Marktaandelen zoekmachines Q1 2015
Zoekmachine gebruik in Q1 2015 had wederom lichte wisselingen. In Nederland groeit de Bing/Yahoo! gestaag verder op desktop/laptop en tablet, maar op smartphones krimpt het aandeel van de Microsoft zoekmachine iets. In Europa, met uitzondering van België komt deze trend bijzonder overeen. Verschillen zijn vrij minimaal. De conclusie is dat Google sterk was, sterk is en sterk blijft. Maar dat Bing langzaam maar zeker meer marktaandeel afsnoept… Lees verder voor de exacte cijfers in de landen (en Europa). Bekijk ook de nieuwere Marktaandelen zoekmachines Q2 2015
Nederland | Desktop | Smartphone | Tablet |
93,68% | 97,62% | 97,65% | |
Bing | 3,80% | 0,32% | 0,73% |
Yahoo! | 1,53% | 1,90% | 1,29% |
De Bing/Yahoo! combinatie is wederom gegroeid (+0,34%) in Q1 2015 op desktop en laptop. Op smartphones wint Google echter aandeel ten koste van Bing/Yahoo! Op tablets zien we dat Google ietwat krimpt. Echter, de laatste maand van het eerste kwartaal in 2015 toont dat Google groeit ten koste van Bing/Yahoo!.
In Europa
Europa | Desktop | Smartphone | Tablet |
91,18% | 95,83% | 93,26% | |
Bing | 3,35% | 0,76% | 2,84% |
Yahoo! | 2,15% | 2,53% | 2,54% |
Yandex | 1,40% | 0,58% | 0,79% |
In Europa zijn weinig veranderingen opgetreden in de eerste maanden van 2015. Op tablet daalde het marktaandeel van Google iets wat ten goede kwam van het Bing marktaandeel. Op desktop/laptop en smartphones zijn de veranderingen minimaal.
Verenigd Koninkrijk
Verenigd Koninkrijk | Desktop | Smartphone | Tablet |
88,04% | 93,72% | 88,72% | |
Bing | 7,07% | 1,39% | 6,61% |
Yahoo! | 3,61% | 4,67% | 4,23% |
De betere kwaliteit van Bing zoekresultaten in het Engels heeft direct verband op het gebruik in Engeland. Nog steeds is het marktaandeel van Bing in de UK een stuk hoger dan gemiddeld in Europa. Op desktop/laptop steeg het marktaandeel licht. Google raakte wat kwijt, eveneens als Yahoo! Bing groeide daarentegen, waardoor het marktaandeel van Bing/Yahoo! in Engeland in Q1 2015 steeg ten opzichte van Q4 2014. Weinig verschil is te zien bij zoekmachine gebruik op smartphones. Verschillen zijn nihil, maar in het voordeel van Google. Bijzonder is echter de stijging van Bing op tablets. Met ruim een procent stijging verhoogde Bing haar aandeel zeer fors. Dit ging met name ten koste van Google.
Duitsland
Duitsland | Desktop | Smartphone | Tablet |
90,80% | 97,41% | 95,74% | |
Bing | 3,64% | 0,54% | 1,95% |
Yahoo! | 2,18% | 1,69% | 1,53% |
Over de hele linie was Google verliezer in Duitsland gedurende Q1 2015. De marktaandelen van ’s werelds grootste zoekmachine daalde ten opzicht van 2014 op zowel desktop, smartphone en tablet. De winnaar in de eerste maanden van 2015 is Bing. Een nuance is echter terecht; wat Bing doet is marktaandeel afsnoepen van Google. Google is nog steeds met (extreme) afstand marktleider in Duitsland.
België
België | Desktop | Smartphone | Tablet |
94,65% | 97,73% | 97,17% | |
Bing | 3,17% | 0,54% | 1,17% |
Yahoo! | 1,24% | 1,58% | 1,32% |
Op tablet gaat België mee in de trend van de eerder geanalyseerde landen. Google verliest wat marktaandeel ten gunste van Bing. Op desktop en smartphone is de situatie echter anders. Google groeit daar juist ten koste van Bing en Yahoo!.
Meer informatie over marktaandelen van zoekmachines?
Verder lezen? Dat kan! Laat je e-mailadres achter en je ontvangt naast onze nieuwsbrief ook gratis onze nieuwste Whitepaper Marktaandelen Zoekmachines 2020. Vol informatie over de ontstaansgeschiedenis van alle bekende zoekmachines tot de huidige marktaandelen wereldwijd en in diverse Europese landen.
Brondata: gs.statcounter.com