De marktaandelen zoekmachines Q1 2019 is later dan je van ons gewend bent door omstandigheden van ondergetekende. Desondanks delen we alsnog graag de resultaten van het eerste kwartaal van 2019!

Nederland Desktop Smartphone Tablet
Google 92,37% 98,41% 97,27%
Bing 4,63% 0,41% 0,48%
Yahoo! 1,12% 0,48% 0,54%

Het ‘verloren’ marktaandeel van Q4 op desktop en laptops heeft Bing weer deels teruggewonnen. Q1 van 2019 zorgde voor een stijging van het marktaandeel van 3,80% naar 4,63%. Yahoo! steeg met 0,20% naar 1,12% van de zoekopdrachten op desktop of laptop. Op smartphones wint Google 0,03%, Bing 0,01% en verliest Yahoo! 0,10%. Opvallend in Q1 2019 is het marktaandeel dat DuckDuckGo via smartphones heeft met 0,51%. Datzelfde DuckDuckGo heeft ook op tablets fors aan marktaandeel gewonnen en verwerkt nu 1,34% van de zoekopdrachten in Nederland, een winst van 0,14% ten opzicht van het kwartaal ervoor. Gezien DuckDuckGo de (geanonimiseerde) data van Google gebruikt om resultaten weer te geven zal Google het minst wakker liggen van de DuckDuckGo groei.

In Europa

Europa Desktop Smartphone Tablet
Google 89,62% 97,33% 94,58%
Bing 4,11% 0,41% 2,66%
Yahoo! 1,60% 0,54% 1,19%
Yandex 3,16% 1,36% 0,70%

Ook in Europa heeft Bing in Q1 van 2019 marktaandeel van zoekopdrachten gewonnen op desktop en laptops. Waar Google 0,75% van de zoekopdrachten moet inleveren won Bing 0,72%. Op smartphones wint Google 0,29% van de zoekopdrachten. Bing (-0,02%), Yahoo (0,10%) en Yandex (-0,20%) verliezen juist mobiele zoekopdrachten. Op tablets is een gelijke trend te zien, waar Google wat aandeel wint en de overige zoekmachines aandeel verliezen.

Verenigd Koninkrijk

Verenigd Koninkrijk Desktop Smartphone Tablet
Google 86,27% 97,68% 91,88%
Bing 8,57% 0,65% 5,52%
Yahoo! 2,58% 1,22% 1,88%

Het eerste kwartaal van 2019 won Bing op desktop en laptop weer wat marktaandeel terug van Google na de forse daling van -4,42% een kwartaal eerder. De winst (+ 1,11%) compenseerde het verlies maar deels. Yahoo! won eveneens met 0,18% wat marktaandeel. Google verloor 1,77% op desktop en laptop.
De grootste verschuiving van het marktaandeel op smartphones was met +0,20% voor Google. Op tablets kende Google een stijging van +0,68%. Dat ging ten koste van Bing (-0,38%) en Yahoo! (-0,37%).

Duitsland

Duitsland Desktop Smartphone Tablet
Google 90,97% 98,54% 95,62%
Bing 4,96% 0,54% 2,41%
Yahoo! 1,33% 0,42% 0,69%

Het marktaandeel van 3,00% die Google eind 2018 won op desktop/laptop moest het deels inleveren in Q1 van 2019, na een verlies van 1,56%. Bing won daarentegen met 0,92% een deel van het verloren (-2,84% in Q4 2018) marktaandeel terug en Yahoo! kwam met een 0,20% stijging zelfs hoger uit dan het Q4 begon. Op de mobiele apparaten smartphones en tablets verloor Google een groot deel van het marktaandeel met -0,10% op smartphones en -0,53% op tablet. Het marktaandeel van Bing steeg op smartphones (+0,08%) en op tablets (+0,34%). Yahoo! kende slechts beperkte wijzigingen met verwerken van zoekopdrachten op smartphones (-0,05%) en tablets (0,03%) in Duitsland.

België

België Desktop Smartphone Tablet
Google 92,94% 99,22% 98,22%
Bing 4,87% 0,25% 0,59%
Yahoo! 1,23% 0,26% 0,46%

Zoekopdrachten in België kende op desktop en laptop wat veranderingen tussen de grote zoekmachines, maar op smartphones en tablets was het verschil zeer beperkt. De wijziging op desktop was nadelig voor Google (-0,49%) en positief voor Bing (+0,25%) en Yahoo! (+0,08%). Het verlies van Google en de winst van Bing en Yahoo! staat echter in schril contrast met de verandering in Q4, toen Bing ruim 3% daalde en Google ruim 3% steeg. De verschuivingen op smartphones en tablets was met maximaal 0,10% per zoekmachine bijzonder beperkt.

Meer informatie over marktaandelen van zoekmachines?

Verder lezen? Dat kan! Laat je e-mailadres achter en je ontvangt naast onze nieuwsbrief ook gratis onze nieuwste Whitepaper Marktaandelen Zoekmachines 2020. Vol informatie over de ontstaansgeschiedenis van alle bekende zoekmachines tot de huidige marktaandelen wereldwijd en in diverse Europese landen.

Brondata: gs.statcounter.com