Het eerste kwartaal is afgerond dus is het weer tijd om te rapporteren over de marktaandelen zoekmachines 2016. In 2015 liet Bing zien langzaam te groeien en wat marktaandeel van Google af te snoepen. Dit kwam met name door introductie van een nieuwe Windows, waarin Bing stevig geïntegreerd zit. Zal Bing verder groeien (en gaat ze ook groeien op mobiele apparaten), gaat Yandex uitbreiden naar andere talen en/of zal Baidu zich in de internationale strijd mengen? De eerste resultaten van de marktaandelen van zoekmachines in 2016 vind je in dit blog.

Bekijk ook de nieuwere Marktaandelen zoekmachines Q2 2016

Nederland Desktop Smartphone Tablet
Google 91,03% 98,41% 97,73%
Bing 6,59% 0,28% 0,80%
Yahoo! 1,53% 1,06% 0,98%

In Nederland spelen Yandex en Baidu geen rol van betekenis en zijn het Google en Bing die de toon zetten. Yahoo! geeft de Bing resultaten weer, dus zorgt in principe voor een additioneel bereik van Bing. In 2016 zien we dezelfde trend doorzetten als 2015 mee afsloot. Bing wint marktaandeel op desktop/laptop, maar verliest marktaandeel op smartphones en tablet. Opvallend is de grote stijging van Bing op desktop/laptop. In de eerste drie maanden van 2016 is het marktaandeel gestegen van 4,61% naar 6,59%. Dat is een stijging van 43%!

In Europa

Europa Desktop Smartphone Tablet
Google 90,10% 97,08% 93,71%
Bing 4,71% 0,50% 2,85%
Yahoo! 1,93% 1,41% 2,02%
Yandex 1,81% 0,74% 0,87%

Voor Google begon 2016 in Europa minder goed. Er werd marktaandeel verloren op desktop/laptop (-0,79%), smartphones (-0,34%) en tablets (-0,37%). Winnaar was Bing. Met name op desktop en laptops steeg het marktaandeel aanzienlijk van 3,70% naar 4,71%. Op tablets werd ook aan marktaandeel gewonnen (+0,59%), maar het al zeer beperkte marktaandeel op tablets werd nog lager (-o,18%). Yahoo! en Yandex kende wat wisselingen, maar weinig indrukwekkende veranderingen.

Verenigd Koninkrijk

Verenigd Koninkrijk Desktop Smartphone Tablet
Google 85,53% 96,39% 89,07%
Bing 9,76% 0,79% 6,83%
Yahoo! 3,52% 2,58% 3,57%

In Engeland, Wales, Schotland en Noord-Ierland is Google de search engine to beat. Q1 2016 toont dat Bing daar hard aan werkt, want het marktaandeel van Bing op desktop/laptop steeg van 7,69% naar 9,76%! Op gebied van tablets liep Bing ook forst in (+1,59%) en snoepte dat marktaandeel nagenoeg direct af van Google. Op tablets blijft Google onbetwist en onbedreigd marktleider en steeg het marktaandeel zelfs met 0,56% naar 96,39%.

Duitsland

Duitsland Desktop Smartphone Tablet
Google 89,71% 98,18% 96,13%
Bing 6,06% 0,46% 1,99%
Yahoo! 2,02% 1,09% 1,15%

Evenals in de voorgaande landen (en Europa) kende Google op desktop/laptop een vrij forse daling (-2,54%). Bing steeg daarentegen met 1,54%. Op smartphones leek er voor Google bijna geen rek in te zitten met 98,03%, maar toch wist Google het marktaandeel in 2016 nog wat verder te vergroten naar 98,18%. Andere spelers kennen een marginale rol. Op tablets verliest Google een beetje (-0,44%) en wint Bing wat (+0,33%).

België

België Desktop Smartphone Tablet
Google 92,00% 98,57% 97,64%
Bing 5,30% 0,37% 1,07%
Yahoo! 1,34% 0,77% 0,87%

Ook in 2016 ziet de zoekmachine markt er in België wat anders uit dan het in 2015 afsloot. De wijzigingen zijn echter minder sterk dan in bijvoorbeeld Nederland, UK en Duitsland. De voorkeur voor Google is zo sterk dat zelfs de nieuwe Windows een beperkte invloed heeft. Op desktop en laptop daalde het marktaandeel van Google met 1,31% naar 92,00%, maar op smartphone (+0,40%) en tablets (+0,16%) steeg het. Het marktaandeel van Bing op de eigen websites boven de 5,00% is wel opmerkelijk. Nog nooit scoorde Bing zo hoog en voorheen zat het steeds tussen de 3,00% en 4,00%. Meer dan 4,00% marktaandeel heeft Bing nooit een kwartaal gehad, tot Q1 2016.

Meer informatie over marktaandelen van zoekmachines?

Laat je e-mailadres achter en je ontvangst naast onze gave nieuwsbrief ook gratis het rapport marktaandelen zoekmachines 2016. Dat rapport bevat informatie en trends over meer landen dan in de kwartaalanalyses.

Vul je e-mailadres in en druk op downloaden

Brondata: gs.statcounter.com

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *