Marktaandelen zoekmachines Q2 2018
Met het afronden van het tweede kwartaal is het ook weer tijd voor een marktaandelen zoekmachines update. Wederom zullen we de resultaten van zoekmachine gebruik in Nederland, Verenigd Koninkrijk, Duitsland, België en over geheel Europa onder de loep nemen.
Bekijk ook de nieuwere marktaandelen zoekmachines Q3 2018
Nederland | Desktop | Smartphone | Tablet |
88,35% | 98,58% | 97,33% | |
Bing | 8,15% | 0,24% | 0,68% |
Yahoo! | 1,11% | 0,61% | 0,66% |
De trend van de laatste tijd -eigenlijk al jaren- is dat Microsoft met Bing (en Yahoo!) wat marktaandeel wint. Dit kwartaal was dat niet anders. Daar tegenover staat dat Google op smartphones en tablets bijzonder veel gebruikt blijft en Bing eerder marktaandeel verliest dan wint. In Q2 van 2018 wint Bing echter 0,06% marktaandeel op smartphones, maar verliest het 0,13% op tablets. Een stille stijger is Duckduckgo. De zoekmachine die stelt privacy te waarborgen (en de standaard zoekmachine in de TOR browser is) wint langzaam maar zeker wat marktaandeel en zat in het Q2 al op 1,09% marktaandeel via desktop/laptop, 0,44% op smartphones en 1,02% op tablets.
In Europa
Europa | Desktop | Smartphone | Tablet |
86,46% | 96,97% | 93,65% | |
Bing | 6,76% | 0,35% | 3,13% |
Yahoo! | 1,88% | 0,68% | 1,46% |
Yandex | 3,44% | 1,56% | 0,95% |
Marktaandeel wijzigingen van Q1 ten opzichte van Q2 bleven in Europa heel beperkt. De maximale wijziging was een 0,22% daling in gebruik van Google op desktop. Dat bracht het gebruik terug naar 96,97% wat nog steeds bijzonder hoog is. Verschillen waren dus marginaal. Over heel Europa is de groei van Duckduckgo (veel) minder dan in Nederland. Het gebruik over alle apparaten in Q2 was 0,39% (tegen 0,8% in Nederland) . Dit is mogelijk te verklaren, omdat de aandacht voor de AVG/GDPR in Nederland vrij groot is geweest, terwijl veel andere Europese landen veel minder aandacht aan de AVG/GDPR -en daarmee privacy- hebben gegeven.
Verenigd Koninkrijk
Verenigd Koninkrijk | Desktop | Smartphone | Tablet |
82,59% | 97,51% | 90,31% | |
Bing | 13,12% | 0,63% | 6,70% |
Yahoo! | 2,96% | 1,42% | 2,34% |
De groei van Bing op desktop en laptop zette zich in het tweede kwartaal van 2018 door met vrij forse groei (+ 0,93%). Yahoo won 0,04%, waardoor resultaten van Bing bijna 1% groei realiseerde. Niet geheel gangbaar won Bing ook wat aandeel op Google op gebied van smartphones (+0,26%) en tablets (+0,02%). Yahoo! won 0,12% zoekopdrachten op smartphones en won 0,05% op tablets.
De cijfers maakt Google de ‘grote’ verliezer. De, met grote afstand meest gebruikte zoekmachine, verloor 0,98% op desktop, 0,48% op smartphones en 0,15% op tablets. Kortom: op smartphones zijn buiten Google relatief weinig gebruikers te bereiken, maar via desktop, laptop en tablets is Bing absoluut interessant in Het Verenigd Koninkrijk.
Duitsland
Duitsland | Desktop | Smartphone | Tablet |
87,41% | 98,41% | 95,27% | |
Bing | 8,89% | 0,52% | 2,65% |
Yahoo! | 1,45% | 0,62% | 0,90% |
De marktaandelen van zoekmachines in Duitsland gingen terug naar hoe het was. In Q1 verloor Google marktaandeel aan met name Bing, maar in Q2 won Google juist weer. De winst op desktop/laptop was 1,29%, op smartphones verloor Google 0,04% en op tablets won Google 0,88%. De hoge winst op Google op desktop en laptop ging ten koste van Bing, want die daalde van 10,20% naar 8,89% (-1,31%) en via Yahoo! verloor het nog eens 0,26%.
Via smartphones heeft Google met 98,41% al bijzonder veel marktaandeel. Winst en verlies daarop is vrij marginaal. Bing won daar in het tweede kwartaal wel wat marktaandeel (+0,25) maar dat werd afgezwakt door prestaties van Yahoo! (-0,10%). Verschuiving op tablets was groot richting Google en daarvoor moest Bing marktaandeel inleveren (-0,56%) evenals Yahoo! (-0,23%).
België
België | Desktop | Smartphone | Tablet |
89,51% | 99,17% | 98,02% | |
Bing | 8,47% | 0,25% | 0,79% |
Yahoo! | 1,37% | 0,33% | 0,55% |
Het tweede kwartaal van 2o18 kende voor België vrij beperkte wijzigingen. Op desktop en laptop verloor Google vrij fors en kwam het marktaandeel uit op 89,51% (was 90,02%). Yahoo! verloor ook wat marktaandeel (-0,34%) en de winnaar in Q2 was Bing met een stijging van 0,64%. Op smartphone waren kleine wijzigingen, maar zolang Google boven de 99% heeft (in Q2 een daling van 0,08%) blijft het voor de concurrentie rommelen in de marge.
Op tablets heeft Google ook een bijzonder dominante positie en ondanks een verlies (-0,11%) blijft het marktaandeel van ruim 98% boekdelen speken.
Meer informatie over marktaandelen van zoekmachines?
Verder lezen? Dat kan! Laat je e-mailadres achter en je ontvangt naast onze nieuwsbrief ook gratis onze nieuwste Whitepaper Marktaandelen Zoekmachines 2020. Vol informatie over de ontstaansgeschiedenis van alle bekende zoekmachines tot de huidige marktaandelen wereldwijd en in diverse Europese landen.
Brondata: gs.statcounter.com