Menig blog website heeft een affiliate link. Helemaal wanneer er honderden/duizenden affiliate links op de website staan is het overzicht bewaren lastig. In onderstaande video op ons YouTube kanaal leg ik uit hoe je gemakkelijk je affiliate links kunt beheersen en overzicht kunt houden door een Google Spreadsheets file aan te maken en twee functie te gebruiken. Lees je liever? Onder de video is een samenvatting van de video uitgeschreven.

Makkelijk affiliate links beheren in Google Spreadsheets! – Een Pure Keukensessie

Timestamps:
00:00 Intro
00:27 Huidige affiliate links in kaart brengen
01:31 getStatusCode functie toevoegen
02:31 importXML functie toevoegen
04:11 Conclusie

Samenvatting video

Menig blog website heeft een affiliate link. Helemaal wanneer er honderden/duizenden affiliate links op de website staan is het overzicht bewaren lastig. In deze video leg ik uit hoe je je affiliate links kunt beheren en makkelijk overzicht kunt bewaren.

Begin eerst met het in kaart brengen van je huidige affiliate links of maak nieuwe links aan. Sorteer je affiliate links op basis van de pagina waar deze op staat en voeg de affiliate én originele link aan het file toe. Mocht je om wat voor reden dan ook en keer de link willen checken kun je dit aan de hand van de originele link doen. Doe je dit met de affiliate link dan is je data niet meer zuiver, je hebt immers zelf op de link geklikt en het is geen bezoeker vanuit jouw website. Ga je nieuwe affiliate links aanmaken? Geef altijd een referentie mee in het affiliate programma wat jij gebruikt, zo kun je in het affiliate programma maar ook bijvoorbeeld Google Analytics (moet het wel eerst doorgemeten worden) zien welke affiliate links het goed doen en welke minder.

Om te checken of affiliate links 404’s zijn of dat ze gewoon werken kunnen we de getStatusCode functie toevoegen. Deze functie is niet standaard in Google Spreadsheets en moeten we daarom eerst ‘aan’ zetten. Ga naar Extra-Scripteditor en plak de volgende code erin:

function getStatusCode(url){ var options = { ‘muteHttpExceptions’: true, ‘followRedirects’: false }; var url_trimmed = url.trim(); var response = UrlFetchApp.fetch(url_trimmed, options); return response.getResponseCode(); }

Nu kun je aan de hand van deze formule: =getStatusCode(C2) gemakkelijk zien of een link een 404 is of niet.

Mocht je een product promoten kan het voorkomen dat dit product niet voorradig is, het is dan wel een werkende link maar een bezoeker kan niet converteren. Door de importXML functie toe te voegen in Google Spreadsheets kun je een stukje code ophalen van de website die aangeeft of een product wel of niet voorradig is. Ga bij de affiliate link naar de tekst die aangeeft of een product op voorraad is of niet, selecteer deze en druk op inspecteren. Ga op zoek naar een stukje code die dit aangeeft.

Nu kun je aan de hand van deze formule: =importxml(C2;”// span[@class=’delivery-time__stock’]”) zien of een product op voorraad is of niet.

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *