Majestic SEO – deze analyses haal je uit Majestic SEO
Majestueuze SEO, koninklijke of statige SEO? Het is maar net hoe je “Majestic SEO” naar het Nederlands vertaalt. Het geeft in ieder geval een gevoel bij de waarde die deze tool aan je SEO inspanningen kan toevoegen. Maar dan moet je wel weten hoe je deze tool moet gebruiken. Gelukkig lees je hieronder meer over welke analyses je uit Majestic SEO haalt!
Wat is Majestic SEO?
Majestic SEO, of gewoon Majestic zoals het bedrijf tegenwoordig officieel heet, heeft een tool ontwikkeld om backlink profielen in kaart te brengen. Ze geven zelf aan dat ze de grootste commerciële link intelligence database ter wereld hebben samengesteld. Met de Majestic SEO tooling die ze daarbij hebben ontwikkeld kan je als online marketeer gebruik maken van alle inzichten die deze database oplevert. Kort samengevat is Majestic SEO een tool om de links naar een website te kunnen analyseren.
Bekijk in onderstaande video ook de uitleg van Majestic zelf:
Wat is de toegevoegde waarde van Majestic SEO of een vergelijkbare tool?
De toegevoegde waarde van deze tool zin hem vooral in het analyseren en in kaart brengen van backlinks, wat voor linkbuilding bijvoorbeeld erg handig is. Naast Majestic SEO bestaan er meer tools die backlink profielen in kaart brengen. De meest bekende andere namen zij Moz, Ahrefs en SEMrush. Allemaal doen ze min of meer hetzelfde met vaak een net iets andere focus of specialiteit. Moz is een wat meer basic tool met eigen metrics, Ahrefs heeft meer on page functionaliteiten. Semrush is de grootste overall tool met ook andere zoekwoord, advertentie en social media functies.
Er valt te argumenteren dat Majestic SEO (dat gevestigd is in Engeland) van nature een wat meer Europees gerichte focus heeft. In tegenstelling tot de concurrenten die in Amerika en Singapore gevestigd zijn. Wat daarbij wel vermeld moet worden is dat alle partijen over data beschikken en inzichten laten zien van landen wereldwijd. Al deze tools zijn dus heel waardevol wanneer je meer wilt weten over de linkwaardigheid van je eigen website of bijvoorbeeld van die van concurrenten.
Welke analyses haal je uit Majestic SEO?
De mogelijkheden met Majestic SEO zijn – als je een beetje creatief bent – eindeloos. Er zijn een aantal ‘basis analyses’ welke je zeker voor iedere website kan toepassen. En een aantal alternatieve analyses om Majestic SEO in te zetten voor slimme doeleinden. Hieronder zal ik eerst de basis uitleggen en vervolgens nog wat slimme toepassingen delen.
Majestic SEO site explorer
De meest gebruikte en belangrijkste analyses van Majestic SEO haal je uit de site explorer. Via deze zoekfunctie kan je een domeinnaam analyseren door de URL in te voeren. Uit deze analyse komen vervolgens belangrijke metrics als de Trust flow en Citation flow van het domein. Aangezien deze twee metrics samen de belangrijkste indicatoren zijn voor het backlink profiel, zal ik ze hieronder wat verder uitleggen. Daarnaast haal je uit deze tool nog meer overzichten en metrics die je inzicht geven in het linkprofiel. Zoals bijvoorbeeld de “link graph” en het “link profiel” zoals hieronder te zien is van Google.nl.
Trust flow
De trust flow loopt op een schaal van 0-100 en geeft inzicht in de kwaliteit van de links richting je website. Hoe hoger de score, hoe groter de kwaliteit van de links die er gevonden zijn. Om een indicatie te geven; google.nl heeft op het moment van meten een trust flow van 65. Dat is al een behoorlijk hoge score.
Citation flow
De citation flow loopt op een schaal van 0-100 en geeft inzicht in het link volume. Hoe hoger de score, hoe groter het volume van links die er gevonden zijn. Zoals te zien is heeft google.nl een citation flow van 62, dat geeft wel aan dat een zeer hoge score niet zomaar behaald wordt.
Samen geven de trust flow en de citation flow inzicht in het backlink profiel van de site. Eigenlijk is daarbij het belangrijkste dat je goed op de trust flow scoort. Heb je namelijk een groot volume aan backlinks, maar van (zeer) lage kwaliteit, dan voegt dat niet zo veel toe als wanneer het omgekeerde het geval is. Realiseer je daarnaast dat zeer hoog scoren op beide metrics voor de meeste websites geen haalbare doelstelling is. Als je kijkt naar onderstaand overzicht van bekende websites (inclusief google.com zelf) en de bijbehorende scores geeft dat een realistisch beeld van de absolute top. Tip: analyseer de scores van concurrenten die je op dit moment “outperformen” in de zoekmachine, dan krijg je een goede indicatie van waar je op wilt mikken met deze scores.
Bulk backlink checker en domeinen vergelijken
Met deze twee functies uit Majestic SEO kan je heel overzichtelijk meerdere domeinen met elkaar vergelijken. Op deze manier krijg je meer gevoel bij de prestaties van je eigen website en doe je tegelijkertijd inspiratie op voor links die je mogelijk ook kan binnenhalen. Je kan met de Bulk backlink checker en het vergelijken van domeinen redelijk diep ingaan op alle details en verschillen tussen jouw en iedere andere website. Kijk vervolgens eens in de “Majestic Million”, een lijst waarin de hoogst scorende websites terugkomen. Als je op ‘.nl’ domeinen filtert, krijg je een overzicht van alle Nederlandse websites die het beste scoren. De data uit deze functies is ook gemakkelijk te exporteren, zodat je bijvoorbeeld in Excel nog wat meer analyses kan maken. Als je bijvoorbeeld wilt inzoomen op bepaalde metrics, of wilt filteren op variabelen die in de tool zelf niet te selecteren zijn.
Alternatieve analyses met Majestic SEO
Naast de basisanalyses die je met Majestic SEO kan uitvoeren, zijn er ook een paar handige alternatieve analyses die je er uit kunt halen. Bij deze gebruik je de tool om de informatie in te zetten voor de volgende doeleinden:
Concurrentie analyse
Majestic SEO is de perfecte tool om in te zetten bij een concurrentie analyse. De data van concurrenten is namelijk ook beschikbaar via de database. Zo kan je gemakkelijk analyseren welke links concurrenten hebben. Hiervoor gebruik je bijvoorbeeld de ‘bulk backlink tracker’ en ‘domeinen vergelijken’, of je voert een willekeurige URL van een concurrent in de site explorer. Welke strategieën en link ingangen kan je bij concurrenten ontdekken die je zelf ook kunt gebruiken? Tip: analyseer niet alleen de homepagina maar juist ook diepere pagina’s, deze zijn vaak nog meer te boosten!
Naast inspiratie krijg je ook inzicht in de trust flow en citation flow van concurrenten. Dit is uiterst handige informatie wanneer je wilt analyseren hoe concurrenten online presteren en hoe jouw website ten opzichte daarvan presteert. Hebben concurrenten bijvoorbeeld een trust flow en citation flow van >70 terwijl jij rond de 30 zit, dan wordt het wel heel lastig om te ranken ten opzichte van deze concurrenten.
Penalty’s oplossen
Mocht je een penalty vanuit Google aan de broek hebben, dan biedt Majestic SEO een uitkomst. Deze kan je krijgen wanneer je de richtlijnen vanuit Google overtreedt. Vaak ligt een dergelijke penalty aan het backlink profiel van de website. Je hebt dan te maken met (een groot aantal) kwalitatief slechte of zelfs negatieve links. Door bijvoorbeeld grafieken van het backlink profiel of backlink history te analyseren krijg je inzicht in links van lage kwaliteit die je hebt opgedaan. Ook als je weet dat bepaalde links door Google zijn aangeduid als negatief, kan je gaan zoeken tussen de backlinks van jouw website, of er daar van bij zitten. Zo vind je de zere plek die aangepakt moet worden om de penalty op te lossen.
Kwalitatieve backlinks met een nofollow opspeuren
Normaal gesproken ben je wellicht meer gefocust op de follow links die ook daadwerkelijk waarde doorgeven aan je website. Maar vergeet niet dat er “goud” te ontdekken valt wanneer je ook de nofollow links onder de loop neemt. Het is namelijk goed mogelijk dat er kwalitatief hoogwaardige backlinks tussen zitten. Deze backlinks zijn mogelijk om te zetten in een dofollow link. Hiervoor zou je dan een outreach richting de website eigenaar moeten doen. Dit zal waarschijnlijk lang niet altijd succesvol zijn. Maar wanneer je aangeeft de gemaakte link enorm te waarderen en vriendelijk vraagt of het mogelijk is er een dofollow link van te maken, zullen er ook partijen zijn die daartoe bereid zijn, en heb je zo een kwalitatieve backlink weten te scoren! Goud.