Nummer vier in de contentserie over leadgeneratie via online marketing! Dit keer vertel ik je alles over leadgeneratie via e-mailmarketing.

Wil je leadgeneratie doen via e-mailmarketing?

Ja! Absoluut. E-mail is misschien wel het meest krachtige marketingmiddel om leads mee te genereren. De mensen in je e-maildatabase zijn al in contact gekomen met je bedrijf (relevant), zijn dus al geïnteresseerd in je dienstverlening (interesse) én je hoeft niet te betalen voor de aandacht van deze doelgroep, want het is owned media en een e-mailtje sturen kost je (bijna) niets.

Het is dus niet voor niets dat iedere goede marketeer graag wil dat zijn of haar bedrijf een goede e-maillijst opbouwt. Relevant publiek, dat al geïnteresseerd is in jouw bedrijf en waarvoor je niet hoeft te betalen om deze groep te bereiken.

De populariteit uit zich ook in de statistieken naar aanleiding van een onderzoek onder (b2b) marketeers. Het onderzoek toont aan dat meer dan 48% van de marketeers gelooft dat e-mailmarketing de meest effectieve strategie is om online leads te genereren.

Bron: Ascend2

Het hebben van een e-mail leadgeneratie strategie is dus cruciaal voor bedrijven om hun klantenbestand te laten groeien en meer verkoop te genereren. Zonder een effectief systeem om leads te verzamelen, zal je bedrijf echter moeite hebben om te verkopen en te groeien, maar met het juiste plan voor het aantrekken van leads, is e-mailmarketing dé tool om je publiek te voeden en hen te begeleiden naar de ultieme conversie van prospect naar betalende klant.

B2C of B2B leads genereren?

E-mailmarketing is geschikt voor het ‘genereren’ van zowel B2C als B2B leads. Met e-mailmarketing bestaat je publiek (ofwel database) uit het publiek dat je normaliter al aantrekt naar je bedrijf.

Leadgeneratie met e-mailmarketing – Stap voor stap met het See-Think-Do-Care model

Dan nu: Het See-Think-Do-Care model van Google. Dit model brengt de gehele customer journey (klantenreis) op een overzichtelijke manier in kaart.

Wil je meer weten over deze manier? Dan is dit blog voor jou.

SEE: hoe bereik je een potentiële lead via e-mailmarketing?

Officieel begint e-mailmarketing pas op het moment dat je het e-mailadres van mensen hebt. Je doelgroep heeft dus al minimaal 1 contactmoment gehad met je bedrijf én vond daarbij je bedrijf relevant genoeg om hun e-mailadres achter te laten.

Het is voor e-mailmarketing in de See-fase daarom eigenlijk net zo makkelijk als de juiste doelgroep selecteren in je e-mail managementsysteem, een mail in elkaar zetten en op het juiste moment op versturen klikken. Dat lijkt simpel, maar ik zal je hieronder wat meer uitleg geven.

Het juiste moment voor het verzenden van je e-mail is afhankelijk van op welk moment je de grootste kans hebt dat je doelgroep jouw mail opent. Dit kan op een vast tijdstip, een vaste dag, via algoritmes die bepalen wat de beste zendtijd is of naar aanleiding van een bepaalde gebeurtenis. Bij Pure versturen we bijvoorbeeld onze nieuwsbrief 2x per maand op vrijdagochtend om 8 uur, omdat de e-mail dan bovenaan staat wanneer mensen ’s ochtends hun mailbox openen.

De content van wat er in die mail staat verschilt dan per fase van de See-Think-Do-Care methode. Die leg ik je hieronder uit.

PS: Heb je nog geen e-mail managementsysteem en bewaar je je mailadressen in bijvoorbeeld Excel? Dan is Mailchimp een platform dat ik je aanraad. Simpel en gratis om mee te beginnen.

THINK: hoe overtuig je een potentiële lead via e-mailmarketing?

In deze fase is je doelgroep al in aanraking gekomen met jouw bedrijf, maar zijn ze nog niet klaar om een aankoop te doen. Ze hebben nog een aantal openstaande vragen of willen nog vergelijken alvorens ze kopen.

