Het tweede kwartaal is afgerond en dus is het weer tijd voor de marktaandelen van zoekmachines. In het eerste kwartaal van 2016 kende Bing/Yahoo! een mooie stijging op met name desktop en laptops ten koste van Google. Deze trend zagen we in bijna heel Europa. De marktaandelen in Q2 kenden, zoals altijd, weer wat verschuivingen. Onderstaand -zoals van ons bekend- de marktaandelen zoekmachines Q2 2016 van Nederland, geheel Europa, UK, Duitsland en België.

Bekijk ook de nieuwere Marktaandelen zoekmachines Q3 2016

Nederland Desktop Smartphone Tablet
Google 91,24% 98,48% 97,78%
Bing 6,55% 0,28% 0,80%
Yahoo! 1,49% 1,04% 0,92%

Nadat met name Bing in het eerste kwartaal een forse stijging kende -doordat Windows 10 meer gebruikt werd- daalde het marktaandeel in Q2 op desktop en laptop beperkt. Bing en Yahoo! gingen van gezamenlijk 8,12% marktaandeel naar 8,08% (-0,04%), kleine zoekmachines verloren een beetje en gebruik van Google steeg met 0,21%. De verschillen waren op smartphones nog kleiner, maar ook daar steeg Google’s marktaandeel in het tweede kwartaal iets (+0,07%). Zoekopdrachten via tablets kende nog kleinere verschuiving en daar won Google een klein beetje marktaandeel (+0,05%).

In Europa

Europa Desktop Smartphone Tablet
Google 90,37% 97,25% 93,71%
Bing 4,70% 0,43% 2,98%
Yahoo! 1,81% 1,33% 1,95%
Yandex 1,82% 0,75% 0,84%

De marktaandelen van zoekmachines in Europa kende in Q2 ook weinig spannende veranderingen. Op desktop/laptop vlak steeg Google met 0,27% en dat ging ten koste van Yahoo!. De Bing.nl zoekmachine daalde nihil (-0,01%) en Yandex steeg met 0,01%. Google’s marktaandeel op smartphones steeg weer gestaag (+0,17%) evenals Bing (+0,07%) en dat kostte met name Yahoo! zoekopdrachten (-0,08%). Zoekopdrachten vanaf tablets bleef procentueel gezien onveranderd voor Google. Bing steeg 0,13%, Yahoo! daalde 0,06% en Yandex daalde 0,03%.

Verenigd Koninkrijk

Verenigd Koninkrijk Desktop Smartphone Tablet
Google 86,32% 96,76% 89,26%
Bing 9,53% 0,66% 6,91%
Yahoo! 3,20% 2,28% 3,36%

In het Verenigd Koninkrijk werd op desktop en laptop computers weer meer Google gebruikt om te zoeken (+0,79%). Bing en Yahoo! moesten voor die stijging zoekopdrachten inleveren en daalden respectievelijk -0,23% en -0,32%. Smartphone gebruikers in het VK kozen ook meer voor Google als zoekmachine (+0,37%). Wederom was het Bing die daarvoor in het tweede kwartaal ‘betaalde’ met 0,13% minder zoekopdrachten en Yahoo! leverde 0,20% van de zoekopdrachten in. Tabletgebruikers kozen ook wat meer voor Google (+0,19%) en Bing (+0,08%), maar minder voor Yahoo! (-0,21%).

Duitsland

Duitsland Desktop Smartphone Tablet
Google 89,99% 98,20% 95,91%
Bing 6,30% 0,46% 2,16%
Yahoo! 1,86% 1,11% 1,22%

Yahoo! was op de traditionele apparaten -desktop en laptops- de verliezer van het tweede kwartaal. Het portal kreeg 0,16% minder zoekopdrachten te verwerken. Andere verliezers waren de kleinere zoekmachines, want Google (+0,28%) en Bing (+0,24%) stegen met prima percentages. Zoekopdrachten op smartphones kende nagenoeg geen wijzigingen. Maximale verschillen waren 0,02% en dus niet noemenswaardig. Op tablet waren de verschillen iets groter. Google moest in Q2 0,22% marktaandeel inleveren waarvan Bing (+0,17%) en Yahoo! (+0,07%) profiteerden.

België

België Desktop Smartphone Tablet
Google 91,92% 98,64% 97,63%
Bing 5,37% 0,36% 1,04%
Yahoo! 1,26% 0,73% 0,86%

België kende bijzonder weinig wijzigingen in gebruik van zoekmachines in Q2 van 2016. Google verloor bijvoorbeeld op desktop/laptop gebied 0,08% van de zoekopdrachten, maar won 0,07% op smartphones en 0,01% op tablets. Bing won op desktop/laptop gebied 0,07% Yahoo! verloor 0,8%. Op smartphone en tablet gebied waren maximale verschuivingen voor Bing en Yahoo! slechts 0,04%. Belgen waren in hoe zoekmachine gebruik dus vrij constant in Q2 en geen schokkende zaken waren aan de orde. Wellicht het meest opvallende is dat de winst die Bing in Q1 boekte behouden bleef in Q2.

Meer informatie over marktaandelen van zoekmachines?

Laat je e-mailadres achter en je ontvangst naast onze gave nieuwsbrief ook gratis het rapport marktaandelen zoekmachines 2017. Dat rapport bevat informatie en trends over meer landen dan in de kwartaalanalyses.

Vul je e-mailadres in en druk op downloaden

Brondata: gs.statcounter.com

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *