Marktaandelen zoekmachines Q3 2013
Bekijk ook de meer recente marktaandelen zoekmachines Q4 2014. In kwartaal 3 van 2013 is Google de zoekmachine met het meeste zoekopdrachten in Nederland. Dit is onveranderd sinds Google in 2001 de meest populaire zoekmachine in Nederland werd. In het derde kwartaal van 2013 stond Google eenzaam aan kop met 92,90% van de zoekopdrachten. Op smartphone en tablets is Google nog dominanter met 95,67% van de zoekopdrachten. Maar eigenlijk wisten we al dat Google dominant is. Echter, onderstaande blogpost zal elk kwartaal herhaalt worden om de actuele marktaandelen te bekijken. Bekijk ook: Marktaandelen zoekmachines Q4 2013
Nederland | Desktop | Mobile |
95,09% | 97,58% | |
Bing | 3,33% | 0,24% |
Yahoo | 0,49% | 2,00% |
Op de tweede plek in Nederland vinden we Bing. Deze zoekmachine is de laatste kwartalen iets gegroeid in het aantal zoekopdrachten. In veel gevallen hangt een groei van het marktaandeel van Bing (of eerdere Microsoft zoekmachines) samen met introductie van een nieuw besturingssysteem waar Bing de geadviseerde zoekmachine op is. In het derde kwartaal vonden 84,67% van de zoekopdrachten plaatst op een desktop/laptop computer, terwijl 15,33% een zoekopdracht van mobiel apparaat was. Opvallend is dat Yahoo op mobiele apparaten veel meer gebruikt wordt dan op dekstop. Dat terwijl dit bij Bing precies andersom is.
In Europa
Europees is er een vergelijkbaar beeld te zien. Google is het grootst en Bing volgt op gepaste afstand.
Europa | Desktop | Mobile |
92,86% | 95,67% | |
Bing | 2,89% | 0,63% |
Yahoo | 1,20% | 2,88% |
Yandex | 1,42% | 0,60% |
In Europa speelt ook Yandex een prominente rol. Deze zoekmachine is van Russische afkomst en daar ook zeer groot met een marktaandeel van 44,44%. De grootte van Rusland maakt dat Yandex ook in heel Europa een plek heeft. In West-Europa wordt Yandex nauwelijks gebruikt. In het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en België is Google ook de meest populaire zoekmachine. In Engeland met ruim 86% nog het minst, terwijl Google in België met 98% extreem dominant is te noemen.
Verenigd Koninkrijk | Desktop | Mobile |
89,14% | 93,24% | |
Bing | 6,38% | 1,08% |
Yahoo | 3,17% | 5,41% |
In het Verenigd Koninkrijk was 85,34% van de zoekopdrachten via desktop/laptop en 14,66% vanaf een mobiel apparaat.
Duitsland | Desktop | Mobile |
94,84% | 98,42% | |
Bing | 2,09% | 0,34% |
Yahoo | 1,02% | 1,11% |
In het Duitsland was 91,30% van de zoekopdrachten via desktop/laptop en 8,70% vanaf een mobiel apparaat.
België | Desktop | Mobile |
98,10% | 98% | |
Bing | 0,22% | 0,39% |
Yahoo | 0,70% | 1,32% |
In het België was 93,52% van de zoekopdrachten via desktop/laptop en 6,48% vanaf een mobiel apparaat.
Meer informatie over marktaandelen van zoekmachines?
Verder lezen? Dat kan! Laat je e-mailadres achter en je ontvangt naast onze nieuwsbrief ook gratis onze nieuwste Whitepaper Marktaandelen Zoekmachines 2020. Vol informatie over de ontstaansgeschiedenis van alle bekende zoekmachines tot de huidige marktaandelen wereldwijd en in diverse Europese landen.
Brondata: gs.statcounter.com