Mailchimp automation; Mailchimp voor gevorderden.
Ben je al bekend met Mailchimp, heb je de basis onder de knie en wil je nu een stapje verder gaan door je te gaan verdiepen in Mailchimp Automation? Dan ben je hier aan het juiste adres! In deze blog ga ik jou meer vertellen over wat e-mail automation is, welke typen er zijn, waarom dit een superslimme keuze is en hoe je het kan inzetten. Is dit nog een stapje te ver omdat je net begonnen bent met Mailchimp, of dat nog van plan bent? Geen nood! Lees dan de blog ‘Mailchimp handleiding Nederlands: Beginnen met e-mailmarketing’ of bekijk de video waarin mijn collega Tim jou er alles over uitlegt.
Wat is e-mail automation?
Eigenlijk zegt de naam ‘automation’ het al: met een e-mail automation verstuur je geautomatiseerd e-mails. Een ontvanger moet aan bepaalde voorwaarden voldoen waarbij de voorwaarde de trigger is. Bij een trigger kan je denken aan een bepaald soort gedrag, voorkeuren van ontvangers of eerdere aankopen. Zo wordt de juiste boodschap op het juiste moment naar de juiste mensen verstuurd. Het juiste moment wordt dus bepaald door een trigger die de flow in gang zet.

Bron: Mailchimp
Soorten automated e-mails in Mailchimp
Er zijn tal van soorten e-mail(reeksen) die je kan automatiseren. Een voorbeeld van een geautomatiseerde e-mail is een welkomstmail. Een welkomstmail is een welkomstboodschap die je per mail verstuurt aan mensen die nieuw in je e-maildatabase komen. Dit kan bijvoorbeeld een websitebezoeker zijn die zich heeft aangemeld voor een nieuwsbrief of een nieuwe klant die net een account in jouw webshop heeft aangemaakt. De toevoeging van de persoon aan de database is hierbij de trigger om de welkomstmail naar de ontvanger te sturen waarmee je hem of haar graag een warm welkom wilt geven. Daarbij is dit ook het perfecte moment om iets meer over jezelf te vertellen, een promotiecode of andere giveaway te delen.
Je kan ook kiezen voor een geavanceerde workflow, waarbij de welkomstflow bestaat uit meerdere e-mails die elkaar na een ‘X’ aantal dagen of misschien wel weken opvolgen.
Verjaardagfelicitaties zijn ook een perfect voorbeeld van een geautomatiseerde e-mail, waarbij de geboortedatum de trigger is. Denk ook eens aan een review e-mail die na de koop van een product of dienst wordt verzonden, waarbij de aankoopdatum de trigger is. En heb je al eens nagedacht over win-back e-mails naar abonnees die al een tijdje geen interactie hebben gehad met jouw e-mails, waarbij het gebrek aan interactie de trigger is?
? Daarnaast mogen de mails die geautomatiseerd verzonden worden nadat iemand jouw webshop heeft verlaten, terwijl er in het digitale winkelwagentje nog wat producten liggen die niet zijn afgerekend, niet ontbreken in dit rijtje. Hierbij zijn de niet afgerekende producten de trigger.
Voordelen van e-mail automation in Mailchimp
Ik kan me voorstellen dat je hoofd inmiddels al overstroomt van mogelijkheden voor jouw bedrijf. Toch kan ik mij ook voorstellen dat je denkt: maar dit gaat mij toch ook heel veel tijd kosten om in te regelen? Dan ga ik je nu even dat extra zetje geven, zodat je – hopelijk – na het lezen van deze blog toch aan de slag gaat. Het voordeel van e-mailmarketing automation is hetzelfde als het voordeel voor al het andere dat je in jouw leven kan automatiseren: je elimineert (onnodig) repetitieve taken, waardoor je tijd bespaart. In het geval van e-mailmarketing automation blijf je in contact met jouw doelgroepen per mail, en voeg je zelfs een persoonlijk tintje toe aan de e-mails – zonder een persoonlijke inspanning te leveren. Ik zeg: win-win! Daarnaast heb je het voordeel dat je bij Mailchimp kan kiezen uit vooraf ingestelde automatiseringen met gedefinieerde triggers en tijdlijnen, maar kan je natuurlijk ook zelf berichten volledig aanpassen. Al met al bespaar je met e-mail automation dus tijd én kan jij je focussen op andere taken, ontwikkelingen of mogelijkheden.
Voor je van start gaat met e-mail automation via Mailchimp
Het automatiseren van één e-mail is voor iedereen beschikbaar in Mailchimp, ongeacht van welk tariefplan je gebruik maakt. Wil je gebruik maken van geautomatiseerde e-mail reeksen? Bekijk dan welk abonnement je hiervoor nodig hebt op deze pagina. Daarnaast is het handig om voor je begint al bekend te zijn met de automatiseringstermen en de vooringestelde automatiseringstypen.
Enkele termen die je tegenkomt als je een geautomatiseerde e-mailcampagne bouwt:
- Automatisering
Een e-mail of reeks e-mails die naar een contactpersoon wordt verzonden op basis van een specifieke trigger.
- Campagne
Alle gedistribueerde inhoud die is gemaakt en gemeten in Mailchimp, inclusief automatiseringen.
- Workflow
De instellingen, planning en inhoud voor geautomatiseerde e-mails.
- Vertraging
De tijdsperiode tussen een triggergebeurtenis en een verzending.
- Wachtrij
Een batch contactpersonen die aan de criteria van een automatisering hebben voldaan en die wachten op de volgende e-mail in een reeks.
- Trigger
De gebeurtenis die een automatiserings-e-mail of -serie start. Iemand abonneert zich bijvoorbeeld op uw marketing of koopt een bepaald product.
Eerder in deze blog las je al mogelijke e-mail(reeksen) die je geautomatiseerd kan versturen, en liet ik al vallen dat Mailchimp er al een aantal vooringesteld heeft. Dubbele tijdswinst dus! Als je precies wilt weten welke automatiseringstypes er zijn, wat de trigger is en of het om één enkele mail of om een reeks gaat, verwijs ik je graag naar deze pagina.
Zelf aan de slag met e-mail automation in Mailchimp!
Nu je weet wat e-mail automation in Mailchimp is en wat de mogelijkheden zijn, is het tijd om in de praktijk aan de slag te gaan. Ik leg je in deze blog stap voor stap uit hoe je een welkomstflow instelt voor nieuwe inschrijvingen via Mailchimp.
Wil je aan de slag gaan met Mailchimp automation maar kan je wel wat extra handjes en kennis gebruiken? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. We denken graag met jou mee!