In deze rubriek kijken we naar websites en merken die online hebben begrepen. Niet dat ze alles perfect doen, maar gewoon om te kunnen leren van de goede punten. In deze editie heb ik gekeken naar de website van fietsenmerk VanMoof. Deze Nederlandse fabrikant van design stadsfietsen heeft enkele inspirerende aspecten die ik met jullie wil delen.

Foto’s en video’s

Als je product voor een groot deel afhankelijk is van de looks, dan is het essentieel dat je dit ook mooi laat zien. De website van VanMoof staat dan ook boordevol mooie foto’s en gelikte video’s waarop de fietsen worden tentoongesteld. Uiteraard met de bijpassende modellen in hippe outfits voor de doelgroep. Op de homepage komt ook nog eens een groot blok met Instagram foto’s van klanten naar voren. Goed voor de social proof natuurlijk.

Vertel je verhaal

De website van VanMoof is erg gericht op het verhaal achter het bedrijf en de producten. Wat maakt een VanMoof nou zo bijzonder? Diverse pagina’s en contentblokken worden eraan gewijd om duidelijk te maken met wie je te maken hebt. Ik schreef al vaker over dat een website ansicht vrij anoniem is, waarbij het verhaal achter een bedrijf hier een oplossing voor kan bieden.

Heldere keuzes

Zelf ben ik een fan van bedrijven die een duidelijke keuze maken en zich focussen op een expertise. VanMoof doet dit ook door enkel fietsen te ontwerpen voor vervoer in de stad. Dat wil zeggen dat de designers volledige focus kunnen houden op het product met één doel. Door deze heldere keuze te maken is het online makkelijker om je website te focussen op de doelgroep.

Angst wegnemen

Online is angst nog vaak een conversie killer. VanMoof zal dit vast niet alleen voor conversie hebben gedaan, maar de “peace of mind” service haalt een bepaalde angst weg. Je koopt immers een vrij dure en opvallend uitziende fiets in huis. Combineer dit met bijna 100.000 aangiftes voor fietsdiefstallen in 2016 en je hebt een conversie stopper voor de deur staan.

Eenvoud bij de kassa

De verkoopfunnel op de website is erg eenvoudig gehouden. Op de pagina accessoires zie je dat VanMoof 36 losse artikelen verkoopt. Nu kun je als upsell mogelijkheden bij de kassa al deze artikelen tonen, maar daarmee zorg je vooral voor veel twijfel bij de klant. VanMoof laat in twee blokken de, naar verwachting, meest gekozen of voor de hand liggende upsell artikelen zien (een bagagedrager en een slot).

Lees ook de andere blogs uit deze rubriek:
Wat kunnen we leren van Blendle
Wat kunnen we leren van VWO.com
Wat kunnen we leren van Boldking
Wat we kunnen leren van Revzilla
Wat we kunnen leren van Amazon.com
Wat we kunnen leren van Bellroy

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *