Marktaandelen zoekmachines Q3 2014
In het derde kwartaal van 2014 zijn de marktaandelen van zoekmachines verandert in het voordeel van Bing/Yahoo. Op zowel desktop, smartphone en tablet in alle onderstaand gemeten laten (en gemiddeld in Europa) heeft Google wat marktaandeel verloren op de Bing/Yahoo combinatie. Het verlies bij Google is niet schokkend en minder dan 1%, maar desalniettemin wel opmerkelijk.
Nederland | Desktop | Smartphone | Tablet |
93,65% | 97,59% | 98,15% | |
Bing | 3,57% | 0,34% | 0,61% |
Yahoo! | 1,65% | 1,92% | 0,94% |
In kwartaal 3 was het wederom Yahoo! wat een groei toonde die ten koste ging van Google. Over alle apparaten genomen was de groei van Yahoo zelfs zeer fors. Van 1,12% in Q2 naar 1,6% in Q3. Google was de ‘grote’ verliezer met gemiddeld 0,38% minder zoekopdrachten, al vermoed ik dat er op Googleplex geen ontslagen over zullen vallen.
In Europa
Europa | Desktop | Smartphone | Tablet |
91,4% | 95,8% | 94% | |
Bing | 3,13% | 0,76% | 2,31% |
Yahoo! | 2,3% | 2,59% | 2,47% |
Yandex | 1,26% | 0,58% | 0,74% |
Ook in Europa is Google zeer dominant op de markt. Door gebrek aan goede concurrentie is het nagenoeg ondenkbaar dat Google’s positie bedreigt kan worden. Bing is immers met name in de Engelse taal goed, waar Google in de vele talen die in Europa gesproken worden een goede kwaliteit levert. Gemiddeld, over alle apparaten, heeft Google dan ook een marktaandeel van 92,86%, waar Bing het met 2,44% moet doen. Yahoo! (1,92%) en Yandex (1,05%) volledigen de top 4 meestgebruikte Europese zoekmachines.
Verenigd Koninkrijk
Verenigd Koninkrijk | Desktop | Smartphone | Tablet |
88,43% | 93,65% | 90,43% | |
Bing | 6,18% | 1,36% | 5,12% |
Yahoo! | 3,97% | 4,74% | 4,11% |
Bing geeft betere zoekresultaten in de Engelse taal en dat is direct terug te zien in het marktaandeel van Bing ten opzichte van Niet Engelstalige landen. Yahoo! en Bing gecombineerd zorgen dat de zoekmachinetechnologie van Microsoft op alle apparaten ruim 9% is. Opmerkelijk ten opzichte van Q2 is dat met name Yahoo! sterk gegroeid is op smartphone en tablet met respectievelijk 1,45% en 1,10%
Duitsland
Duitsland | Desktop | Smartphone | Tablet |
91,39% | 97,33% | 96,57% | |
Bing | 3,27% | 0,56% | 1,36% |
Yahoo! | 2,51% | 1,78% | 1,49% |
Alle apparaten tezamen zorgen dat in Duitsland 92,88% van de zoekopdrachten via Google gaan. Bing moet het met 2,62% doen en Yahoo! met 2,30%. Wel valt op dat in Q2 het marktaandeel van Bing (2,31) en Yahoo! (1,79%) een stuk lager lag. Ook in Duitsland neemt de concurrentie voor Google dus toe.
België
België | Desktop | Smartphone | Tablet |
94,15% | 97,44% | 97,42% | |
Bing | 3,43% | 0,56% | 0,78% |
Yahoo! | 1,26% | 1,84% | 1,47% |
Ook in België is het marktaandeel van Google onder de zoekmachines ietwat afgenomen. Toch blijft Google bijzonder groot. Leuk detail in het drietalige land met veel Engelstalige expats is dat 85,35% zoekt via Google.be. Google.com moet het met 4,43% doen terwijl Bing (3,12%) gevolgd wordt door Google.fr (1,35%) en Google.nl (1,01%). Brondata: gs.statcounter.com
Meer informatie over marktaandelen van zoekmachines?
Verder lezen? Dat kan! Laat je e-mailadres achter en je ontvangt naast onze nieuwsbrief ook gratis onze nieuwste Whitepaper Marktaandelen Zoekmachines 2020. Vol informatie over de ontstaansgeschiedenis van alle bekende zoekmachines tot de huidige marktaandelen wereldwijd en in diverse Europese landen.
Brondata: gs.statcounter.com