Boodschappen doen zonder van de bank af te komen, nouja, om de voordeur open te doen dan. Dat is iets wat ik onlangs ontdekt heb. Ik werd door iemand gewezen op de app Picnic. Ik kende ze natuurlijk al wel van de leuke energiezuinige smalle busjes die hier door Arnhem rondrijden maar ik had het zelf nog nooit geprobeerd. Ik woon zelf in het centrum van Arnhem en daarom is het ‘ouderwets’ met de auto boodschappen doen niet erg ideaal. Na een paar maanden Picnic te hebben geprobeerd, schrijf ik in dit blog over mijn positieve ervaringen met dit bedrijf.

<afbeelding>

De eerste kennismaking

Toen ik voor het eerst besloot om gebruik te maken van Picnic, kwam ik erachter dat ik niet vanaf dag één gebruik kon maken van de dienst. Na het installeren van de app, werd mij verteld dat ik nummer 134 (zo ongeveer) in de rij was. Een kleine tegenvaller, maar ook wel weer met begrip. Om iedereen van dienst te kunnen zijn, hebben ze simpelweg niet genoeg busjes rondrijden om de kwaliteit te kunnen waarborgen.

De wachtverzachter

Wachten kan erg vervelend zijn. Vooral wanneer je graag iets nieuws wilt proberen. Bij Picnic wordt de pijn van het wachten iets verzacht. Ze geven namelijk om de zoveel dagen een gratis product weg. Dit gratis product krijg je bij je eerste bestelling zodra je aan de beurt bent. Dus hoe langer je moet wachten, hoe meer wachtverzachters je krijgt. Uiteindelijk kreeg ik er drie (een tros bananen, yoghurt en Oreo koekjes). Dat is nog eens een fijne kennismaking.

Realtime op de hoogte van je bezorging

<afbeelding>
Toen ik voor het eerst mijn boodschappen geleverd kreeg, stond ik te kijken van de realtime updates die te zien zijn. Vooraf kies je een tijdslot van een uur waarbinnen je de bestelling geleverd krijgt. Op de dag van de levering krijg je al een mooie pushmelding met een kleiner tijdslot. Zo weet je al iets beter hoe laat je precies thuis moet zijn om de bestelling in ontvangst te nemen. Zodra het busje begint met zijn route, kan je hem live volgen. Je ziet letterlijk een busje over een lijn rijden, met als eindpunt jouw huis. Ook wordt het tijdslot steeds kleiner. Op een gegeven moment zie je bijvoorbeeld staan “Over 12 minuten zijn we bij je!”. Het komt regelmatig voor dat ik eerst nog een uurtje ga sporten voordat Picnic langskomt. De hele avond thuisblijven is dus niet nodig.

De steengoede e-mail marketing

Picnic heeft veel tijd gestoken in het opmaken van goede en vooral ook ludieke e-mails. Een e-mail van Picnic is daarmee al snel interessant, nuttig of gewoon leuk om te lezen. Ik zal er een aantal uitlichten.

Hoera, je kunt nu bestellen 🎉

<afbeelding>
Het is zover, je kunt bestellen. Een moment om te vieren. De e-mail straalt vrolijkheid uit en daar word je zelf ook vrolijk van. Met een druk op de knop kan je beginnen met bestellen. Daarnaast staan de 3 belangrijkste USP’s nogmaals duidelijk vermeld.

Jouw jaarcijfers op een rijtje

<afbeelding>
Picnic heeft natuurlijk veel data van je. Deze data hebben ze heel slim gebruikt in een e-mail waarin jouw persoonlijke jaarcijfers staan. Ze verpakken de data in voordelen zoals ‘Je hebt 216 kilo sjouwen bespaard’ of ‘Je hebt 8 uur minder hoeven winkelen’. Dit geeft nog meer overtuiging om van de dienst gebruik te blijven maken. 

Een lekkere reep in de wachtverzachter

<afbeelding>
Ik vertelde je al eerder over de wachtverzachter die ze inzetten om je happy te houden tijdens het wachten. De e-mails die ze versturen in dit proces zien er ook erg leuk uit.

“Het is natuurlijk een beetje een gek verhaal: wij willen graag dat je komt Picnic’en en vervolgens sta je op een wachtlijst. Eerlijk is eerlijk: het is moeilijk hier chocola van te maken. Daarom deze week in de Wachtverzachter: een reep heerlijke chocolade.” 

De Smaakmaker: kies gratis wat lekkers uit 👉

<afbeelding>
Ze doen er alles aan om nieuwe klanten te binden. Daarom sturen ze de eerste vijf weken vanaf je eerste bestelling een smaakmaker. Bij de smaakmaker heb je de keuze tussen product A en product B. Na het kiezen van een product krijg je deze gratis bij je volgende bestelling. Een slimme manier om klanten te binden.

De laagste prijs? Niet altijd!

Omdat Nederlanders vaak prijsbewust keuzes maken, is het bieden van de laagste prijs op boodschappen natuurlijk een goede USP. Op de homepage staat heel prominent de tekst “Alle boodschappen, laagste prijs”. Wanneer je dit communiceert, moet je dit natuurlijk wel nakomen. Als je goed in de algemene voorwaarden kijkt, zie je dat er nogal wat voorwaarden zijn. Zo kijken ze alleen naar prijzen van de AH, Jumbo en Plus. Maar ook zijn acties of tijdelijke prijsverlagingen uitgesloten voor deze USP. Daarnaast stunten andere supermarkten vaker met prijzen van meer producten. Al met al kan je dus ergens anders wel degelijk goedkoper uit zijn. Je betaalt dan natuurlijk ook voor een stukje gemak.

Wat zijn nog meer voordelen?

Over het algemeen ben ik zeer tevreden over Picnic. Inmiddels heb ik een aantal mensen in mijn omgeving die de dienst met veel plezier proberen. De meeste mensen staan vooral te kijken van de handige app en updates die er gegeven worden via de app en e-mail.

Qua service zie je dat ze al erg ver zijn. Tot nu toe heb ik alleen nog maar erg vriendelijke bezorgers meegemaakt die altijd exact op tijd komen. Wordt er toch per ongeluk een product niet naar wens geleverd, dan krijg je deze bij je volgende bestelling gratis.

Ik vind het bovendien een erg groot voordeel dat je lege flessen mee kunt geven aan de bezorger. Ik bestel namelijk regelmatig grote flessen water waar ik liever niet mee door de stad moet sjouwen. Deze lege flessen lever ik weer in bij de volgende bezorging en krijg daarna het statiegeld netjes op mijn rekening teruggestort.

Dit geldt ook voor de plastic tasjes waar de boodschappen in geleverd worden. Ze zijn ontzettend milieubewust en daarom zit er statiegeld op de plastic tasjes. De plastic tasjes worden overigens netjes gesorteerd op diepvries, koelkast en voorraadkast. Al met al is de volledige klantbeleving heel prettig.

Wat kan er beter bij Picnic?

Uiteraard zijn er ook nog verbeterpunten te vinden. Zo ben ik soms nog op zoek naar producten of varianten die niet in het aanbod zitten. Ik denk dat ze hier nog een mooie vervolgstap kunnen maken. Vooral als je gek bent op specifieke producten, kan dit als tegenvaller ervaren worden.

Een ander klein puntje van kritiek is dat je geen volledige kratten kunt inleveren. Deze kan je ook niet bestellen. Voor een kratje bier moet je dus zelf nog even naar de supermarkt, helaas!

Picnic heeft een heel handige app die perfect werkt en waarmee je een bestelling zo hebt geplaatst. Echter kan ik me voorstellen dat wanneer je achter een laptop zit, ook een bestelling wilt plaatsen. Voor nu is bestellen via een internetbrowser niet mogelijk. Wie weet in de toekomst.

Kortom, er gaan veel dingen goed bij Picnic en dit is vooral in de klantbeleving te merken. Toch zijn er nog punten van kritiek te vinden en zijn er nog ‘’puntjes op de i” te zetten. Al met al ben ik zeer tevreden met het gebruik van Picnic en is het een bedrijf waar ik als marketeer mijn inspiratie uit kan halen.

Meer van dit soort blogs?

Lees ook de andere blogs uit deze rubriek:
Wat kunnen we leren van de NBA
Wat kunnen we leren van AliExpress 
Wat kunnen we leren van YumeTwins
Wat kunnen we leren van VanMoof
Wat we kunnen leren van Blendle
Wat kunnen we leren van VWO.com
Wat kunnen we leren van Boldking
Wat we kunnen leren van Revzilla
Wat we kunnen leren van Amazon.com
Wat we kunnen leren van Bellroy

Door: Kay Bleekman

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *