Lokale marketing kennen we natuurlijk van de traditionele reclamefolders die binnen een specifiek geografisch gebied verspreid worden. Het bijzondere is dat veel van deze bedrijven de online marketing nog steeds landelijk inzetten. Terwijl er online juist nog veel meer kansen liggen voor lokale marketing. Een gemiste kans dus. Zeker gezien je op deze manier de concurrentie een grote stap voor kunt zijn. Nieuwsgierig naar al deze kansen? Lees dan vooral verder.

Waarom lokale online marketing zo krachtig is

Met lokale marketing maak je de customer journey een stuk korter door iemand direct naar een vestiging te sturen.

In tegenstelling tot landelijke online marketing waarbij je een algemene boodschap voor de gehele doelgroep kunt communiceren, kun je bij lokale online marketing een hele gerichte boodschap aan de juiste persoon communiceren. Stel iemand zoekt in de buurt van Arnhem naar een boormachine. Dan is het voor diegene erg relevant om op de website terecht te komen van de lokale bouwmarkt in Arnhem. Naast het feit dat je hebt laten zien dat diegene de boormachine in de buurt van zijn locatie kan bekijken en ophalen, kun je op de landingspagina laten zien welke boormachines bij deze vestiging in de aanbieding zijn.

Met lokale marketing maak je de customer journey een stuk korter door iemand direct naar een vestiging te sturen. De kans dat iemand daarbij de vestiging daadwerkelijk bezoekt wordt een stuk groter. Dit is slechts een simpel voorbeeld maar laat direct de kracht van lokale marketing zien.

Lokale Zoekmachine Optimalisatie (Local SEO)

Om als vestiging lokaal goed gevonden te worden, kun je ervoor zorgen dat alle basis facetten waar Google naar kijkt goed staan. Het verkeer dat lokaal naar jouw producten zoekt, is vaak een stuk relevanter en daarmee meer waard. Deze wil je dus niet mislopen.

Google Mijn Bedrijf

Een hele handige en relatief makkelijke manier om beter op te vallen in de zoekresultaten van Google, is het aanmaken van een Google bedrijfspagina via Google Mijn Bedrijf. Een Google bedrijfspagina ziet eruit als een soort visitekaartje van jouw bedrijf. Zo kun je data als openingstijden, locatiegegevens, telefoonnummer, reviews en foto’s toevoegen.
Google mijn bedrijf 100voetbal

Organisatie snippet

Aanvullend op het aanmaken van een Google Mijn Bedrijf pagina, kun je ervoor zorgen dat Google rich snippets vertoond. Zo heb je voor de lokale gegevens van je bedrijf de Organization snippet. Met behulp van Schema.org kun je een code maken die ervoor zorgt dat je Google voorziet van informatie over jouw vestiging. Heeft de concurrentie dit niet? Dan ben jij weer voorloper op dit gebied.

Lokale autoriteit vergroten

Lokale SEO autoriteit vergroten persbericht
Je kent vast wel de term ‘linkbuilding’. Met het opbouwen van links op externe websites, kun je je online autoriteit vergroten. Interessant voor je lokale vestiging, is het opbouwen van links die in jouw geografische gebied liggen. Heb je bijvoorbeeld een interessant nieuwsbericht dat je wilt delen in jouw omgeving? Schrijf dan de lokale pers aan. Verder kun je je bijvoorbeeld richten op lokale partners waar je mee samenwerkt. Vraag ze om een partnervermelding met link op hun website. De technieken hierin lopen uiteen maar kunnen al snel effect hebben op jouw lokale vindbaarheid. De concurrentie is er immers lokaal veel lager op de landelijke rankings.

Gebruik van plaatsnamen in pagina elementen

Tegenwoordig spelen pagina elementen zoals de title tag, H1 en content op jouw pagina nog steeds een belangrijke rol voor de vindbaarheid van jouw pagina. Het publiceren van unieke content waarmee je de gebruiker echt verder helpt is in mijn ogen nog steeds het belangrijkste uitgangspunt bij het zoekmachine vriendelijk maken van jouw content. Echter neemt dit niet weg dat je rekening kunt houden met woorden waar veel zoekvolume op zit. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat veel mensen zoeken op “Boormachine Arnhem”. Heb je een vestiging in Arnhem dat boormachines verkoopt? Dan is het geen overbodige luxe om dit zoekwoord inclusief plaatsnaam mee te nemen in de pagina elementen die ik hiervoor heb omschreven.

Lokaal adverteren met Google AdWords

Met Google AdWords heb je in tegenstelling tot SEO, veel meer directe invloed op de zichtbaarheid van jouw bedrijf in een specifiek gebied. Wanneer je Google AdWords wilt inzetten voor meerdere vestigingen, dan kun je voor elke vestiging een losse campagne maken. Vanzelfsprekend krijgt de vestiging in Arnhem zijn eigen ‘werkgebied’. Deze kun je instellen op de kilometer nauwkeurig instellen met behulp van radius targeting. Maar je kunt er ook voor kiezen om een lijst van postcodes in te stellen.
Lokale geo targeting
Het voordeel van al deze losse campagnes is dat je mensen uit Arnhem kunt laten landen op de pagina of website van de vestiging in Arnhem. Maar nog mooier is dat je de boodschap in de advertenties kunt aanpassen. Heeft deze vestiging een tijdelijke actie op alle boormachines? Dan kun je deze bijvoorbeeld in de promotie extensie kwijt. Op deze manier maak je advertenties veel relevanter en daarmee effectiever. De kans dat iemand even langs komt om boormachines te bekijken wordt veel groter omdat iemand veel beter gestuurd wordt.

In bovenstaand voorbeeld heb ik het zoeknetwerk van Google gebruikt. Echter kun je deze techniek natuurlijk ook goed toepassen binnen het display netwerk. Wanneer je gebruik maakt van banners, heb je nog meer ruimte om de boodschap persoonlijk te maken. Zo kun je bijvoorbeeld een foto van de vestiging gebruiken om herkenbaarheid te creëren.

Pas lokale marketing toe op alle kanalen

Niet alleen bij zoekmachine optimalisatie en Google AdWords liggen er kansen om het kanaal zo lokaal mogelijk in te richten. Je kunt dit bij praktisch elk kanaal toepassen.

Denk aan e-mail marketing waarbij je de klant een e-mail kunt sturen namens de verkoper uit de winkel waar hij daadwerkelijk het product heeft gekocht. Een foto van de verkoper en voorkant van de winkel zorgen ervoor dat iemand het prettige gevoel van de winkel weer herbeleeft.

Social media heeft net als Google AdWords de mogelijkheid om een geografisch gebied te targeten. Het grote voordeel is dat je hierbij ook nog eens heel specifiek interesses kunt targeten.

Mensen met de juiste interesses naar de juiste vestiging sturen. Krachtiger kan bijna niet. Wil je deze kracht toepassen op jouw bedrijf met veel vestigingen of dealers? Neem dan eens vrijblijvend met ons contact op zodat we al jouw lokale kansen in kaart kunnen brengen.

Door: Kay Bleekman

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *