Wie wil beginnen met e-mail marketing komt al snel Mailchimp tegen. Mailchimp is door de jaren heen een stuk verbeterd en met een gratis account kun je zelfs al tot 2.000 mensen in je doelgroep toevoegen. Het is dan ook een logische keuze wanneer je wilt beginnen met e-mail marketing. In onderstaande video neem ik jou mee in Mailchimp en vertelt hij waar je op moet letten wanneer je gaat beginnen met Mailchimp. Lees je liever? Onder de video is een transcriptie van de video te vinden.

Mailchimp handleiding Nederlands: Beginnen met e-mailmarketing – Een Pure Handleiding



Timestamps:
00:00​ Intro
00:28​ Wat zijn de voordelen van Mailchimp?
01:18​ Mailchimp interface
01:53​ Doelgroepen Mailchimp
02:22​ Doelgroep instellingen
02:43​ Doelgroep naam aanpassen
03:15​ Double Opt-In
04:01​ Merge Tags
04:44​ Verplichte footer content
05:03​ Google Analytics Mailchimp
05:15​ Formulier maken
07:23​ Inschrijf formulier
08:09​ Mailchimp in het Nederlands
08:45​ Uitschrijf formulier
09:08​ Formulier op de website plaatsen
10:17​ Doelgroep opbouwen en uitbreiden
12:05​ Conclusie

Transcriptie video

Wanneer je aan slag wilt met e-mail marketing dan is Mailchimp een pakket wat je vaak tegen zult gaan gekomen. Door de jaren heen is Mailchimp echt een stuk verbeterd dus het is ook een logische keuze om mee te starten. Vandaag ga ik je laten zien waar je op moet letten op het moment dat je met Mailchimp aan de slag wilt.

Welkom bij de nieuwe Pure vlog, mijn naam is Tim en vandaag ga ik je wat vertellen over wanneer je aan de slag wilt met Mailchimp.

Wat zijn de voordelen van Mailchimp?

Wanneer je op zoek gaat naar een e-mail marketing pakket is Mailchimp een pakket wat je snel tegen zult gaan komen. Een van de grote voordelen is dat het best een goed gratis pakket is ook. Natuurlijk kun je wanneer je wat professioneler met Mailchimp aan de slag wilt en net wat meer van het pakket gebruik wilt maken ook voor 10 of 15 euro per maand een pakket aanschaffen.

Maar met de gratis versie kun je al tot 2000 mensen in je doelgroep opnemen en kun je ook gebruik maken van best wel veel van de features. Een van de nadelen van het gratis pakket is dat er onderin de footer een Mailchimp logotje komt te staan maar hoe erg is dat nou eigenlijk? Wanneer je gaat starten met Mailchimp heb je waarschijnlijk aan 2000 contacten aan het begin ook ruim voldoende maar het is wel even goed om te weten waar je op moet letten op het moment dat je met Mailchimp aan de slag gaat.

Heb je al een account, log dan in en heb je nog geen account dan kun je jezelf even registreren dan zie ik je in de interface.

Mailchimp interface

Oké goed je bent nu ingelogd bij Mailchimp en wat je eigenlijk daar meteen ziet is een overzicht van hoe groot je doelgroep is, hoeveel nieuwe subscribers je hebt gekregen en wat resultaten over de mailings die je hebt verstuurd.

Wat je misschien opvalt is dat de knoppen en alles wel in het Engels is, dit kunnen we (nog) niet naar Nederlands overzetten. Aan de linkerkant – onder het aapje – vind je het menu van Mailchimp daar kun je heel eenvoudig een mail gaan maken, je hebt doelgroepen, campagnes en nogal wat andere tabs voor automatisering.

Doelgroepen Mailchimp

Goed, wij gaan vandaag de belangrijkste dingen instellen dus we gaan ons eigenlijk met name focussen op de tab ‘audiences’. Wanneer je op audiences klikt aan de linkerkant dan opent zich weer een vervolgmenu en daar staan eigenlijk nog wat meer opties. Je hebt onder andere dashboard, je kunt naar alle contacten om ze te bekijken en te beheren, je kunt signup forms instellen en wijzigen en nog wat andere dingen. Daar gaan we ons vandaag dus ook op focussen.

Doelgroep instellingen

Wat ik altijd makkelijk vind is om aan de rechterkant boven op ‘manager audiences’ te klikken van de doelgroep die je eigenlijk aan wil gaan passen en dan naar settings te gaan. De settings die je daaronder ziet die kun je allemaal aanpassen dan, ik zal mij even beperken tot de settings die het allerbelangrijkste zijn op dit moment.

Doelgroep naam aanpassen

Dat is bijvoorbeeld de allereerste: ‘audience name and defaults’. Hier kun je onder andere de naam van de doelgroep instellen, de afzender, standaard onderwerp wat je mee kunt schieten met de e-mailings en je kunt ook – en dat vind ik zelf wel heel handig – rechts onderin kun je je e-mailadres toevoegen zodat je ook elke dag – op het moment dat er nieuwe aanmeldingen voor de nieuwsbrief geweest zijn – een overzicht krijgt van die personen. Op die manier heb je wel een beetje meer feeling bij de doelgroep.

Double Opt-In

Ook nog wel belangrijk eigenlijk bij audience field and settings is de form settings waar je vindt ‘enable double opt-in’. Op het moment dat je met e-mail marketing aan de slag wilt en je wil mensen bijvoorbeeld nieuwsbrieven gaan sturen dan is een dubbele opt-in – volgens de AVG – verplicht. Zorg dus altijd dat je dat aangevinkt hebt.

Wat eigenlijk dan gebeurd is op het moment dat iemand zich aanmeldt middels een formulier dan krijgen ze een mailtje waarin ze moeten bevestigen dat zich daadwerkelijk hebben aangemeld. Heb je veel last van spam dan kun je ook reCAPTCHA aanzetten, dan moet iemand een soort testje doen voordat ze daadwerkelijk aangemeld worden.

Zelf vink ik die eigenlijk altijd uit. Wanneer je dat hebt ingesteld bij de 2e tab ‘GDPR fields and settings’ kun je eventueel een privacy melding toevoegen als je zou willen.

Merge Tags

Ook belangrijk is de ‘audience fields and *|MERGE|* tags. Op het moment dat je namelijk een merge tag gebruikt dan kun je dynamische content inladen in een mailing. Dus bijvoorbeeld de merge tag *|FNAME|* – voornaam – kan dan dynamisch de voornaam van een persoon in een mailing inschieten. Op het moment dat jij de merge tag voornaam wil gebruiken dan moet je die meenemen in een formulier, daar kom ik zometeen op. Vul ik dan in ‘Tim’ en mijn e-mail adres dan staat er boven aan de mailing ‘Hallo *|FNAME|*’ en dan komt daar dus te staan ‘Hallo Tim’.

Je kunt hier ook zelf merge tags toevoegen, bijvoorbeeld bedrijfsnaam wanneer je dat handig vindt en dan kun je ook de bedrijfsnamen in de mailing meenemen.

Verplichte footer content

De required footer content is ook een belangrijk stap, daarin geef je eigenlijk aan waarom iemand de mailing ontvangt. Die vind je terug ook als een soort merge tag – eigenlijk als list script – die je onderaan de mailing toevoegt waarin je bijvoorbeeld kunt zeggen dat je de mailing ontvangt omdat je hebt aangemeld voor de nieuwsbrief.

Google Analytics Mailchimp

De Google Analytics instelling is ook belangrijk, hier kun je de UA-code van Google Analytics toevoegen zodat je ook in Google Analytics straks wat meer data over clicks en e-mails bijvoorbeeld in kunt gaan zien.

Formulier maken

Nou de instellingen staan goed, dan is het nu tijd om een formulier aan te gaan maken want je wilt natuurlijk wel dat mensen zich kunnen aanmelden voor jouw mailing. Dat doen we door naar ‘signup forms’ te gaan. Daar zie je dan ook weer een aantal verschillende opties waar eigenlijk de form builder voor de meeste het makkelijkst is om te gebruiken, daarmee kun je heel simpel een contactformulier aanmaken.

De embedded forms is wanneer je zeg maar je eigen styling aan een website mee wilt geven aan een contactformulier. Met een subscriber pop-up kun je een pop-up tonen op de website op het moment dat iemand bijvoorbeeld 5 of 10 seconden op de website is waarna ze een bijvoorbeeld het inschrijfformulier te zien krijgen. Het contact form is op het moment dat je echt een contactformulier wilt gaan integreren op de website waar mensen dus echt berichten kunnen gaan sturen naar jouw Mailchimp inbox. Zelf gebruik ik voor een contactformulier veel liever mijn eigen e-mail adres maar ik kan me voorstellen dat het voor sommige makkelijk is.

Heb je een bepaald programma wat je gebruikt wat formulieren kan maken dat gekoppeld kan worden aan Mailchimp dan kun je bij form integrations aan de slag. Ik denk dat de meeste van jullie de form builder zullen gaan gebruiken en die moet je sowieso nu voor het eerst aanklikken om alles in te stellen. Want met de form builder kunnen we ook alle tekstjes et cetera tonen die bij een formulier te zien zijn.

Er zijn best wel een aantal formulieren waar je doorheen moet. Je hebt een aanmeldformulier, subscribe, afmeld formulier, unsubscribe, je hebt profielinformatie waar je je eigen profielinstellingen kunt instellen dat zie je bij update profile en dan heb je nog een paar andere formulieren. Deze moet je eigenlijk allemaal even langs gaan en bij alle formulieren kun je de tekst aanpassen, de buttons aanpassen en je kunt de kleurtjes aanpassen.

Wanneer je dat allemaal goed doorlopen hebt dan weet je zeker dat op het moment dat iemand zich aanmeldt dat de tekst in het mailtje helemaal naar wens is, dat op het moment dat iemand zich afmeld dat er dan nog een fijne tekst moet staan en dit is iets wat veel vergeten wordt door mensen. Op het moment dat je dit niet goed instelt dan krijg je eigenlijk soms best wel rare meldingen op het moment dat je je bijvoorbeeld afmeldt.

Inschrijf formulier

Ik zal er even eentje laten zien – bijvoorbeeld sign-up form – niet onbelangrijk. Op het moment dat je deze hebt ingesteld kun je die eigenlijk dus ook rechtstreeks op je website implementeren. Nou ik voeg hier een logootje in, “schrijf je in voor de Pure nieuwsbrief”, een e-mail adres wil ik weten, voornaam, achternaam en bedrijfsnaam en de rest van de velden die ik gebruik om mijn doelgroep te verrijken – zijn dus andere merge tags eigenlijk die je in kunt vullen – die heb ik op verbergen gezet omdat ik die niet aan iemand wil vragen die vul ik zelf later wel in. Je kunt naar ‘design it’ waar je dus bijvoorbeeld de formulieren een kleurtje kunt geven, waar je de tekst kunt aanpassen, het font kunt aanpassen en de tekst grootte en kleur enzo aan kunt passen.

Mailchimp in het Nederlands

Dat doe je eigenlijk maar één keer voor alle formulieren en bij ‘translate it’ kun je per formulier kun je de vertaling toe gaan voegen. Daar komt het Nederlands wel dus bij kijken. Wat je tegenwoordig kunt doen is je kunt alle formulieren, alle Engelse termen die gebruikt worden automatisch naar het Nederlands laten vertalen. Dat scheelt heel veel werk maar als je toch dan liever zelf iets anders wilt kun je dat ook weer heel makkelijk aanpassen. Nou goed, loop per formulier in ieder geval ook alle vertalingen eventjes langs om te kijken of dat allemaal naar wens is en je kunt dus eigenlijk altijd bij ‘build it’ kun je kijken of het formulier helemaal aansluit.

Uitschrijf formulier

Een andere bijvoorbeeld op het moment dat iemand zich uitschrijft van de nieuwsbrief, staat er dus afmelden en “vul hier je e-mail adres in om je af te melden”, dat willen we natuurlijk eigenlijk helemaal niet. Daarna komen ze op een pagina en daar staat dan “afmelding is geslaagd, je zult geen nieuwsbrief meer ontvangen”. Je kunt dan ook nog vragen van “Waarom wil je je uitschrijven?”. Dit soort dingen zijn allemaal zeg maar fine te tunen naar wens.

