Marktaandelen zoekmachines Q2 2014
De marktaandelen van de grote zoekmachines in Nederland zijn in het tweede kwartaal van 2014 slechts weinig veranderd. Google blijft op #1, gevolgd door Bing en Yahoo!. Bekijk ook de meer recente marktaandelen zoekmachines Q3.
Nederland | Desktop | Smartphone | Tablet |
93,97% | 98,34% | 98,65% | |
Bing | 3,43% | 0,25% | 0,48% |
Yahoo! | 1,21% | 1,23% | 0,63% |
Afgelopen kwartaal groeide met name Yahoo! op desktop en smartphone gebied. Gezien de minimale stijging levert het in de praktijk weinig verschil op. Gemiddeld heeft Google 95,43% van de zoekopdrachten in Q2 2014 afgehandeld en moesten Bing en Yahoo! het met respectievelijk 2.45% en 1,12% doen.
In Europa
Europa | Desktop | Smartphone | Tablet |
91,75% | 96,82% | 95,08% | |
Bing | 2,89% | 0,57% | 1,98% |
Yahoo! | 1,96% | 1,80% | 1,78% |
Yandex | 1,20% | 0,53% | 0,69% |
Ook in Europa is Google zeer dominant op de markt. Door gebrek aan goede concurrentie is het nagenoeg ondenkbaar dat Google’s positie bedreigt kan worden. Bing is immers met name in de Engelse taal goed, waar Google in de vele talen die in Europa gesproken worden een goede kwaliteit levert. Gemiddeld, over alle apparaten, heeft Google dan ook een marktaandeel van 92,86%, waar Bing het met 2,44% moet doen. Yahoo! (1,92%) en Yandex (1,05%) maken de top 4 meestgebruikte Europese zoekmachines compleet.
Verenigd Koninkrijk
Verenigd Koninkrijk | Desktop | Smartphone | Tablet |
88,86% | 95,42% | 92,19% | |
Bing | 6,02% | 1,03% | 4,45% |
Yahoo! | 3,57% | 3,29% | 3,01% |
In het Verenigd Koninkrijk zien we dat Bing en Yahoo! een aanzienlijk hoger marktaandeel hebben op desktop en tablet dan in andere Europese landen. Zoals gemeld komt dat doordat Bing in de Engelse taal vele malen beter antwoord geeft op vragen van gebruikers dan in andere talen.
Duitsland
Duitsland | Desktop | Smartphone | Tablet |
92,32% | 98,16% | 97,39% | |
Bing | 2,88% | 0,39% | 1,09% |
Yahoo! | 2,01% | 1,19% | 1,03% |
Evenals andere Europeanen gebruiken Duitsers met name Google. Google wordt op alle apparaten in Duitsland boven Europees gemiddelde gebruikt. Alle apparaten samen maakt dat Google 93,72% marktaandeel heeft, waar Bing het met 2,31% moet doen en Yahoo! de top 3 afsluit met 1,79% aandeel van de Duitse markt.
België
België | Desktop | Smartphone | Tablet |
94,46% | 98,02% | 97,94% | |
Bing | 3,22% | 0,40% | 0,64% |
Yahoo! | 0,94% | 1,26% | 1,15% |
In België wordt Google met afstand het meest gebruikt voor online zoekopdrachten. Gemiddeld gebruikt 95,02% van de Belgen Google wanneer ze zoeken op een willekeurig apparaat.
Meer informatie over marktaandelen van zoekmachines?
Verder lezen? Dat kan! Laat je e-mailadres achter en je ontvangt naast onze nieuwsbrief ook gratis onze nieuwste Whitepaper Marktaandelen Zoekmachines 2020. Vol informatie over de ontstaansgeschiedenis van alle bekende zoekmachines tot de huidige marktaandelen wereldwijd en in diverse Europese landen.
Brondata: gs.statcounter.com