LinkedIn adverteren – Zo zet je een succesvolle campagne op!
Je wilt starten met LinkedIn advertenties? Tof! Adverteren op LinkedIn geeft ontzettend veel mogelijkheden, maar hoe pak je het nu het beste aan? We beginnen bij het begin!
Advertentie-account aanmaken
Zonder een advertentie-account kan je niet adverteren op LinkedIn. Naast een advertentie-account heb je ook een bedrijfsprofiel nodig op LinkedIn, maar die heb je vast al wel. Door naar linkedin.com/ads te gaan, krijg je de optie om een advertentie-account aan te maken. All set? Ready to roll!
Wat wil je bereiken met LinkedIn adverteren?
Doelstelling
Voordat je een campagne start, is het verstandig om stil te staan bij je doelstelling. Wat wil je bereiken met LinkedIn adverteren? Bij het opzetten van een dergelijke campagne zijn er meerdere doelen die je kan bereiken. Bijvoorbeeld het genereren van naamsbekendheid voor jouw merk of product, het overtuigen of informeren van personen of het aanleveren van leads voor jouw bedrijf. Zodra je een duidelijke doelstelling hebt geformuleerd kan je gaan kiezen welke campagne je nodig hebt om de doelstelling te realiseren.
Campagnetype
Naast het promoten van berichten zijn er meerdere opties binnen het LinkedIn adverteerplatform. LinkedIn heeft namelijk de volgende 4 opties:
- Gesponsorde content
Simpelweg het promoten van content op een zelfgekozen plek in LinkedIn. Hiermee bepaal je zelf de doelgroep en de bijbehorende doelstelling zoals naamsbekendheid opbouwen, leads verzamelen of werken aan klantrelaties. - Dynamische advertenties
Automatisch gepersonaliseerde advertenties die relevant zijn voor je doelgroep. - Tekstadvertenties
Advertenties die enkel tekst bevatten; betaal per klik of weergave - Gesponsorde InMail
Verstuur gerichte berichten aan personen die relevant zijn voor je bedrijf. Personen ontvangen deze berichten in de inbox
Content
Selecteer welke content je wilt promoten op LinkedIn. Houd hierbij goed de doelstelling in het achterhoofd en zorg voor actiegerichte content. Wil je leads verzamelen? Dan is wellicht het LinkedIn Lead Gen Form interessant, aangezien men dan direct een formulier kan invullen. Overige opties zijn het promoten van videocontent of het promoten van berichten en beeldmateriaal. Indien je ‘naamsbekendheid genereren’ als doelstelling hebt, is er ook een mogelijkheid om een advertentie te maken gericht op extra LinkedIn volgers met een follow button.
Doelstellingen
Wat is het doel van je campagne? LinkedIn maakt onderscheid tussen bekendheid, aandacht en conversie. Zie dit als het See-Think-Do-Care model van Google.
- Bekendheid
- Merkbekendheid
Zorg ervoor dat meer mensen je merk kennen door middel van campagnes die op weergaven zijn gebaseerd.
- Merkbekendheid
- Aandacht
- Websitebezoeken
Zorg ervoor dat meer mensen een website bezoeken - Interactie
Stimuleer kliks, sociale acties en het volgen van de bedrijfspagina - Videoweergaven
Vertel over je bedrijf of product middels een video
- Websitebezoeken
- Conversie
- Generen van leads
Vind leads met formulieren die vooraf ingevuld zijn met informatie over het LinkedIn-lid - Websiteconversie
Zorg voor meer waardevolle acties op je website zoals het verzamelen van leads of het downloaden van e-books - Sollicitanten
Promoot vacatures binnen je bedrijf
- Generen van leads
Doelgroep
Wanneer je het doel van je campagne bepaald hebt en een campagneformat hebt gekozen, is het belangrijk om de doelgroep in kaart te brengen. Wie wil je bereiken? Welke functie(s) bekleden deze personen? Binnen welk soort bedrijven zijn deze personen actief? Hier ligt ook de kracht van LinkedIn, aangezien LinkedIn een hele specifieke doelgroep-targeting heeft die voor B2B erg interessant kan zijn.
Welke doelgroep-opties zijn er?
