we dan? Een update! Wat voor een update? Van de marktaandelen zoekmachines! Dus bij dezen: de meest recente marktaandelen zoekmachines 2017 met de ontwikkelingen in het derde kwartaal

Nederland Desktop Smartphone Tablet
Google 88,89% 98,70% 97,53%
Bing 7,21% 0,22% 0,81%
Yahoo! 1,54% 0,70% 0,73%

Vorig kwartaal kende Bing een kleine daling op desktop/laptop. In het derde kwartaal van 2017 kwam het marktaandeel van zoekmachine Bing weer (ruim) boven de 7%. Ook Yahoo! groeide met 0,10% en de groei van beide ging ten koste van Google.
De maximale verschuiving op Smartphones was 0,08%. Dat was namelijk de daling van het marktaandeel van Google. Bing daalde ook heel licht (0,03%) en Yahoo! groeide met 0,02%. Er waren dus weinig spannende ontwikkelingen qua zoekopdrachten op smartphone.
De zoekopdrachten die verwerkt worden vanaf Tablets kende ook weinig verandering. Google bleef gelijk, Bing daalde met 0,03% en Yahoo! steeg met 0,04%.

In Europa

Europa Desktop Smartphone Tablet
Google 86,22% 97,63% 93,36%
Bing 6,49% 0,25% 3,32%
Yahoo! 2,65% 0,97% 1,86%
Yandex 3,03 0,83% 0,79%

Q2 in Europa op desktop/laptop was zeer matig voor Google met een daling van ruim 1%. In Q3 daalde het marktaandeel van Google wederom en dit maal met bijna 1% (0,95%). Bing won juist aan marktaandeel in Europe (+0,40%) en Yahoo! steeg met 0,45% naar 2,65%. Ook Yandex kende een groei (+0,28%) en kwam boven de 3% uit.
Op Smartphones en tablets bleven de marktaandelen van de zoekmachines redelijk gelijk. Google daalde wat en daar profiteerden de andere zoekmachines van.

Verenigd Koninkrijk

Verenigd Koninkrijk Desktop Smartphone Tablet
Google 81,96% 97,66% 89,82%
Bing 11,78% 0,34% 6,78%
Yahoo! 4,19% 1,69% 2,85%

Op desktop/laptop (+0,49%) en tablets (+0,24%) groeide het marktaandeel van Bing in het derde kwartaal in het Verenigd Koninkrijk gestaag verder, terwijl Bing op smartphones wat marktaandeel verloor (-0,05%). Yahoo! kende ook een groei en won 0,85% op desktop/laptop, 0,08% op smartphone zoekopdrachten en 0,15% op tablets. De ‘verliezer’ in Q3 was daarmee Google, al is dat met de marktaandelen die Google in het Verenigd Koninkrijk nog steeds heeft moeilijk verliezer te noemen.

Duitsland

Duitsland Desktop Smartphone Tablet
Google 86,32% 98,08% 93,75%
Bing 9,51% 0,43% 3,59%
Yahoo! 2,58% 1,12% 1,57%

Wijzigingen tussen de grootste drie zoekmachines in Duitsland bleven beperkt. Google verloor een beetje (-0,18%) marktaandeel van zoekopdrachten op desktop/laptop, maar won op smartphone (+0,33%) en tablets (+0,28%) marktaandeel. Bing groeide dit kwartaal enkel op tablets en wel vrij fors met 0,79%. Op desktop/laptop en smartphone werd respectievelijk -0,06% en -0,35% verloren. Yahoo! kende minimale wijzigingen en won enkel op tablet zoekopdrachten een noemenswaardige 0,29%

België

België Desktop Smartphone Tablet
Google 89,10% 99,07% 97,68%
Bing 7,65% 0,26% 1,05%
Yahoo! 1,93% 0,43% 0,72%

In België groeide Bings marktaandeel van zoekopdrachten op desktop/laptop aanzienlijk voor het tweede kwartaal op rij. Dit maal met 0,73%. Op smartphone en tablets moest Bing wat inleveren en incasseerde het een -0,04% verlies aan marktaandeel. Ook Yahoo! won op desktop/laptop (+0,31%) en op smartphone (+0,01%) en bleef gelijk in marktaandeel op tablets.
Door winst van de grootste twee concurrenten op desktop/laptop verloor Google -1,13% op dezelfde apparaten. Op smartphone (+0,11%) en tablet (+0,26%) groeide Google daarentegen.

Meer informatie over marktaandelen van zoekmachines?

Laat je e-mailadres achter en je ontvangst naast onze gave nieuwsbrief ook gratis het rapport marktaandelen zoekmachines 2016. Dat rapport bevat informatie en trends over meer landen dan in de kwartaalanalyses.

Vul je e-mailadres in en druk op downloaden

Brondata: gs.statcounter.com

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *