Nu het eerste kwartaal van 2018 is afgerond kunnen de marktaandelen zoekmachines Q1 2018 gepubliceerd worden. Weinig spannend is de vraag wie het grootste marktaandeel heeft (wie kan herinneren wanneer Google niet de grootste was?). Maar de verschuivingen ten opzichte van het laatste kwartaal van vorig jaar zullen wel duidelijk worden.

Nederland Desktop Smartphone Tablet
Google 89,33% 98,80% 97,83%
Bing 7,84% 0,18% 0,81%
Yahoo! 1,06% 0,70% 0,73%

Q1 2018 verloor Google 0,77% marktaandeel op desktop en laptop computers nadat het in Q4 van vorig jaar 0,44% won. Bing’s aandeel steeg naar 7,84% (was 7,29%) en Yahoo! moest met 0,04% minimaal inleveren. Zoekopdrachten vanaf smartphones namen daarentegen wat toe op Google en Google steeg met 0,10% naar 98,80%. Zowel bing (-0,04%) als Yahoo! (-0,11%) verloren marktaandeel in Q1 van 2018. Zoekopdrachten vanaf tablets daalde opvallend genoeg op alle drie de grote zoekmachines. Google (-0,20%), bing (-0,20%) en Yahoo! (-0,15%) kende geen goede start van het jaar. De kleine zoekmachines, waaronder Duckduckgo, wonnen een beetje terrein.

In Europa

Europa Desktop Smartphone Tablet
Google 86,68% 97,27% 93,85%
Bing 6,51% 0,24% 3,05%
Yahoo! 1,87% 0,69% 1,42%
Yandex 3,59% 1,45% 0,95%

In Europa bleef Google in het eerste kwartaal uiteraard ook de #1 zoekmachine, maar toch moest Google op alle apparaten wat marktaandeel inleveren. De ‘winnaar’ van Q1 2018 was Yandex. De Russische zoekmachine begon in Q4 al met het winnen van marktaandeel in Rusland en dat heeft zich doorgezet. In oktober 2017 had Yandex (over alle apparaten) nog 47,80% marktaandeel en Google 47,92%. In maart 2018 is dat verschil opgelopen naar 53,68% voor Yandex en 42,95% voor Google. Het zij minimaler, maar over heel Europa is dit verschil dus ook merkbaar en verlies Google wat terrein aan Yandex. Voor bing en Yahoo! veranderde er weinig met uitzondering van Yahoo! gebruik op tablets. Deze steeg aanzienlijk van 0,89% naar 1,42% in Q1 van 2018.

Verenigd Koninkrijk

Verenigd Koninkrijk Desktop Smartphone Tablet
Google 83,61% 97,99% 90,46%
Bing 12,19% 0,37% 6,68%
Yahoo! 2,92% 1,30% 2,29%

In het Verenigd Koninkrijk kende het 1e kwartaal weinig spannende ontwikkelingen. Bing groeide op desktop en laptop in via gebruik van bing.co.uk (+0,20%), maar kende een daling via Yahoo! (-0,38%), waardoor per saldo marktaandeel verloren werd. Zoekopdrachten via Smartphones kende dezelfde verschuiving voor Bing, maar op tablets was er wel winst voor bing (+0,40%) en Yahoo! (+0,90%). Misschien belangrijkste conclusie: in het Verenigd Koninkrijk heeft bing een bereik van 15,11% op desktop en laptop en op tablets 8,97%. Best interessant dus. Nagenoeg alle overige zoekopdrachten vinden plaats via Google.

Duitsland

Duitsland Desktop Smartphone Tablet
Google 86,12% 98,45% 94,39%
Bing 10,20% 0,37% 3,21%
Yahoo! 1,71% 0,72% 1,13%

De start van 2018 zorgt voor een daling van marktaandeel van Google op alle apparaten. Vervelend voor Google, want in Q4 won Google juist op alle apparaten marktaandeel. Het verlies is op desktop/laptop 0,55%, op smartphones 0,16% en op tablets 0,38%. Met name Bing won wat marktaandeel (terug) ten opzichte van Google, maar vergeleken met Q3 is dat enkel op desktop en laptop. Op smartphones en tablets verliest Google minder aan Bing en Yahoo! dan het in Q4 gewonnen had.

België

België Desktop Smartphone Tablet
Google 90,02% 99,25% 98,13%
Bing 7,83% 0,35% 0,76%
Yahoo! 1,46% 0,19% 0,55%

Ook in België daalde in Q1 het marktaandeel van Google op alle apparaten, al zijn het marginale verschillen. Er werd tussen 0,03% en 0,09% per apparaat verloren. De winst bij de concurrentie was dan ook beperkt. de Google/Yahoo! combinatie kende onderling wat verschuiving (met name in het voordeel van Bing), maar per saldo gebeurde er in Q1 weinig opmerkelijks in België en bleef Google absolute heerser bij het verwerken met zoekopdrachten.

Meer informatie over marktaandelen van zoekmachines?

Laat je e-mailadres achter en je ontvangst naast onze gave nieuwsbrief ook gratis het rapport marktaandelen zoekmachines 2016. Dat rapport bevat informatie en trends over meer landen dan in de kwartaalanalyses.

Vul je e-mailadres in en druk op downloaden

Brondata: gs.statcounter.com

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *