Bladeren vallen van de bomen, de temperatuur daalt en de dagen worden aanzienlijk korter. Kortom: het derde kwartaal van 2016 is afgerond en daarmee is het ook weer tijd voor de marktaandelen zoekmachines Q3 2016. Zoals elk kwartaal vind je de nieuwe marktaandelen van Nederland, UK, Duitsland, België en geheel Europa.

Bekijk ook de nieuwere Marktaandelen zoekmachines Q4 2016

Nederland Desktop Smartphone Tablet
Google 91,41% 98,57% 97,79%
Bing 6,34% 0,26% 0,79%
Yahoo! 1,49% 0,94% 0,90%

Na de release van Windows 10 won Microsoft flink wat aandeel van zoekopdrachten ten koste van Google. Dit gebeurd eigenlijk elke release van Windows, maar na vele jaren van daling zorgde Windows 10 voor aanzienlijke winst. Echter, na een beperkte daling in Q2 daalt het marktaandeel van Bing (en Yahoo!) ook in Q3. Op Smartphone en Tablet stijgt het marktaandeel van Google ook enigszins. De stijging blijft beperkt en is tussen de 0,01% (tablet) en 0,17% (desktop). Opvallend is echter hoe moeizaam Google het verloren marktaandeel van Q1 terugpakt. Bing blijft dus een interessante zoekmachine voor met name zoekopdrachten vanaf desktop computers en laptops.

Opvallend: onze data toont dat Bing op desktop en laptop computers met name door de week en tijdens kantooruren zoekopdrachten verwerkt.

In Europa

Europa Desktop Smartphone Tablet
Google 90,08% 97,55% 93,67%
Bing 4,75% 0,37% 3,06%
Yahoo! 1,86% 1,18% 1,93%
Yandex 2,07% 0,66% 0,79%

In Europa bleven wijzigingen beperkt. Google verloor 0,29% van de zoekopdrachten op desktop/laptop aan de concurrentie die de winst verdeelden. Daarentegen werd in Q3 van 2016 meer gezocht via Google vanaf smartphones(0,3%). Dat ging ten koste van alle zowel Bing, Yahoo! en Yandex die allen een beetje verloren. Op gebied van tablet waren de verschillen minimaal met een maximale winst van 0,08% (Bing) en maximaal verlies van 0,05% (Yandex).

Verenigd Koninkrijk

Verenigd Koninkrijk Desktop Smartphone Tablet
Google 86,17% 97,22% 89,45%
Bing 9,58% 0,55% 6,89%
Yahoo! 3,29% 2,02% 3,20%

De Bing/Yahoo! combinatie in hetVerenigd Koninkrijk blijft in het derde kwartaal op desktop/laptop van 2016 een respectabel marktaandeel behouden met 12,87%. Dit is een lichte stijging ten opzichte van Q2 (12,70%) en ging ten koste van Google die wat marktaandeel verloor (-0,15%). Op smartphones werd dit verschil ruimschoots goed gemaakt. Google won op de mobiele apparaten 0,46%. Daar waren Bing en Yahoo! de verliezers. Op tablets zien we nagenoeg dezelfde trend als smartphones. Google won (+0,19%) en dat ging ten koste van Bing en Yahoo!

Duitsland

Duitsland Desktop Smartphone Tablet
Google 90,08% 98,32% 95,89%
Bing 6,35% 0,42% 2,16%
Yahoo! 1,78% 1,02% 1,22%

Evenals in de rest van Europa was er in Duitsland weinig schokkends te ontdekken in de marktaandelen zoekmachines Q3 2016. Op tablets verloor Google 0,02%, maar op desktop/laptops en smartphones won Google wat marktaandeel met respectievelijk 0,09% en 0,12%. Bing groeide op desktops en laptops ook iets (0,05%), maar verloor meer via Yahoo! (-0,08%). Op smartphones verloor de combinatie Bing en Yahoo! 0,11%, want bijna de winst van Google is.

België

België Desktop Smartphone Tablet
Google 92,01% 98,84% 97,78%
Bing 5,25% 0,30% 0,99%
Yahoo! 1,32% 0,61% 0,84%

Google zal tevreden terugkijken op Q3 2016. Hun marktaandeel steeg namelijk op zowel desktop/laptop (0,09%), smartphones (0,20%) als tablet (0,15%). In het bijzonder op smartphone en tablet ging dat ten koste van Bing/Yahoo! Het blijft opvallend dat Belgen zo gehecht zijn aan Google en zeer beperkt andere zoekmachines gebruiken. Het derde kwartaal van 2016 laat echter zien dat er desondanks nog verder gegroeid wordt.

Meer informatie over marktaandelen van zoekmachines?

Laat je e-mailadres achter en je ontvangst naast onze gave nieuwsbrief ook gratis het rapport marktaandelen zoekmachines 2017. Dat rapport bevat informatie en trends over meer landen dan in de kwartaalanalyses.

Vul je e-mailadres in en druk op downloaden

Brondata: gs.statcounter.com

2 reacties op “Marktaandelen zoekmachines Q3 2016”

  1. Keesjan Deelstra schreef:

    Wat is de bron en onderzoeksmethode van deze data? Dat mag absoluut nooit never ontbreken bij dit soort overzichten (vind ik)

  2. Ralph Wolbrink schreef:

    De bron is Statcounter.com, dit staat overigens ook vermeld onder het artikel. Wij zijn het namelijk helemaal met je eens 😉

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *