Het is weer zover! Q2 van 2017 is afgerond, dus Pure publiceert weer de cijfers van de marktaandelen zoekmachines. In dit overzicht rapporteren wij, zoals altijd, de marktaandelen per apparaatgroep voor Nederland, Verenigd Koninkrijk, Duitsland, België en geheel Europa.

Nederland Desktop Smartphone Tablet
Google 89,93% 98,78% 97,53%
Bing 6,89% 0,25% 0,81%
Yahoo! 1,44% 0,68% 0,73%

Voor het eerst sinds tijden daalt het marktaandeel van Bing weer een beetje op desktop en laptop. Waar ze in Q1 voor het eerst sinds vele jaren de 7% marktaandeel doorbroken daalt het aandeel nu met 0,11%. Dit gaat opmerkelijk genoeg niet ten gunste van Google, want die dalen van 9,31% naar 89,93%. De ‘winnaars’ op desktop en laptop waren in Q2 Duckduckgo (0,08% stijging naar 0,84% en overige zoekmachines). De voorkeur voor zoekmachine op smartphones veranderde weinig. Google’s aandeel bleef exact gelijk met Q1 en Bing en Yahoo! wonnen beide 0,04% ten opzichte van Q1.

In Europa

Europa Desktop Smartphone Tablet
Google 87,17% 97,68% 93,60%
Bing 6,19% 0,33% 3,25%
Yahoo! 2,20% 0,95% 1,76%
Yandex 2,75% 0,74% 0,79%

Google blijft uiteraard toonaangevend in Europa. Uiteraard, want het marktaandeel is te groot om ineens echt te dalen. Toch kende Google een relatieve daling in gebruik op alle apparaten met -1,10% op desktop, -0,12% op smartphones en -0,47% op tablets. De marktaandelen in Europa waren Google dus niet goed gezind in Q2 van 2017. Daar profiteerde met name concurrent Bing van met 0,61% stijging op desktop en laptop 0,03% op smartphones en 0,27% op tablets. Ook Yahoo! won beperkt terrein op alle apparaten, terwijl Yandex de winst van Q1 op desktop, laptop en smartphone weer verloor.

 

Verenigd Koninkrijk

Verenigd Koninkrijk Desktop Smartphone Tablet
Google 83,20% 97,73% 90,27%
Bing 11,29% 0,37% 6,54%
Yahoo! 3,34% 1,61% 2,70%

Q2 was in het Verenigd Koninkrijk het kwartaal van Bing. Niet alleen won Bing 1,20% op desktop en laptop, maar ook Yahoo! (die Bing resultaten weergeeft) steeg met 0,45% én ineens kende MSN in het VK een grote stijging in gebruik en steeg van minder dan 0,23% naar 1,21%. Aangezien ook MSN Bing gebruikt steeg marktaandeel van Bing in Q2 met ongeveer 2,70%! Hiervan was Google de dupe, want van de 86,03% marktaandeel in Q2 bleef nog 83,20% over.
Op smartphones waren veranderingen marginaal met een 0,05% wijziging als meest opmerkelijk. Tablets kende wat grotere verschuivingen. Daar verloor Google 0,24% terwijl Bing 0,07% won en Yahoo 0,11% won.

Duitsland

Duitsland Desktop Smartphone Tablet
Google 86,50% 97,75% 94,03%
Bing 9,57% 0,78% 2,75%
Yahoo! 2,45% 1,15% 1,28%

Voor Europa en het Verenigd Koninkrijk was het al duidelijk dat Google daalt en Bing wint op desktop en laptop. In Duitsland was dat niet anders. Waar Google 2,00% verlies, wint Bing 1,34% via de bing.de en nog eens 0,36% via Yahoo! Ook op smartphone waren het geen glückliche Zeiten voor Google. Google verloor 0,31% marktaandeel waar Bing en Yahoo! van profiteerden. Dan tablet. Wederom een daling voor Google van 95,23% naar 94,03%. Een daling van 1,20%. Bing steeg van 2,75% naar 3,56% en Yahoo steeg van 1,28% naar 1,49% marktaandeel.

België

België Desktop Smartphone Tablet
Google 90,23% 98,94% 97,86%
Bing 6,92% 0,30% 1,09%
Yahoo! 1,62% 0,44% 0,72%

Zelf in België, waar het gebruik van Google bijzonder hoog is, verloor Google aanzienlijk marktaandeel in de zoekmachines. Op desktop en laptop daalde het marktaandeel van Google van 90,23% naar 88,93%. Bing steeg met 0,30% naar 6,92%, Yahoo! won 0,12% en MSN kwam ook in België ineens naar boven met 1,97% van de Bing zoekopdrachten.

De marktaandelen zoekmachines in België op smartphones kende veel minder heftige veranderingen. Google daalde met 0,14%, Yahoo! daalde met 0,04% en Bing steeg met 0,09%. Op tablets daalde het gebruik van Google als zoekmachine ook naar 97,59% ten gunste van Bing (+0,11%).

 

Meer informatie over marktaandelen van zoekmachines?

Laat je e-mailadres achter en je ontvangst naast onze gave nieuwsbrief ook gratis het rapport marktaandelen zoekmachines 2016. Dat rapport bevat informatie en trends over meer landen dan in de kwartaalanalyses.

Vul je e-mailadres in en druk op downloaden

Brondata: gs.statcounter.com

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *