Marktaandelen zoekmachines Nederland 2022
Heb jij Google gebruikt om te zoeken naar de marktaandelen van zoekmachines? Grote kans van wel, want in Q2 2022 was het aandeel van Google in Nederland 94,06%. Misschien heb je wel gebruik gemaakt van Bing, Yahoo of DuckDuckGo óf een van de andere zoekmachines. In de marktaandelen zoekmachines kijken we naar het marktaandeel van populaire zoekmachine per apparaat type.
Inhoudsopgave
Marktaandelen zoekmachines Q2 2022
Nederland
In Q2 werd een nieuwe zoekmachine aangekondigd welke we vanaf nu in de gaten gaan houden. Ahrefs maakte in 2019 al bekend bezig te zijn met haar eigen zoekmachine, de beta versie daarvan is in juni uitgerold. Yep, de zoekmachine door Ahrefsbot, is vanaf nu door iedereen te gebruiken.
Net als vele andere (nieuwe) zoekmachines zijn de resultaten in Nederland nog niet goed genoeg om een switch te maken.
Een andere opvallende trend is de opkomst van YANDEX. Deze zoekmachine uit Rusland had op alle type apparaten een groei. Zo was er 21,60% groei op desktop, 43,48% op tablet en 11,97% op mobiel in vergelijking met Q1.
Waar in Q1 al geconcludeerd werd dat Bing in een positie trendlijn zit is ook terug te zien in Q2, zo was het marktaandeel in juni 2022 nog nooit zo hoog op desktop (9,17%). In totaal won Bing op desktop 7,07% wat zorgde voor een verlies van Yahoo! van 8,11% marktaandeel.
Google is en blijft de dominante zoekmachine maar moet uitkijken voor de groeiende trend van Bing op desktop. Zo lag het marktaandeel van Google in juni 2022 in tijden niet meer zo ‘laag’ , het marktaandeel was 86,6%. Dit is historisch want dat is, tot hoever we terug kunnen zien in de data, nog nooit zo ‘laag’ geweest.
Daarnaast kwam vanuit Google een heel interessant bericht naar buiten dat Gen Z steeds vaker TikTok / Instagram gebruikt voor inspiratie in plaats van Google. Volgens Google gaat ongeveer 40% van de mensen in Amerika tussen de 18 en 24 bij het zoeken naar een plek om te lunchen niet meer naar Google maar naar TikTok of Instagram.
Nederland | Desktop | Mobiel | Tablet |
87,36% | 97,64% | 97,18% | |
Bing | 8,48% | 0,32% | 0,52% |
Yahoo! | 8,11% | 0,37% | 0,31% |
DuckDuckGo | 1,35% | 0,80% | 1,32% |
België
België | Desktop | Mobiel | Tablet |
85,92% | 98,24% | 97,59% | |
Bing | 10,37% | 0,34% | 0,64% |
Yahoo! | 1,51% | 0,25% | 0,28% |
DuckDuckGo | 0,76% | 0,45% | 0,97% |
Wereldwijd
Wereldwijd | Desktop | Mobiel | Tablet |
85,12% | 95,55% | 90,75% | |
Bing | 8,35% | 0,52% | 5,12% |
Yahoo! | 2,56% | 0,75% | 1,34% |
DuckDuckGo | 0,93% | 0,50% | 0,98% |
Marktaandelen zoekmachines Q1 2022
Nederland
In Nederland waren er in Q1 van 2022 verschuivingen te zien bij tablet en mobiel. Een hele opvallende is het aandeel van Bing op tablet, deze zoekmachine verloor procentueel maar liefst 46,85% op dit type apparaat. Op mobiel verloor Google iets marktaandeel (-0,55%) wat werd opgevangen door DuckDuckGo (+27,47%) en Bing (+31,88%).
Google blijft de meest dominante zoekmachine in Q1 met 87,84% marktaandeel op desktop, 97,77% op mobiel en 97,52% op tablet. Wel is het opvallend dat vooral op desktop Google in een dalende trend zit. Waar het marktaandeel op desktop in januari 2021 op 89,45% lag was dat begin dit jaar op 87,6%. Het aandeel van Bing stijgt, eerder werd door Eddie al geconcludeerd dat dit mogelijk komt door de introductie van Windows 11.
Nederland | Desktop | Mobiel | Tablet |
87,84% | 97,77% | 97,52% | |
Bing | 7,92% | 0,30% | 0,42% |
Yahoo! | 1,64% | 0,36% | 0,29% |
DuckDuckGo | 1,39% | 0,77% | 1,17% |
België
België | Desktop | Mobiel | Tablet |
85,26% | 98,23% | 97,79% | |
Bing | 11,25% | 0,35% | 0,60% |
Yahoo! | 1,40% | 0,22% | 0,32% |
DuckDuckGo | 0,75% | 0,44% | 0,81% |
Wereldwijd
Wereldwijd | Desktop | Mobiel | Tablet |
85,27% | 95,01% | 90,65% | |
Bing | 7,85% | 0,56% | 5,03% |
Yahoo! | 2,83% | 0,85% | 1,56% |
DuckDuckGo | 1,01% | 0,52% | 1,02% |
Meer informatie over marktaandelen van zoekmachines?
Verder lezen? Dat kan! Laat je e-mailadres achter en je ontvangt naast onze nieuwsbrief ook gratis onze Whitepaper Marktaandelen Zoekmachines van 2020. Deze staat vol informatie over de ontstaansgeschiedenis van alle bekende zoekmachines tot de huidige marktaandelen wereldwijd en in diverse Europese landen.

Marktaandelen Zoekmachines 2020
Brondata: gs.statcounter.com
Marktaandelen zoekmachines 2013 t/m 2021
Sinds 2022 updaten we dit blog voor één overzicht, eerder schreven we bij Pure Internet Marketing per kwartaal een apart blog. Toch benieuwd naar de marktaandelen van vorige jaren? Navigeer dan makkelijk naar een kwartaal via onderstaande links!
- Marktaandelen zoekmachines Q3 2021
- Marktaandelen zoekmachines Q2 2021
- Marktaandelen zoekmachines Q1 2021
- Marktaandelen zoekmachines Q4 2020
- Marktaandelen zoekmachines Q3 2020
- Marktaandelen zoekmachines Q2 2020
- Marktaandelen zoekmachines Q1 2020
- Marktaandelen zoekmachines Q4 2019
- Marktaandelen zoekmachines Q2 2019
- Marktaandelen zoekmachines Q1 2019
- Marktaandelen zoekmachines Q4 2018
- Marktaandelen zoekmachines Q3 2018
- Marktaandelen zoekmachines Q2 2018
- Marktaandelen zoekmachines Q1 2018
- Marktaandelen zoekmachines Q4 2017
- Marktaandelen zoekmachines Q3 2017
- Marktaandelen zoekmachines Q2 2017
- Marktaandelen zoekmachines Q1 2017
- Marktaandelen zoekmachines Q4 2016
- Marktaandelen zoekmachines Q3 2016
- Marktaandelen zoekmachines Q2 2016
- Marktaandelen zoekmachines Q1 2016
- Marktaandelen zoekmachines Q4 2015
- Marktaandelen zoekmachines Q3 2015
- Marktaandelen zoekmachines Q2 2015
- Marktaandelen zoekmachines Q1 2015
- Marktaandelen zoekmachines Q4 2014
- Marktaandelen zoekmachines Q3 2014
- Marktaandelen zoekmachines Q2 2014
- Marktaandelen zoekmachines Q1 2014
- Marktaandelen zoekmachines Q4 2013
- Marktaandelen zoekmachines Q3 2013