Marktaandelen zoekmachines Q3 2015
Het derde kwartaal van 2015 is verstreken en daarmee is het weer tijd voor de Marktaandelen Zoekmachines Q3 2015! Nadat Bing, via de eigen Bing portals en Yahoo! in Q4 2014 en Q1 2015 steeg, was Google dat in Q2 2015 won aan marktaandeel. In Q3 van 2015 was het in wederom Google dat verdere groeide toonde en werd in Europa ook Yandex meer gebruikt. Dit ging uiteraard ten koste van Bing. De wijzigingen in het derde kwartaal ten opzicht van een kwartaal eerder betreffen echter niet meer dan tienden van procenten.
Bekijk ook de nieuwere Marktaandelen zoekmachines Q4 2015
Nederland | Desktop | Smartphone | Tablet |
93,52% | 97,87% | 97,22% | |
Bing | 4,04% | 0,31% | 0,63% |
Yahoo! | 1,46% | 1,47% | 1,01% |
Het derde kwartaal van 2015 toont wederom een daling voor Google bij desktop en laptops. Bing profiteert daar licht van. Echter, op smartphones wordt Google meer gebruikt en dat gaat weer ten koste van Bing/Yahoo!. Ook op tablets stijgt het gebruik van Google en evenals bij zoekgedrag op smartphones gaat dit ten koste van Bing/Yahoo!.
In Europa
Europa | Desktop | Smartphone | Tablet |
91,09% | 96,61% | 93,89% | |
Bing | 3,38% | 0,58% | 2,46% |
Yahoo! | 1,97% | 1,87% | 2,24% |
Yandex | 1,72% | 0,60% | 0,77% |
Google’s marktaandeel op gebied van desktop en laptop computers daalde licht. Google won echter aan marktaandeel op smartphones en tablets. Opvallend was de stijging in zoekopdrachten vanaf desktop/laptop van Yandex. De Russische zoekmachine steeg in heel Europa van 1,43% naar 1,72%.
Verenigd Koninkrijk
Verenigd Koninkrijk | Desktop | Smartphone | Tablet |
88,41% | 95,12% | 90,08% | |
Bing | 6,89% | 1,04% | 5,67% |
Yahoo! | 3,48% | 3,58% | 3,75% |
Het derde kwartaal van 2015 in Engeland, Schotland en Noord-Ierland toont voor Google veel overeenkomsten met de Europese cijfers. Zij daalde iets op desktop/laptop, maar stegen op smartphone en tablets. Gezien dit de apparaten zijn die in gebruik stijgen zal dat niet tot ontevredenheid leiden in het Verenigd Koninkrijk. Bing liet het omgekeerde beeld zien.
Duitsland
Duitsland | Desktop | Smartphone | Tablet |
90,88% | 97,82% | 96,03% | |
Bing | 3,94% | 0,47% | 1,77% |
Yahoo! | 2,13% | 1,32% | 1,39% |
Waar Google Duitsland in Q2 nog marktaandeel verloor pakt het nu voor het tweede kwartaal op rij weer marktaandeel terug. Wederom met name op Smartphone en tablet.
België
België | Desktop | Smartphone | Tablet |
94,54% | 98,25% | 97,56% | |
Bing | 3,37% | 0,43% | 0,91% |
Yahoo! | 1,23% | 1,05% | 0,99% |
Zoekopdrachten via Google op smartphones en tablets nam toe in Q3 van 2015. Dit ging ten opzichte van Bing en Yahoo!. Op desktop/laptop gebied steeg het gebruik van Bing echter licht, evenals in Q2.
Meer informatie over marktaandelen van zoekmachines?
Verder lezen? Dat kan! Laat je e-mailadres achter en je ontvangt naast onze nieuwsbrief ook gratis onze nieuwste Whitepaper Marktaandelen Zoekmachines 2020. Vol informatie over de ontstaansgeschiedenis van alle bekende zoekmachines tot de huidige marktaandelen wereldwijd en in diverse Europese landen.
Brondata: gs.statcounter.com