Doelgroep | |
Locatie | Selecteer een land, provincie of stad |
Bedrijfsnaam | Selecteer personen die bij specifieke bedrijven werken |
Bedrijfstak | Selecteer binnen welke bedrijfstak de doelgroep werkt |
Bedrijfsgrootte | Selecteer de grootte van het bedrijf waar de doelgroep bij werkt |
Functietitel | Selecteer op basis van functietitels |
Functie | Selecteer op basis van een functie |
Senioriteitsniveau | Selecteer op basis van niveau (eigenaar, stagiair, senior etc.) |
Scholen | Selecteer op welke onderwijsinstelling de doelgroep heeft gezeten |
Studierichting | Selecteer op de studierichting die de doelgroep heeft gekozen |
Titels/graden | Selecteer op de academische graden of titels waarop je wilt richten |
Vaardigheden | Selecteer op de vaardigheden van je doelgroep |
Groepen | Selecteer op welke groepen de doelgroep is aangesloten |
Geslacht | Selecteer op basis van geslacht |
Leeftijd | Selecteer op basis van leeftijd |
Aantal jaar ervaring | Selecteer op hoeveel jaar ervaring de doelgroep heeft |
Bedrijfsvolgers | Selecteer of je de advertentie wilt tonen aan mensen die jouw bedrijf volgen of juist niet |
Bedrijfsconnecties | Richt je op connecties van een ander bedrijf (500+ medewerkers) |
LinkedIn Audience Network
Na het selecteren van de doelgroep geeft LinkedIn de optie om jouw advertenties te tonen in het LinkedIn Audience Network. Binnen het LinkedIn Audience Network zijn partnersites aangesloten waar jouw advertenties ook vertoond kunnen worden. Wil je alleen op LinkedIn richten, schakel deze functie dan uit. Meer over dit partnernetwerk vind je hier: https://www.linkedin.com/help/linkedin/answer/61029?lang=en.
Doelgroep uitbreiden
Bevat jouw geselecteerde doelgroep weinig mensen, dan is het uitbreiden van de doelgroep een optie. Door deze functie aan te zetten gaat LinkedIn op zoek naar vergelijkbare personen om zo een groter bereik te realiseren.
Conversie tracking met de LinkedIn Insights Tag
Wanneer je de juiste doelstelling hebt gekozen, passende content hebt en de doelgroep goed hebt afgebakend, kan je campagne bijna live! Voordat je de campagne start is het goed om conversie tracking te regelen. Conversie tracking zorgt ervoor dat je weet hoeveel doelen er op jouw website voltooid worden door de LinkedIn advertenties. Zo kun je op een juiste manier de waarde toekennen aan de LinkedIn inspanningen. Door de LinkedIn Insights Tag te plaatsen op je website verkrijg je extra inzichten in het ingekochte LinkedIn verkeer.
Biedstrategie
LinkedIn werkt op CPC (Cost per Click) basis. Dat houdt in dat je per klik betaalt en zelf kunt aangeven hoeveel je wilt betalen per klik op je advertentie. CPC’s kunnen behoorlijk oplopen wanneer je adverteert op LinkedIn. Hoe kleiner de doelgroep is die je target en hoe meer concurrentie er op een bepaalde doelgroep zit, hoe hoger je zult moeten inzetten. LinkedIn geeft bij het maken van een campagne altijd een voorgesteld bod mee om mee te kunnen bieden met de concurrentie. Wil je dit niet handmatig doen? Selecteer dan ‘Automated bid’, bij deze strategie bepaalt LinkedIn zelf de CPC en optimaliseert die aan de hand van data. Wanneer je deze optie kiest, check dan regelmatig of de kosten per klik passen binnen de strategie die je hanteert.
Publiceren
Kies vervolgens een dagbudget en een start- en einddatum, en dan kan je campagne live! Gefeliciteerd, jouw eerste LinkedIn campagne gaat nu de wijde wereld in.
Optimaliseren en tips
Nu de campagne live staat is het noodzaak regelmatig de prestaties te checken. Idealiter test je met meerdere campagnes en advertenties, zodat je uiteindelijk toewerkt naar een efficiënte LinkedIn Ads strategie. Presteert de ene advertentie beter dan de andere? Focus je dan op de goed presterende advertentie en zet een verbeterde versie daarvan ernaast.
Datzelfde principe kan je toevoegen op de doelgroep. Presteert de ene doelgroep beter dan de andere? Focus dan op de goed presterende doelgroep en verfijn die vervolgens in een andere campagne. Door zo doorlopend te testen kom je tot een erg specifieke campagne waarmee je met weinig kosten veel resultaat behaalt.
Adverteren via LinkedIn is behoorlijk prijzig in verhouding tot andere platformen. Niet geheel onterecht, aangezien de opties qua doelgroep ook erg krachtig zijn met name in B2B. Maak van de kosten op LinkedIn optimaal gebruik door de gebruikers door middel van UTM tags in doelgroepen op te delen. Zo kun je de dure, via LinkedIn ingekochte bezoekers met een ander platform gemakkelijk retargeten. Via een ander platform zijn de kosten per bezoeker veelal lager en is het ook mogelijk om vergelijkbare doelgroepen aan te maken om zo de doelgroep uit te breiden.
Succes met het opzetten van je LinkedIn campagne. Mocht je er niet uitkomen, dan helpen wij graag een handje!