Bij e-mailmarketing komt dit globaal neer op drie zaken:

  • Onderwerpregel
  • Beschrijving
  • Content van je mail

De onderwerpregel en de beschrijving moeten waardevol genoeg zijn om de e-mail te openen. Bijvoorbeeld:

“Onze lentecollectie 🌸”

Versus

“Onze nieuwe lentecollectie is binnen 🌸”

Het belangrijkste daarbij is dat je je koppen kort en krachtig houdt en dat ze aansluiten bij de content in de mail.

Als voorbeeld, de titel: “Jouw waardebon voor € 50,-” zorgt vast voor veel mensen die je mail openen, maar als je die belofte niet waarmaakt in de content van je mail heb je er niets aan dat mensen veel klikken. Dat voorbeeld is natuurlijk wat overdreven, maar het punt staat. Tips over hoe je een goede onderwerpregel schrijft vind je hier.

Voor de content van je mail is het belangrijk dat je duidelijk bent in wat je wil dat je klanten doen. Bij e-mailmarketing is er overigens bij de meeste bedrijven niet een heel duidelijk verschil in de Think- en Do-fase.

Starten met Google Ads

Ben je (redelijk) nieuw met Google Ads en wil je starten met dit kanaal? Download dan deze whitepaper om snel te starten met Google Ads.



* Nadat je op "Downloaden" klikt vragen wij je om jouw e-mailadres te bevestigen. Vervolgens ontvang je binnen enkele minuten de Whitepaper per e-mail. Hiermee meld je je ook aan voor onze nieuwsbrief.

DO: hoe zorg je dat je lead de gewenste actie voltooit?

In de Do-fase wil je dat de klant actie onderneemt. In het geval van e-mailmarketing is dat meestal een klik op een linkje in de mail die leidt naar je website of app.

Als je in de vorige fase de juiste mensen in je mailinglijst hebt geworven en je je mails voorziet van een goede titel en je content hebt die aansluit op de behoefte van je doelgroep, dan klikt de klant vanzelf. Belangrijk daarbij is dat de aansluiting van e-mail naar de pagina waar je op belandt wel smooth is en ook qua inhoud klopt en aansluit. Open deur misschien, maar je wil niet weten hoe vaak ik dat nog fout zie gaan.

CARE: hoe houd je een klant succesvol vast?

Voor de Care-fase is e-mail uitermate geschikt. Tot nu toe heb ik gesproken over de acties binnen de e-mail zelf, maar e-mail komt het beste tot zijn recht wanneer het gebruikt wordt in de overkoepelende marketingstrategie.

E-mail is namelijk het perfecte middel om bestaande klanten te nurturen en voor hen te CARE-en. Zo kun je hen updates sturen over je nieuwe collectie, op de hoogte brengen van het laatste nieuws en kortingscodes sturen, om maar wat voorbeelden te noemen.

Super belangrijk hierbij is wel dat je goed bedenkt wat je precies wil verzenden naar je klanten en hoe vaak je dit doet. Een persoonlijk voorbeeld:

Ik had laatst dat ik ineens een belletje kreeg van een salesbedrijf waarbij ik schijnbaar al 2 jaar op de maillijst stond. Ik heb het teruggezocht, maar in al die tijd heb ik hooguit 3x een mail van hen gehad. Safe to say, dat belletje kon ik niet plaatsen en ook niet zo waarderen en ik heb me prompt uitgeschreven bij hun mailinglijst.

3x per 2 jaar is dus zeker weten te weinig, maar ik heb me ook vaak uitgeschreven omdat ik helemaal gek werd van de frequentie waarmee ik gemaild werd. Zoals zo vaak met marketing is hierbij dus het antwoord: ‘it depends’. Hoe vaak je iets stuurt, hangt af van hoe je mailinglijst er uit ziet. Bij Pure doen we bijvoorbeeld 2x per maand de nieuwsbrief en hebben we nog ruimte over om af en toe een andere mail te sturen. Dat is wat voor onze database werkt, maar die van jou is natuurlijk anders. De beste oplossing is om een schatting te maken op basis van je gevoel en te testen wat werkt. Eventueel kun je een survey doen onder je e-maildatabase.

Meer weten over e-mailmarketing of heb je een andere vraag over online marketing? Neem dan eens contact op via het formulier hieronder.