Het eerste half jaar van 2015 is verstreken en daarmee is het weer tijd voor de Marktaandelen Zoekmachines Q2 2015! Na twee kwartalen groei van Bing, via de eigen Bing portals en Yahoo!, was het nu aan Google om de marktaandelen te verstevigen. De uitzondering daargelaten kende Google in Europa op alle apparaten een stijging in gebruik ten gunste van de directe concurrenten.

Bekijk ook de nieuwere Marktaandelen zoekmachines Q3 2015

Nederland Desktop Smartphone Tablet
Google 93,56% 97,81% 97,71%
Bing 3,86% 0,29% 0,72%
Yahoo! 1,46% 1,69% 1,16%

Het tweede kwartaal van 2015 toont wederom een daling voor Google bij desktop en laptops. Bing profiteert daar licht van. Echter, op smartphones wordt Google meer gebruikt en dat gaat weer ten koste van Bing/Yahoo!. Ook op tablets stijgt het gebruik van Google en evenals bij zoekgedrag op smartphones gaat dit ten koste van Bing/Yahoo!.

In Europa

Europa Desktop Smartphone Tablet
Google 91,37% 96,21% 93,47%
Bing 3,27% 0,66% 2,68%
Yahoo! 1,96% 2,29% 2,48%
Yandex 1,43% 0,54% 0,74%

Europees gezien stijgen de marktaandelen van Google in Q2 2015 op desktop/laptops, smartphones en tablets. Dit gaat op alle apparaten ten koste van de directe concurrenten Bing/Yahoo! en Yandex. Europees gezien is Google in de Q2 marktaandelen de grote winnaar.

Verenigd Koninkrijk

Verenigd Koninkrijk Desktop Smartphone Tablet
Google 88,89% 94,43% 89,5%
Bing 6,73% 1,15% 5,99%
Yahoo! 3,23% 4,15% 4,01%

Het tweede kwartaal van 2015 in Engeland, Schotland en Noord-Ierland zal tot teleurgestelde gezichten geleidt hebben bij Bing en Yahoo!. Op alle apparaten moesten ze marktaandeel inleveren aan Google. De winst van Google is in tiende procenten, maar desalniettemin troeft Google haar directe concurrenten op alle apparaten af.

Duitsland

Duitsland Desktop Smartphone Tablet
Google 90,96% 97,65% 95,75%
Bing 3,60% 0,49% 1,92%
Yahoo! 2,00% 1,51% 1,51%

In Q1 van 2015 was Google nog de grote verliezer in Duitsland, maar Q2 is het precies andersom. Op alle gebieden steeg het marktaandeel van Google, wat met name ten koste ging van Yahoo! en in mindere mate van Bing. De stijging was voornamelijk op desktop/laptop computers en smartphones. Op tablets was de stijging van Google slechts 0,01%.

België

België Desktop Smartphone Tablet
Google 94,60% 97,93% 97,27%
Bing 3,24% 0,49% 1,06%
Yahoo! 1,13% 1,41% 1,23%

Zoekopdrachten via Google op smartphones en tablets nam toe in Q2 van 2015. Dit ging ten opzichte van Bing en Yahoo!. Op desktop/laptop gebied steeg het gebruik van Bing echter licht. Desondanks blijft Google zeer groot in België en blijft België bovengemiddeld Google georiënteerd.

Meer informatie over marktaandelen van zoekmachines?

Verder lezen? Dat kan! Laat je e-mailadres achter en je ontvangt naast onze nieuwsbrief ook gratis onze nieuwste Whitepaper Marktaandelen Zoekmachines 2020. Vol informatie over de ontstaansgeschiedenis van alle bekende zoekmachines tot de huidige marktaandelen wereldwijd en in diverse Europese landen.

Brondata: gs.statcounter.com