Aangezien we alweer halverwege 2020 zitten is het tijd om opnieuw de balans op te maken. In Q2 bekijken we wederom welke zoekmachines welk marktaandeel hebben in de landen die we al monitoren sinds 2013! Omdat afgelopen kwartaal veel mensen thuisgewerkt hebben is het interessant te bekijken of dat ook verschil in zoekmachine voorkeur heeft opgeleverd.

Nederland

Nederland Desktop Smartphone Tablet
Google 91,28% 97,99% 97,54%
Bing 5,43% 0,36% 0,38%
Yahoo! 0,96% 0,36% 0,40%
DuckDuckGo 0,96% 0,77% 1,12%

Op desktop/laptop is weinig veranderd. Google won iets en Bing verloor iets. Benoemenswaardig is wel dat DuckDuckGo wederom aan marktaandeel won (+0,06%) en nu gelijk staat in gebruik van Yahoo! (-0,11%). De marktaandelen van zoekmachines op smartphones veranderd al jaren weinig. Afgelopen kwartaal kende Google echter wel een ‘forse’ (dat mag genuanceerd worden, want fors is in deze erg relatief) daling met 0,35% lager marktaandeel. Bing won 0,10%, Yahoo! verloor 0,04% en ook op smartphone verraste DuckDuckGo met een stijging van 0,18%. Dat lijkt weinig, maar is een stijging voor DuckDuckGo van ruin 23%.
Van zoekopdrachten op tablets heeft Google nagenoeg de hele markt en in het tweede kwartaal kwam daar nog eens 0,19%. Bing verloor 0,04%, Yahoo! verloor 0,11% en DuckDuckGo verloor 0,03%, maar blijft de tweede meest gebruikte zoekmachine op tablets in Nederland.

Interessant is dus eigenlijk dat er weinig interessants te zien is. Ik had verwacht dat men door het thuiswerken misschien ander gedrag zou vertonen, maar dat blijft uit. Zeker in Q2 is er weinig veranderd. Ook op gebied van verschuiving over apparaten zijn veranderingen beperkt gebleven. Van januari op februari 2020 is gebruik van smartphones toegenomen ten opzichte van desktop en tablet, maar ook daarin waren verschillen niet enorm drastisch.

In Europa

Europa Desktop Smartphone Tablet
Google 88,13% 97,35% 94,57%
Bing 5,97% 0,30% 3,21%
Yahoo! 1,69% 0,37% 0,81%
Yandex 2,28% 1,21% 0,51%
DuckDuckGo 0,57% 0,30% 0,55%

Over alle gebruikers in Europa zijn desktopzoekopdrachten van Google gedaald met 0,69%. Bing won 0,54% en verder bleven marktaandelen van de grootste zoekmachines in Europa vrijwel gelijk op desktop en laptop. Veranderingen op smartphones waren heel beperkt. Ook tablets iets meer. Vooral Bing won wat marktaandeel (+0,25%), DuckDuckGo groeide met 0,01% en de andere grootste zoekmachines verloren allemaal een beetje.

Verenigd Koninkrijk

Verenigd Koninkrijk Desktop Smartphone Tablet
Google 84,77% 98,04% 91,97%
Bing 10,61% 0,41% 6,14%
Yahoo! 2,69% 0,86% 1,19%
DuckDuckGo 0,85% 0,44% 0,58%

In Q2 van 2020 won Bing wederom marktaandeel op desktop/tablet (+0,44%) en tablets (0,22%), maar moest het aandeel afstaan op smartphones (-0,10%). Op desktop/laptop was Google de zoekmachine die het meeste zoekopdrachten verloor (-0,70%), want naast Bing steeg ook het marktaandeel van Yahoo! (0,21%) en DuckDuckGo (+0,02%). Op smartphones was de maximale stijging of daling 0,01% en bleef alles dus nagenoeg gelijk. Google verloor 0,15% op tablets, Yahoo! verloor 0,08% en DuckDuckGo verloor 0,01%. De winner was dus Bing en die steeg in Q2 met 0,22%. Opvallend is met name dat Bing op tablets in het Verenigd Koninkrijk met 6,14% marktaandeel zoveel meer zoekopdrachten verwerkt dan in de meeste andere Europese landen.

Duitsland

Duitsland Desktop Smartphone Tablet
Google 86,58% 97,81% 94,72%
Bing 8,86% 0,50% 3,01%
Yahoo! 1,15% 0,32% 0,48%
DuckduckGo 0,96% 0,44% 0,81%

In Duitsland geeft Bing op desktop en laptop gevolg aan de aanzienlijke stijging in Q1 (0,91%). In Q2 groeide Bings marktaandeel wederom, maar nu met een forse 1,92%! Yahoo!’s marktaandeel nam ook toe (+0,05%) evenals DuckDuckGo (+0,07%). De verliezer dit kwartaal was dus Google met een daling van 2,24%. Ondanks dat dit een forse daling is staat Google met 86,58% marktaandeel nog steeds behoorlijk onbedreigd bovenaan met verwerkte zoekopdrachten.
Zoekopdrachten vanaf smartphones toonden een soortgelijk beeld, maar wel minder sterk. Google’s marktaandeel op smartphones daalde met 0,49% waardoor de directe concurrenten uit bovenstaande tabel allemaal een beetje stegen. Op tablets daalde Google’s marktaandeel met 0,95%. Bing profiteerde daar het meest van en kende een 0,63% stijging van het marktaandeel. Yahoo! (+0,04%) en DuckduckGo (+0,14%) kende een beperktere groei van verwerkte zoekopdrachten.

België

België Desktop Smartphone Tablet
Google 89,66% 98,83% 98,27%
Bing 6,60% 0,17% 0,50%
Yahoo! 1,23% 0,18% 0,34%
DuckDuckGo 0,51% 0,25% 0,55%

Bing blijft de groei op desktop en laptop doorzetten en groeit voor het derde kwartaal op rij. Deze maal groeide het aandeel van Bing met 0,53%. Yahoo! groeide met 0,05%, terwijl Google (-0,47%) en DuckDuckGo (-0,02%) verloren. Op smartphones won Google 0,17% en steeg het marktaandeel naar een indrukwekkende 98,83%. Dit ging ten koste van alle concurrenten die allemaal een klein beetje marktaandeel moesten afstaan. Zoekopdrachten vanaf tablets gingen in Q2 ook meer naar Google (+0,11%). Bing behield hetzelfde marktaandeel waar Yahoo! (-0,08%) en DuckDuckGo (-0,05%) zoekopdrachten moesten afstaan.

Brondata: gs.statcounter.com