Formulier op de website plaatsen

Vervolgens kun je dan naar embedded forms gaan en daar staat eigenlijk het formulier wat je kunt gebruiken om op de website te plakken. Dit kan heel makkelijk door copy pasten en op moment dat je gewoon het formulier kopieert en op de website plakt zal die in principe gewoon goed getoond worden en kan iemand zich dus aan gaan melden voor jouw nieuwsbrief.

Je hebt hier ook nog een paar keuzes in. Je kunt bijvoorbeeld een titel toevoegen of niet, je kunt alleen verplichte velden tonen of niet, je kunt ook alle velden tonen. Hier kun je dus gewoon met de form builder aangeven van required required en dan zeg ik doe alleen maar de required velden tonen, dan is je formulier op weer een stuk compacter. Daar heb je dus ook nog wat andere opties in. Goed, copy paste en het werkt. Wil je je eigen styling gebruiken dan kun je bijvoorbeeld de unstyled variant pakken dan wordt er verder ook geen css mee geschoten. Dan pakt hij dus eigenlijk de CSS instellingen van jouw website. Speel er een beetje mee, zorg dat het formulier de velden bevat die jij graag op de website toe wilt voegen en zorg dat het formulier op de website komt en dan kun jij beginnen met het opbouwen van een doelgroep in Mailchimp.

Doelgroep opbouwen en uitbreiden

Dit is eigenlijk wel echt de basis van Mailchimp, je hebt een Mailchimp account gemaakt, hebt een doelgroep waar je mensen voor kunt gaan uitnodigen, je zorgt ervoor dat de mensen die zich aanmelden de juiste teksten te zien krijgt, dat alle instellingen staan zodat die aansluiten op jouw eigen wensen en op het moment dat iemand nu een formulier op de website invult en zich dus eigenlijk aanmeldt voor jouw mailing dan zullen ze bij all contacts komen te staan. Dan kun je op die manier dus beginnen met het opbouwen van jouw doelgroep.

Die doelgroep kun je vervolgens ook weer zelf gaan uitbreiden, je kunt ook handmatig contacten toevoegen bijvoorbeeld. Zorg dan wel dat iemand ook daadwerkelijk toegevoegd wil worden aan jouw doelgroep. Op het moment dat ze dat helemaal niet willen dan voldoe je eigenlijk dus niet aan de privacy-instellingen. Dat kun je doen door de persoon dus inderdaad te vragen mag ik je toevoegen aan mijn doelgroep en dan het vakje ‘this person gave me permission to e-mail them’ aan te vinken voordat je op aanmelden klikt.

Ook kun je bij all contacts in de database op een contact klikken en op het moment dat je dat doet kun je ook bijvoorbeeld extra velden toevoegen, dat profiel eigenlijk verrijken met data. Je kunt vervolgens ook contacten in segmenten gaan zetten, bijvoorbeeld een segment alleen voor klanten. Dat kun je straks bij wanneer je je mailing gaat versturen dan ook aanvinken van ik wil dit bijvoorbeeld alleen naar het segment klanten gaan versturen. Je kunt ook tags toevoegen aan personen waar je bijvoorbeeld een klant als tag toegevoegd een dat kun je ook weer gebruiken. Dat zijn eigenlijk twee verschillende manieren hoe je een segment van jouw hele doelgroep straks een specifieke mailing kunt gaan sturen.

Wanneer je klaart bent met het verrijken van de data van al je contacten en je best een goede doelgroep opgebouwd hebt dan kun je aan de slag met het versturen van mailings, alleen dat ga ik je een andere keer vertellen. Ik denk dat de basis nu goed staat en dat jullie voldoende huiswerk hebben om met Mailchimp aan de slag te gaan. Bedankt voor het kijken, ik hoop dat je er wat van geleerd hebt. Ik wens jullie nog een hele fijne dag, tot de volgende keer!