Landingspagina’s zijn gericht om specifiek bezoek op te vangen. Bijvoorbeeld uit AdWords of een e-mailcampagne. Je weet vrij goed wat de intentie van die bezoekers is en bepaalt zelf de focus van de landingspagina. Soms komt het echter voor dat gestelde doelen op de landingspagina niet voldoende worden voltooid. In zo’n geval is het tijd voor landingspagina optimalisatie. Een goede landingspagina heeft een doel. Zonder doel immers geen doelstelling die gehaald kan worden. Mogelijke doelen op contactpagina’s zijn:

  • Een ingevuld contact/registratie formulier
  • Een achtergelaten e-mailadres
  • Aanzet tot een aankoop
  • Een download (brochure of whitepaper)

Problemen doormeten

Om te weten of je landingspagina effectief is raadpleeg je Google Analytics. Belangrijke indicatoren voor de landingspagina vind je in de volgende acties van een bezoeker. Voltooien de bezoekers het doel, raadplegen ze andere informatie, verlaten ze onmiddellijk de website en in welke aantallen doen ze voorgaande. Een voorbeeld van een mooie landingspagina is de homepage van Netflix. Netflix-home Er is maar één aanzet tot actie en dat is je inschrijven voor de gratis maand Netflix. De volgende stap is je abonnement kiezen en daarna is enkel nog een e-mailadres en wachtwoord nodig. De keuzes zijn beperkt, de kosten en eigenschappen duidelijk en er is geen  afleiding van het te voltooien doel. Netflix-stap2

Checklist

Een goede landingspagina richt zich op één doel. Meer doelen en dus opties kunnen afleiden, concurreren met elkaar en ervoor zorgen dat er juist minder doelen voltooid worden. Goede landingspagina’s voldoen vaak aan onderstaande punten:

  1. Focus op één doel – Teveel doelen leiden af en maken dat men moeilijkheden heeft met kiezen. Daarbij is het ook niet logisch om men te overtuigen te kiezen voor diverse doelen, wanneer er maar één behaald doel mogelijk is. Kies dus welk doel je wilt behalen en focus daarop.
  2. Geen stockfoto’s – blijf authentiek en gebruik eigen fotomateriaal. Dit wekt het beste beeld van je bedrijf en vele A/B testen tonen aan dat stockfoto’s negatief werken voor conversie.
  3. Geen vage beloftes – Wanneer je een actie hebt dan moet dat concreet zijn. Ook voor servicebedrijven geldt dat. Een call to action als “Laat je gegevens achter en wij nemen contact met je op” is te vaag. Je zou tenminste kunnen aangeven wie contact opneemt en hoe snel je dat doet.
  4. Call to action – Om een actie te voltooien is het nodig een bezoeker te overtuigen dat te doen. Dit moet kort en concreet kunnen. Netflix gebruikt “Start je gratis account” om mensen aan te moedigen door te gaan naar de volgende stap en Netflix klant te worden.
  5. Concrete informatie –  Wil je mensen meer informeren over je product? Houd het concreet, scanbaar en met name kort. Men moet snel tot het besef kunnen komen dat ze iets willen.
  6. Vergelijk niet te veel (of te weinig) producten – Er is geen perfect aantal producten voor alle landingspagina. Echter, wanneer het te veel producten (of te weinig) zijn zal conversie afnemen. A/B testen met opties en inhoud van de opties is sterk aan te raden.
  7. Snelheid – Altijd belangrijk en zeker ook op een landingspagina. Duurt het lang voordat de pagina (of elementen op de pagina) geladen zijn, dan kost dat conversies.
  8. Focus op de klant – het is makkelijk een verhaal vanuit jezelf te vertellen, maar doe dat niet. Leg focus op de voordelen voor je klant en niet (enkel) wat jouw kwaliteiten.
  9. Keuzes – Wanneer je meerdere producten of diensten (in pakketten) aanbiedt dan kan het goed zijn keuzes te bieden. Mensen zijn enigszins sceptisch wanneer er voor ze wordt nagedacht. Daarbij geeft een keuze maken gevoel van controle.

Nuances, nuances

Helaas is bovenstaande niet ‘de heilige graal’ van landingspagina’s. Verschillende situaties vragen om verschillende oplossingen. Bovenstaande zijn echter veelvoorkomende elementen op goede landingspagina’s. Dit gebruiken voor de basis is zeker aan te raden, maar blijf A/B testen om je landingspagina te finetunen en er nog meer rendement uit te halen.

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *