Na afronden van het tweede kwartaal van 2019 staat een terugblik op de agenda met de marktaandelen van de zoekmachines over Q2 2019.

Nederland Desktop Smartphone Tablet
Google 92,36% 98,54% 97,18%
Bing 4,69% 0,30% 0,49%
Yahoo! 1,00% 0,46% 0,51%

Mobiele zoekopdrachten nemen nog steeds toe ten koste van desktop en tablet. Met name de laatste daalt verhoudingsgewijs best hard. In Q2 van 2019 was het aandeel van verwerkte zoekopdrachten op tablet gedaald tot onder de 7,5%. Dat terwijl het ook al eens op 11% heeft gezeten in Nederland.
Zoekopdrachten op het in marktaandeel stijgende smartphone stegen in Q2 met 0,14% voor Google. Bing (-0,11%) en Yahoo! (-0,02%) waren de verliezers. Duckduckgo steeg met 0,01% naar 0,52%.
Op desktop en laptop, de grotere schermen was de grootste winst voor Bing (+0,06%), het grootste verlies voor Yahoo! (-0,12%) en kende Google een daling van het meest minimale percentage met 0,01%.

Tablets, zoals geschreven het snelst dalende apparaat, kende een kleine verschuiving van Google (-0,09%) en Yahoo! (-0,03%) naar Bing (+0,01%) en Duckduckgo (+0,11%) waarbij de laatste op 1,43% uit kwam. Duckduckgo lijkt nog verder te stijgen en kende afgelopen maanden een verdere groei.

In Europa

Europa Desktop Smartphone Tablet
Google 89,13% 97,34% 94,58%
Bing 4,61% 0,36% 2,66%
Yahoo! 1,62% 0,51% 1,19%
Yandex 2,77% 1,35% 0,70%

De Europese zoekmachine marktaandelen kende weinig spannende veranderingen. Op desktop/laptop was de grootste wijziging terug te vinden in het voordeel van Bing (+0,50%), Duckduckgo (+0,05%) en Yahoo! (+0,02%). De zoekmachines die marktaandeel verloren waren Google (-0,49%) en Yandex (-0,17%). Het verschil werd opgevuld door alle overige zoekmachines. Op Smartphones waren verschillen aanzienlijk minder groot. Google won 0,01%, Yandex verloor 0,01%, Bing verloor 0,05% en Yahoo verloor 0,03%.
Zoekmachine gebruik op tablets kende iets meer wisseling dan mobiel, maar verschillen bleven beperkt met +0,17 voor Google, -0,11% voor Bing, +0,08% voor Yahoo! en -0,07% voor Yahoo!

Verenigd Koninkrijk

Verenigd Koninkrijk Desktop Smartphone Tablet
Google 86,27% 97,68% 91,88%
Bing 8,57% 0,65% 5,52%
Yahoo! 2,58% 1,22% 1,88%

In Engeland verloor Google 0,33% op desktop/laptop, Yahoo! bleef gelijk en Bing was in Q2 de winnen en steeg met 0,38% naar bijna 9% marktaandeel. Op smartphones won Google 0,02% en verloren Bing (-0,02%) en Yahoo! (-0,05%). Zoekopdrachten vanaf tablet kende wat meer wijzigingen. Bing (-0,42%) en Yahoo! (-0,17%) verloren marktaandeel en Google won 0,48%.

Duitsland

Duitsland Desktop Smartphone Tablet
Google 89,70% 98,48% 95,62%
Bing 6,00% 0,56% 2,41%
Yahoo! 1,28% 0,39% 0,69%

Duitsland kende in de afgelopen kwartalen best forse wijzigingen van soms meerdere procenten. In Q2 was dat minder drastisch, maar nog steeds aanzienlijk. Google bleef uiteraard de marktleider met grote afstand, maar moest op desktop/laptop wel wat zoekopdrachten afstaan aan Bing. Waar bing 1,04% won en op 6% uitkwam verloor Google 1,27%. Yahoo verloor 0,05%.
Smartphonegebruik bij zoekopdrachten bleef, anders dan desktop/laptop, nagenoeg ongewijzigd. Google verloor 0,06% Bing won 0,02% en Yahoo! verloor 0,03%. Marktaandelen op tablets veranderde ook maar beperkt in Q2. Gebruik van Google en Bing daalde met respectievelijk 0,14%, 0,05%, terwijl Yahoo! steeg met 0,25%.

België

België Desktop Smartphone Tablet
Google 92,43% 99,22% 98,17%
Bing 5,41% 0,24% 0,59%
Yahoo! 1,17% 0,24% 0,46%

In België daalde zoekopdrachten voor Google op desktop/laptop met 0,51% en verloor Yahoo! 0,06% marktaandeel. Bing ging met die zoekopdrachten aan de haal en steeg met 0,54% in Q2. Op smartphone bleef Google ongewijzigd, verloor Bing 0,01% en verloor Yahoo! 0,02%. Verschuivingen op tablet waren ook beperkt. Google verloor op tablet 0,05%, Bing won 0,05% en Yahoo! verloor 0,04%.

Meer informatie over marktaandelen van zoekmachines?

Verder lezen? Dat kan! Laat je e-mailadres achter en je ontvangt naast onze nieuwsbrief ook gratis onze nieuwste Whitepaper Marktaandelen Zoekmachines 2020. Vol informatie over de ontstaansgeschiedenis van alle bekende zoekmachines tot de huidige marktaandelen wereldwijd en in diverse Europese landen.

Brondata: gs.statcounter.com