Marktaandelen zoekmachines Q1 2018
Nu het eerste kwartaal van 2018 is afgerond kunnen de marktaandelen zoekmachines Q1 2018 gepubliceerd worden. Weinig spannend is de vraag wie het grootste marktaandeel heeft (wie kan herinneren wanneer Google niet de grootste was?). Maar de verschuivingen ten opzichte van het laatste kwartaal van vorig jaar zullen wel duidelijk worden.
Bekijk ook de nieuwere marktaandelen zoekmachines Q2 2018
Nederland | Desktop | Smartphone | Tablet |
89,33% | 98,80% | 97,83% | |
Bing | 7,84% | 0,18% | 0,81% |
Yahoo! | 1,06% | 0,70% | 0,73% |
Q1 2018 verloor Google 0,77% marktaandeel op desktop en laptop computers nadat het in Q4 van vorig jaar 0,44% won. Bing’s aandeel steeg naar 7,84% (was 7,29%) en Yahoo! moest met 0,04% minimaal inleveren. Zoekopdrachten vanaf smartphones namen daarentegen wat toe op Google en Google steeg met 0,10% naar 98,80%. Zowel bing (-0,04%) als Yahoo! (-0,11%) verloren marktaandeel in Q1 van 2018. Zoekopdrachten vanaf tablets daalde opvallend genoeg op alle drie de grote zoekmachines. Google (-0,20%), bing (-0,20%) en Yahoo! (-0,15%) kende geen goede start van het jaar. De kleine zoekmachines, waaronder Duckduckgo, wonnen een beetje terrein.
In Europa
Europa | Desktop | Smartphone | Tablet |
86,68% | 97,27% | 93,85% | |
Bing | 6,51% | 0,24% | 3,05% |
Yahoo! | 1,87% | 0,69% | 1,42% |
Yandex | 3,59% | 1,45% | 0,95% |
In Europa bleef Google in het eerste kwartaal uiteraard ook de #1 zoekmachine, maar toch moest Google op alle apparaten wat marktaandeel inleveren. De ‘winnaar’ van Q1 2018 was Yandex. De Russische zoekmachine begon in Q4 al met het winnen van marktaandeel in Rusland en dat heeft zich doorgezet. In oktober 2017 had Yandex (over alle apparaten) nog 47,80% marktaandeel en Google 47,92%. In maart 2018 is dat verschil opgelopen naar 53,68% voor Yandex en 42,95% voor Google. Het zij minimaler, maar over heel Europa is dit verschil dus ook merkbaar en verlies Google wat terrein aan Yandex. Voor bing en Yahoo! veranderde er weinig met uitzondering van Yahoo! gebruik op tablets. Deze steeg aanzienlijk van 0,89% naar 1,42% in Q1 van 2018.
Verenigd Koninkrijk
Verenigd Koninkrijk | Desktop | Smartphone | Tablet |
83,61% | 97,99% | 90,46% | |
Bing | 12,19% | 0,37% | 6,68% |
Yahoo! | 2,92% | 1,30% | 2,29% |
In het Verenigd Koninkrijk kende het 1e kwartaal weinig spannende ontwikkelingen. Bing groeide op desktop en laptop in via gebruik van bing.co.uk (+0,20%), maar kende een daling via Yahoo! (-0,38%), waardoor per saldo marktaandeel verloren werd. Zoekopdrachten via Smartphones kende dezelfde verschuiving voor Bing, maar op tablets was er wel winst voor bing (+0,40%) en Yahoo! (+0,90%). Misschien belangrijkste conclusie: in het Verenigd Koninkrijk heeft bing een bereik van 15,11% op desktop en laptop en op tablets 8,97%. Best interessant dus. Nagenoeg alle overige zoekopdrachten vinden plaats via Google.
Duitsland
Duitsland | Desktop | Smartphone | Tablet |
86,12% | 98,45% | 94,39% | |
Bing | 10,20% | 0,37% | 3,21% |
Yahoo! | 1,71% | 0,72% | 1,13% |
De start van 2018 zorgt voor een daling van marktaandeel van Google op alle apparaten. Vervelend voor Google, want in Q4 won Google juist op alle apparaten marktaandeel. Het verlies is op desktop/laptop 0,55%, op smartphones 0,16% en op tablets 0,38%. Met name Bing won wat marktaandeel (terug) ten opzichte van Google, maar vergeleken met Q3 is dat enkel op desktop en laptop. Op smartphones en tablets verliest Google minder aan Bing en Yahoo! dan het in Q4 gewonnen had.
België
België | Desktop | Smartphone | Tablet |
90,02% | 99,25% | 98,13% | |
Bing | 7,83% | 0,35% | 0,76% |
Yahoo! | 1,46% | 0,19% | 0,55% |
Ook in België daalde in Q1 het marktaandeel van Google op alle apparaten, al zijn het marginale verschillen. Er werd tussen 0,03% en 0,09% per apparaat verloren. De winst bij de concurrentie was dan ook beperkt. de Google/Yahoo! combinatie kende onderling wat verschuiving (met name in het voordeel van Bing), maar per saldo gebeurde er in Q1 weinig opmerkelijks in België en bleef Google absolute heerser bij het verwerken met zoekopdrachten.
Meer informatie over marktaandelen van zoekmachines?
Verder lezen? Dat kan! Laat je e-mailadres achter en je ontvangt naast onze nieuwsbrief ook gratis onze nieuwste Whitepaper Marktaandelen Zoekmachines 2020. Vol informatie over de ontstaansgeschiedenis van alle bekende zoekmachines tot de huidige marktaandelen wereldwijd en in diverse Europese landen.
Brondata: gs.statcounter.com