Er is ook een nieuw ‘Marktaandelen zoekmachines’ onderzoek uit over Q2 2014. Kwartaal 1 van 2014 zijn de grote drie; Google, Bing en Yahoo! vrij constant gebleven in aandeel op desktop en laptop. De aandelen van zoekmachines op smartphone en tablet bekijkend is Google’s aandeel licht gedaald, ten gunste van directe concurrenten Bing en Yahoo! Europees gezien handhaaft Google haar dominante positie ook nog steeds en is er, ten opzichte van Q4 2013, weinig veranderd.

Nederland Desktop Smartphone Tablet
Google 93,76% 98,65% 98,84%
Bing 3,81% 0,23% 0,51%
Yahoo! 0,79% 0,97% 0,44%

Bing vertoont wederom een lichte groei op desktop/laptop. Dit gaat met name ten koste van het aandeel van Google wat nog steeds niet misselijk is. Ook op tablet weet Bing wat marktaandeel te winnen, terwijl het op Smartphones gelijk blijft. Yahoo! daalt met gebruik van de geïntegreerde Bing zoekmachine op Smartphone en tablet, terwijl het op desktop/laptop redelijk gelijk blijft. Grote winnaar in het eerste kwartaal van 2014 is dus weer Google. Een lichte daling, maar niets waaraan de mannen in Googleplex slapeloze nachten over houden. T.o.v. Q4 2013, toen desktop/laptop goed was voor 73% van de zoekopdrachten is Q1 2014 het gebruik van smartphone en tablet weer toegenomen. Desktop/laptop heeft nu een aandeel van 71,54%

In Europa

Europa Desktop Smartphone Tablet
Google 91,98% 96,98% 95,55%
Bing 3,00% 0,55% 2,02%
Yahoo! 1,61% 1,61% 1,34%
Yandex 1,29% 0,57% 0,65%

Europees gezien stijgt Google met ruim een procent, terwijl ze ook op smartphones en tablets meer gebruikt worden dan het laatste kwartaal van 2013. Naaste concurrent Bing laat ook een kleine groei zijn en heeft de 3% marktaandeel weer bereikt op desktop/tablet. Gezien het aandeel van bijna 80% van desktop/tablet in Europa is met name de 1% groei goed nieuws voor Google. Yahoo! laat minder mooie cijfers zien en daalt met name in gebruik, terwijl Yandex in tablets ietwat stijgt, maar de dalende trend van Yahoo! volgt op desktop/laptop en smartphones.

Verenigd Koninkrijk

Verenigd Koninkrijk Desktop Smartphone Tablet
Google 88,09% 95,81% 92,31%
Bing 6,45% 0,96% 4,78%
Yahoo! 3,50% 2,89% 2,56%

In het Verenigd Koninkrijk kwam 66,62% van de zoekopdrachten via desktop/laptop, 21,68% van een smartphone en 11,7% van de zoekopdrachten vond plaats via een tablet. Opmerkelijk want in één kwartaal is gebruik van desktop/laptop met 8% afgenomen. Dit komt met name door smartphones. Het lijkt alsof rond de kerstperiode veel smartphones bijgekomen zijn die in januari en februari zeer veel gebruikt zijn. In de laatste maand van Q1 2014 is het gebruik al weer wat afgenomen ten opzicht van de maanden ervoor.

Duitsland

Duitsland Desktop Smartphone Tablet
Google 92,66% 98,43% 97,86%
Bing 2,71% 0,34% 0,97%
Yahoo! 1,59% 0,94% 0,71%

In het Duitsland kwam 82,59% van de zoekopdrachten via desktop/laptop, 11,82% van een smartphone en 5,59% van de zoekopdrachten vond plaats via een tablet.

België

België Desktop Smartphone Tablet
Google 94,54% 98,58% 98,37%
Bing 3,27% 0,36% 0,78%
Yahoo! 0,69% 0,93% 0,60%

In het België kwam 83,47% van de zoekopdrachten via desktop/laptop, 8,19% van een smartphone en 8,34% van de zoekopdrachten vond plaats via een tablet.

Meer informatie over marktaandelen van zoekmachines?

Verder lezen? Dat kan! Laat je e-mailadres achter en je ontvangt naast onze nieuwsbrief ook gratis onze nieuwste Whitepaper Marktaandelen Zoekmachines 2020. Vol informatie over de ontstaansgeschiedenis van alle bekende zoekmachines tot de huidige marktaandelen wereldwijd en in diverse Europese landen.

Brondata: gs.statcounter.com