Marktaandelen zoekmachines Q1 2021
Het eerste kwartaal van 2021 is afgerond! Daarmee kunnen we dus terugkijken op de eerste indruk van marktaandelen van zoekmachines in 2021! Zoals altijd behandelen we Nederland, België, Duitsland, Engeland en het totaal van Europa.
Nederland
Nederland | Desktop | Smartphone | Tablet |
89,68% | 98,06% | 97,74% | |
Bing | 7,02% | 0,28% | 0,44% |
Yahoo! | 1,14% | 0,30% | 0,28% |
DuckDuckGo | 1,14% | 0,62% | 1,21% |
In 2021 zijn Nederlandse marktaandelen van zoekmachines weinig verschoven ten opzichte van het laatste kwartaal van 2020. Op desktop was het grootste verlies voor Bing (-0,27%), maar dat was o.a. een stap zijwaarts waar dit gecompenseerd werd door Yahoo! (+0,09%). DuckDuckGo won weer marktaandeel op desktop (+0,13%). Google’s resultaten op mobiele apparaten wisselde. Op smartphones daalde het aantal (-0,14%), maar op tablet groeide het aandeel (+0,61%). Beide schommelen rond de 98%, waardoor andere zoekmachines een rol in de marge spelen. DuckDuckGo’s marktaandeel steeg op smartphone (+0,13%) en daalde op tablet (-0,11%) en was met hun marktaandeel stevige nummer twee in Nederland.
In Europa
Europa | Desktop | Smartphone | Tablet |
87,21% | 97,08% | 94,44% | |
Bing | 7,36% | 0,50% | 3,39% |
Yahoo! | 1,55% | 0,32% | 0,71% |
Yandex | 1,89% | 1,25% | 0,50% |
DuckDuckGo | 0,71% | 0,39% | 0,58% |
Ook in het eerste kwartaal van 2021 daalde het marktaandeel van Google op desktop en laptop in Europa (-0,14%). Dit was het derde kwartaal waarin de daling plaatsvond. Met ruim 87% marktaandeel is de dominante positie van Google als zoekmachine echter nog gewoon gehandhaafd. Verhoudingsgewijs steeg het marktaandeel van DuckDuckGo het meest met 0,09% naar 0,71%. Op smartphone en tablet verloor Google marktaandeel (respectievelijk -0,12% en -0,33%). Op tablets profiteerde Bing daar het meeste van (+0,23%). Andere verschuivingen op smartphone en tablets in Europa waren minimaal.
Verenigd Koninkrijk
Verenigd Koninkrijk | Desktop | Smartphone | Tablet |
84,65% | 97,97% | 92,32% | |
Bing | 11,16% | 0,43% | 5,94% |
Yahoo! | 2,21% | 0,73% | 1,02% |
DuckDuckGo | 0,99% | 0,57% | 0,58% |
Evenals vorig kwartaal waren verschuivingen op desktop/tablet minimaal voor het Verenigd Koninkrijk in Q1 van 2021. Google blijft de grootste en Bing volgt. Buiten deze tabel is ook nog Ecosia met 0,64% die een kleine rol op desktop/laptop speelt. Overigens gebruikt Ecosia, die stelt 80% van haar winst te besteden aan het planten van bomen, de technologie van Bing. Het gezamenlijke marktaandeel van Bing is Q1 is dus met 11,16%+2,14%+0,64% = 14,01%.
Op smartphones steeg het marktaandeel van Google (+0,23%) tot bijna 98%. Bing (-0,09%) en DuckDuckGo (-0,07%) waren grootste verliezers. Op tablets verloor Google juist (-0,47%) en was het Bing die profiteerde (+0,40%).
Duitsland
Duitsland | Desktop | Smartphone | Tablet |
85,12% | 95,11% | 93,61% | |
Bing | 10,57% | – % | 3,56% |
Yahoo! | 0,99% | 0,80% | 0,46% |
DuckduckGo | 1,07% | 0,48% | 0,95% |
Ook in 2021 zette Bing de groei van haar marktaandeel door op desktop/laptop (+1,10%) en wederom was Google de partij die moest inleveren (-1,78%). DuckDuckGo (+0,13%) en Yahoo! (+0,18%) wonnen ook aan marktaandeel. De ontbrekende partij in bovenstaande overzicht is Ecosia die met 1,50% ook een rol speelt op de Duitse zoekmachine markt. Op tablets heeft Ecosia een aandeel van 0,96% waar dat op smartphones tenminste minder is dan 0,48%.
Op smartphone en tablet blijft Google erg groot met ruim 95% en bijna 94%. Op smartphones is het Chinese Baidu (1,67%) de grootste uitdager en op tablets is dat Bing met 3,56%.
België
België | Desktop | Smartphone | Tablet |
87,72% | 98,64% | 98,20% | |
Bing | 8,88% | 0,30% | 0,51% |
Yahoo! | 1,20% | 0,14% | 0,31% |
DuckDuckGo | 0,63% | 0,33% | 0,55% |
Op smartphone en tablets zijn marktaandelen van zoekmachines in België nauwelijks verschoven. Google is daar veruit de grootste en heeft al ruime tijd een marktaandeel in de 98%. Overige zoekmachines spelen in België een marginale rol. Op desktop/laptop is dat iets anders. Google is nog steeds met afstand de grootste en na een riant verlies vorig kwartaal (-0,73%) was er in Q1 een groei van 0,29%. Bing kende juist na ruime groei weer een daling in haar marktaandeel (-0,46%).
Meer informatie over marktaandelen van zoekmachines?
Verder lezen? Dat kan! Laat je e-mailadres achter en je ontvangt naast onze nieuwsbrief ook gratis onze nieuwste Whitepaper Marktaandelen Zoekmachines 2020. Vol informatie over de ontstaansgeschiedenis van alle bekende zoekmachines tot de huidige marktaandelen wereldwijd en in diverse Europese landen.
Brondata: gs.statcounter.com